Herstructureren van
Staatsschulden en OMT
Als voorproefje
op een stukje over herstructureren wil
ik daar al één punt uitlichten om te laten zien hoe chaotisch de
eurozone functioneert.
Het is
onderdehand zonneklaar dat de schuldenlast van een groot aantal landen in de
eurozone het point of no return naar normale waarden heeft gepasseerd.
Zolang een land
een begrotingstekort heeft zal de grootte van de staatsschuld toenemen, het
geeft immers meer uit dan er aan
belastingen e.d. binnenkomt.
In de Eurozone
wordt een tekort van 3% getolereerd
zonder ingrijpen door het bestuur van de Eurozone.
Het is ook
duidelijk dat als er geen economische groei is er geen mogelijkheid bestaat om
dat begrotingstekort terug te dringen tenzij de overheid een drastische uitgavenverminderingen
doorvoert. De staatsschulden zullen derhalve, in euros uitgedrukt, blijven
stijgen tot aan die begrotingstekorten een einde wordt gemaakt.
Algemeen wordt
aangenomen en het IMF buigt zich over de complexe problemen ervan dat een
herstructurering van die schulden noodzakelijk is om die landen de ruimte te
geven weeer uit het dal te klimmen.
Herstructureren
kan zijn de looptijd van obligatieleningen verlengen, hetgeen uitstel van
executie is, de rente verlagen, hetgeen enige soulaas biedt maar geen oplossing
en tenslotte het kwijtschelden van een deel van de schuld zodat die weer onder
het kantelpunt komt.
In dat geval
moeten dus banken, beleggingsmaatschappijen, hedge funds, pensioenfondsen,
kortom alle crediteuren genoegen nemen met een haircut van zeg 25% van de
nominale waarde van de staatsobligaties, want daarin schuilt de staatsschuld.
Daarna zijn die
obligaties dus 25% minder waard. Wanneer dit zal gebeuren weet niemand, het is
uiteraard een uiterste ingreep waar door de politiek lang over geduscussiëerd
zal worden omdat het nu niet over één land gaat (zoals Griekenland waar zo'n
haircut van 50% voor de private crediteuren al in 2012 heeft plaatsgevonden)
maar over een aantal.
Daarnaast zal de
ECB naar alle waarschijnlijkheid (als de
ECB het groene licht van het Europees Hof krijgt en Duitsland zijn
constitutionele bezwaren ertegen negeert) dit jaar nog beginnen met QE, Quantitative Easing door wat de ECB OMT noemt, Outright Monetary
Transactions, door het opkopen van eurozone staatsobligaties in het bezit van
de banken om die banken van nieuw (in feite overbodig want de banken barsten al
van het geld waarmee ze geen weg weten) geld te voorzien.
Het doel is de
inflatie naar de 2% op te schroeven, wat in de VS en het VK overigens door de
QE daar niet is gelukt. Een bijkomend gevolg is het omlaag dwingen van de koers
van de euro hetgeen alleen al door de aankondiging reeds met tien procent is gebeurd en waarvan men langzamerhand ook
de negatieve gevolgen gaat zien.
Het zal duidelijk
zijn dat als de ECB van de banken voor welhaast 1000 miljard euro aan die staatsobligaties opkoopt
van zwakke eurolanden en sterkere eurolanden (want om de schijn van ECB steun
aan individuele landen te voorkomen kan de ECB niet kiezen) en vervolgens de eurozone
zou besluiten over te gaan tot een kwijtschelding van x% van die
staatsobligaties om de staatsschuld van die landen tot een haalbaar percentage
terug te brengen die haircut dan niet langer voor rekening van de crediteuren,
de banken komt, die die obligaties immers aan de ECB hebben verkocht, maar voor
rekening van die ECB.
Dit is mogelijk
door die twee verantwoordlijkheden, de fiscale en de monetaire, die in de eurozone steeds verder door elkaar
heen gaan lopen omdat de ECB haar mandaat, het bewaken van de prijsstabiliteit,
dat wil zeggen de hoogte van de inflatie die op ideaal 2% wordt gesteld ten
onrechte steeds ruimer gaat uitleggen tot het volgens voornamelijk Duitsland en
Oostenrijk, maar in het algemeen door de noordelijke landen, zich uitstrekt tot
in het politieke vlak, de belangen van individuele landen, hetgeen het
onafhankelijke karakter ervan ondermijnt en de ECB een politieke invloed
krijgt die niet onderworpen is aan het
Europees Parlement en de Europese Commssie, een alleenheerschappij dus.
Dit is weer een
gevolg van het feit dat de Europese Commissie kennelijk niet in staat is een voor alle lidstaten
aanvaardbare financiële en economische politiek te voeren waardoor de ECB zich
gedwongen voelt in te grijpen. En een haircut is een zaak die de Eurozone
aangaat en waarin de politiek beslist. Zo kunnen die twee zaken, haircut en
onbeperkt obligaties opkopen elkaar dwarszitten.
Het kan verkeren.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire