De voordelen van het lidmaatschap van de Eurozone
Wereldwijd zijn er
enkele trillioenen dollars in lucht opgegaan door de crash of wellicht
correctie van de aandelenmarkten. Dit keer werd door analisten als oorzaak de
kwakkelende economie en de dreigende disinflatie van de Eurozone als oorzaak
aangewezen. Niet helemaal terecht want door de ruime geldpolitiek en de door de centrale banken zo laaggehouden
rente waren de aandelenmarkten zowat de enige manier om geld te beleggen. Nu
deze ruime geldpolitiek teneinde is gekomen doet zich dat op de aandelenmarkten
voelen en neemt ook de vrees toe dat daarmede ook een einde komt aan de groei
in de Eurozone sinds de crisis van 2008. Daardoor volgt een dalende rente voor
obligaties in Duitsland die nu een historisch dieptepunt van 0,81% boekte en
een stijging van de rente voor Griekenland tot boven de 8%. De aandelenmarkten
zagen een scherp verlies, maar gelukkig stabiliseerde de markt zich weer na enkele
bange dagen. Correctie eerder dan crash
dus waarschijnlijk. De olieprijs zakt ongewoon snel bij een sterk afnemende
vraag en gelijkblijvende productie. Is dus een nieuwe ronde QE van de Fed nodig
vraagt men zich af. Moet de ECB niet meteen met zijn QE van 1000 miljard OMT beginnen.Het gonst
van de geruchten.
Een Eurozone
probleem dat door deze crisis weer opduikt is dat het grote verschil tussen
noord en zuid Eurozone in een klap weer is teruggekeerd. Nadat Draghi er in
slaagde de kapitaalmarkten te overtuigen van de stabilitiet van de Eurozone
landen door zijn kost wat kost redden belofte lijkt het resultaat ervan nu uitgewerkt
te zijn. De rente op meer jarige obligaties zakte in Duitsland naar een record
van 0,81% en steeg daarentegen sterk in de zuidelijke landen waar Griekse rente
zelfs even boven de 9% scoorde. Het geloof in de Eurozone dat sinds Draghi's
belofte behoorlijk was toegenomen heeft weer een flinke deuk. Is de Eurozone
samenhang inderdaad zo groot als verondersteld. Wat houdt de lidstaten toch
bijeen. Een kwestie die nu ineens weer actueel is geworden.
"Het
kernpunt is en blijft dat een gezamenlijke munt die gedeeld wordt door
afzonderlijke nationale democratieën
alleen in stand gehouden kan worden door geregelde aanzienlijke fiscale
transfers tussen de lidstaten", schreef de analist Liam Halligan in 2007
over de Eurozone, "Maar het uiteindelijke slachtoffer van deze crisis zou
wel eens niets meer of minder het voortbestaan van die gezamenlijke munt worden".
Nu, acht jaar
later, schrijft hij dat veel mainstream
analisten weer door de enorme spanning
veroorzaakt door de huidige krediet crisis het uiteenvallen van de geldunie als mogelijk zien met ten minste één
land dat de zone verlaat. De kreet dat de monetaire unie onomkeerbaar is is
alleen maar een politieke slogan. Een van de periferieke lidstaten kan er uit
vrije wil uitstappen of uit gedwongen worden om zo aan het dwangbuis van een zwaar overgewaardeerde
munt te ontkomen.
Tot zover Liam.
Als we de
situtatie in de Eurozone nu bezien dan zijn er drie groepen, de noordelijke
landen die het gezien de omstandigheden redelijk goed doen en aan de Eurozone
voorwaarden van het S1G Pact voldoen; Spanje, Portugal en Ierland die na een
zwaar ingrijpend en voor de burgers verarmend regime opgelegd door de Eurozone
een nieuwe balans lijken te hebben gevonden, weliswaar fragiel maar langzaam
enige groei vertonen vooral Ierland; als derde Frankrijk en Italië, twee van de
grote kernlanden van de Eurozone die niet willen of niet kunnen voldoen aan de
voorwaarden van dat Pact en Frankrijk voor de derde keer, uitstel willen hebben. Zij tonen ook weinig respect
voor het S&G Pact. Zij vinden het uit de tijd, vinden dat bezuinigingen
moeten wijken voor geld vrijmaken voor investeringen. Meer schulden maken dus. Zij
hebben begrotingen bij de Eurozone ingediend die absoluut geen goedkeuring
kunnen verkrijgen. Maar zij willen of
kunnen geen veranderingen aanbrengen.
Wat kan het
bestuur van de Eurozone bij deze driedeling doen? Indien zij Frankrijk en
Italië tegemoet komen en de "bijzondere omstandigheden" die in het
Pact een ontsnappings clausule vormen toepassen kunnen ze dat Pact verder wel
vergeten want die bijzondere omstandigheden in de economische ontwikkeling
gelden voor alle Eurozone landen. Dan is dat Pact een dode letter. Bovendien
zullen de bailout landen, die wel het straffe regime aanvaard hebben, terecht,
protesteren,want waarom moeten zij zich wel aan het Pact houden en die twee
niet. Duitsland, dat jaren lang alles gewillig over zich heen heeft laten komen
en als enige lidstaat echt de politieke unie nastreeft, gaat ook niet accoord
zoals duidelijk blijkt uit de uitlatingen van zowel Schäuble als Merkel. Nu ook
zijzelf voor het eerst voor stagnatie moeten vrezen zal elke nog latent
aanwezige wil om die beide landen tegemoet te komen wel verdwijnen. Na vijftien
jaar het merendeel aan reddingen en steun betaald te hebben en nog beschuldigd
te worden niet genoeg te hebben gedaan en de schuld van de recessie in de
schoenen geschoven te krijgen door sommige lidstaten zien we ook in de Duitse
media dat de grens voor Duitsland wel bereikt is.
Een ander aspect is
dat het anti Eurozone en EU gevoel in de lidstaten sterk toeneemt. Natuurlijk
is er in het Europese Parlement nog een rood christelijke liberale meerderheid
maar het wordt steeds meer de vraag of die de gevoelens in de lidstaten wel
dekt. In Griekenland, Italië, Frankrijk, het VK en ook Nederland zijn er politieke
partijen, snel groeiend, die tegen de Eurozone en vaak ook tegen de EU zijn. In
de Europese Commissie zal geen enkel eurokritisch lid te vinden zijn en dat weerspiegelt zeer
zeker de stand van zaken in de lidstaten niet. Een democratich gekozen college
is het zeker niet. Ook wat dat betreft is het uittreden van een lidstaat niet
onmogelijk.
Wat houdt de
Eurozone toch nog samen als er zoveel begrijpelijke redenen zouden zijn om er
uit te treden.
Allereerst in er
het kostenaspect. Er wordt gesteld dat het uiteenvallen van de Eurozone enorm
veel geld zou kosten. Dat dan alle bailouts en leningen en schulden verrekend
zouden moeten worden en dat dat chaos zou veroorzaken. Onbetaalbaar dus. Een
negatief en onjuist motief. In feite nemen bij het voortbestaan van de Eurozone
die schulden alleen maar verder toe. Dat hebben ze sinds het oprichten in 1999
elk jaar gedaan, dat doen ze nu dit jaar en dat doen ze de komende jaren. Er is
zelfs geen enkele reden om aan te nemen dat dat na vijftien jaar ineens zou
omslaan in schulden verminderen. Geen enkel teken wijst daarop. Die kosten zijn
dus geen enkele reden om niet te stoppen.
De belangrijkste
reden dan: bij het uitstappen uit de Eurozone verliest, naar verluidt, een lidstaat automatisch het lidmaatschap van
de EU en moet onderhandelen over de financiële en economische gevolgen daarvan.
Dat betekent dus het uitstappen uit de common market, de EU vrijhandels zone.
De Eurozone is
dus geen vrijblijvende affaire, geen verdrag dat men kan opzeggen, geen zone
waar men omdat het zo veel voordelen biedt in zou willen blijven maar een zone waar
men niet uit kan als dat voordeliger zou zijn of omdat het fianciëel en
economisch niet houdbaar is, omdat men dan ook de voordelen van de vrijhandels zone, want dat is de kern van alles, kwijtraakt.
Een straf voor het verlaten van de euro. Dat is wat men algemeen als geldend
acht.
Of dit laatste
echter echt volgens het EU recht is weet ik niet. Er is in het Eurozone verdrag
wel geregeld wanneer een land er gedwongen in komt, maar niet of en hoe een
land de zone kan verlaten. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de opzet van EU
en Eurozone. De EU is namelijk pas volgroeid als alle lidstaten de euro hebben
aanvaard. Behalve dan enkele landen zoals het VK die een out optie hebben
genomen.
Een volgende
logische vraag betreft dan het
bestaansrecht van de Eurozone. Heeft de Eurozone de lidstaten ervan nu
werkelijk voordeel gebracht of zouden die staten buiten de Eurozone beter
af zijn geweest. Bijvoorbeeld omdat zij dan het voor hun eigen land een optimaal
financiël en economisch beleid hadden kunnen voeren terwijl er in de Eurozone
zo'n beleid gezien de uiteenlopende belangen onmogelijk is.
Zo'n vraag zal
nooit beantwoord kunnen worden omdat de situatie nu eenmaal niet zo is.
Wat we wel kunnen
doen is een vergelijking trekken tussen de EU niet Eurozone lidstaten en de
Eurozone lidstaten. Die laatste zouden het beter moeten doen want de Eurozone
lidstaten zijn degene die aan de voorwaarden ervoor voldoen. De andere EU
staten zijn dus achterblijvers.
Uit de Eurostat
statistieken blijkt echter dat de niet Eurolidstaten het, zij het maar een
beetje, beter doen dan de Eurozone landen.
Daaruit valt maar
één conclusie te trekken. Het opgeven van het baas in eigen huis zijn en lid
worden van de eurozone biedt geen extra voordelen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire