Griekenland van parel naar
barrel
In januari 2014,
toevallig in de aanloop naar de verkiezingen van het Europees Parlement, werd
met veel gejubel en fanfare aangekondigd dat Griekenland een
begrotingsoverschot had over 2013 van 2,5 miljard euros, in april werd zelfs uitgerekend
dat het veel hoger was, 3,4 miljard euros, later weer naar beneden bijgesteld
tot 1,5 miljard, hetgeen betekende dat er een begrotingsoverschot was over 2013 van 0,8% van het Bruto Binnenlands
Product.
Griekenland kon
weer lenen op de kapitaalmarkt tegen een redelijke rente, een 10 jaars
obligatielening werd zelfs overtekend tegen 4,95% rente (ongetwijfeld in
werkelijkheid gebaseerd op de belofte van Draghi alles te doen om de euro te
redden, waardoor het risiso op default nul was).
De media stonden bol van het Griekse wonder, een
land zo ver weggezonken dat in een paar jaar er weer bovenop is, een voorbeeld
voor alle andere lidstaten.
Voor 2014 werden zelfs
nog betere resultaten voorspeld.
Griekenland deelt
in september mede van de dwingende hand van de Troika af te willen. Het wil
weer zelfstandig verder. Het heeft geen verdere hulp nodig. De Troika heeft
zijn twijfels en is van mening dat
Griekenland nog niet zonder verdere hulp kan. Maar Samaras, de premier, houdt vol. In navolging van Ierland en
Portugal wil Samaras weer zelf zijn beslissingen nemen, niet slaafs accepteren
wat de Troika voorschrijft, al voert Griekenalnd slechts een fractie van alle
eisen uit. Bij die zelfstandigheid neemt
hij natuurlijk aan dat de bailout schulden pas over vijftig jaar behoeven te
worden terugbetaald. Door die beslissing van Samaras zou de Draghi steun voor
de Griekse schulden wel komen te vervallen, hetgeen de plotselinge stijging nu
van de Griekse rente op staatsschulden ineens opjaagt naar 8,95%. Daarmee heeft Samaras waarschijnlijk geen
rekening mee gehouden.
Natuurlijk komen
er na januari al snel kritische geluiden over de creatieve wijze waarop dat
surplus tot stand is gekomen. Bijvoorbeeld dat een primair overschot de rente
op schulden niet meeneemt. Alleen dat al zou het begrotingsoverschot in een
tekort ombuigen. Maar dat is nog niet alles, 700 miljoen euro voor dat
overschot werd ontdekt op een rekening van lagere overheden en nog eens 4,7
miljard op de rekening van de staatspensioenfondsen. In werkelijkheid betroffen
deze vondsten van Europa geleend geld dat op deze rekeningen was geparkeerd.
Het waren dus echte schulden die nu in plaats van schuld als bezit geteld, het
tegenovergestelde van wat in 2012 ermee was gedaan. Zo waren er nog wat meer
taktische zetten gepleegd en het eindresultaat was het surplus van 0,8%.
In de officiële
cijfers van Eurostat, later gepubliceerd bleek de juiste stand van zaken. Het
echte tekort over 2013 kwam uit op 12,7%, de ballon werd doorgeprikt maar de
schijn van een surplus werkte door. Dat de Troika dat niet meteen doorhad valt
moeilijk op redelijke wijze te verklaren. Boze tongen beweren dat het iets met
de toen naderende verkiezingen van het Europees Parlement te maken zou hebben, waarbij
een Grieks groot tekort de eurosceptici een steun in de rug zou hebben gegeven.
Om eens een, zij
het betrekkelijk, beeld te krijgen van
de ware financiële toestanden in Griekenland is het nuttig om een aantal
Griekse cijfers te vergelijken met die van Nederland als representatief voor de
noordelijke lidstaten.
Dan zien we dat
Griekenland het Bruto Binnenlands Product per inwoner 16.500 euro bedraagt, in
Nederland is dat meer dan het dubbele, 35.600 euro.
De staatsschuld
van Griekenland bedraagt 175% van het BBP, inNederland 75%.
Het ware Griekse
begrotingstekort over 2013 was dus 12,7% in Nederland 2,3%.
De werkeloosheid
in Griekenland bedraagt 26,4%, in Nederland 6,6%.
Een 10jaarslening
voor Griekenland staat op het ogenblik op 8,95%, (als uiterste betaalbaar percentage wordt 7%
aangenomen, die grens is voor Griekanland dus al weer gepasseerd) voor
Nederland bedraagt hij 0,93%.
Griekenland moet
per jaar 27.086 miljoen euro per jaar aan rente opbrengen.
Hieruit blijkt
hoe groot de verschillen zijn tussen Griekenland en de sterkere noordelijke
lidstaten.
Griekenland heeft
bovendien in twee bailouts een enorme geldelijke steun ontvangen. Ondanks deze
honderden miljarden euro is de stand van zaken in Griekenland nu veel en veel
dramatiser dan toen het de Eurozone in gematst werd met fictieve cijfers, die
echter lang niet zo ontluisterend waren als die nu.
Wie toch wil
volhouden dat de Eurozone een goede oplossing is voor de Europese Unie en dat
deze de lidstaten zoveel welvaart en goeds heeft gebracht moet wel een eurofiel
in hart en nieren zijn.
voor de liefhebbers wat plaatjes
De wijze waarop Brussel de Griekse staatsschuld heeft berekend en de juiste manier
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire