Geen schuld toch
boete
Dijsselbloem wil
eerst de berekeningswijze van alle lidstaten bekijken alvorens te besluiten te
betalen. Dat doet vermoeden dat hij het niet uitgesloten acht dat er
verschillende interpretaties zijn geweest tussen de lidstaten onderling bij de
berekening. Bij alle lidstaten dient er toch bijtelling bij het GDP te hebben
plaatsgevonden van de uitgaven van dat land aan innovatie en research. Nu zijn
dat begrippen die nogal vaag zijn en op talloze wijze kunnen worden
geïnterpreteerd. Dat mag natuurlijk niet als het GDP als vergelijkingsmaatstaf
tussen de landen moet worden gebruikt. Dat moet een reëel en accuraat kernpunt bieden.
Anders wordt het appels
met pruimen vergelijken, de ene hard, de andere boterzacht. Een vergelijking
tussen de lidstaten zou onmogelijk zijn, want begrotingstekort, percentage
staatsschuld worden op basis van het GDP
berekend.
Even op de vingers
geteld, er werd door Brussel aangenomen
dat dat die nieuwe bijtelling van innovatie en research bij de lidstaten ongeveer 2,8% zou uitmaken.
Voorts, en dat is helemaal natte vinger werk, moet ook de omzet van
prostitutie, drugs en nog wat illegaals worden toegevoegd. Die schatting kan er
evengoed miljarden naast zitten. Op zo'n manier kun je het gehele geschatte
zwarte circuit wel meetellen. Dat zou vooral in de zuidelijke landen behoorlijk
aanslaan. Maar het maakt het vergelijken onzorgvuldiger.
Op het oog
geschat is het onmogelijk dat landen geld terug zouden krijgen terwijl er meer
dan 2,8% aan dat GDP plus nog wat procenten aan illegaal handelen moeten worden toegevoegd tenzij die landen in
vorige jaren hun GDP enorm creatief hebben opgeschroefd en toen dus veel te
veel aan Brussel hebben afgedragen en aan ontwikkelingshulp hebben besteed.
Zulke Malle Eppies zijn het niet. Iedereen wist en weet dat hoger GDP hogere
afdracht en theoretisch hogere ontwikkelingshulp (theoretisch want zowat alleen
Nederland houdt zich aan het afgesproken percentage) aan Brussel zou betekenen
en dat dus een zeer behoudende vaststelling van die nieuwigheden geld kon
besparen. Van onze overheid kunnen we daarentegen verwachten dat zij eerder te
veel dan te weinig erbij zouden rekenen. Dat is bij de invoer van de euro ook
gebeurd.
Deze klap lijkt
hard te zijn aangekomen, hoewel maanden geleden al te voorzien was wat er zou
gebeuren want die opmerking van Dijsselbloem toen, dat er niet met
terugwerkende kracht zou worden geïnd, steunde niet op een door alle
commissieleden getekend en van zegel voorzien document. Brussel kan elke losse
cent gebruiken om elders uit te delen. Wat wel echt verbijsterend is dat er
landen zijn die een flinke duit terugkrijgen. Dat lijkt een klein wonder. Frankrijk krijgt 801 miljard euro terug, Duitsland 614 miljard, Denemarken 253. Hoe kunnen de berekeningen zover uit elkaar lopen?
Ondertussen gaat
het Eurozone circus gewoon door, met de asset en stress test van de banken,
waarbij tussen twee haakjes werd aangenomen dat de inflatie niet onder de 1%
zou dalen (waar maakt Draghi zich dan toch druk om?). Dus zou er een deflatie
komen van enige omvang (denk in de richting van de dertiger jaren vorige eeuw)
dan zijn er daar niet op voorbereid. De assets zijn trouwens degelijker dan
vele Amerikaanse analisten aannamen. In ieder geval krijgen we nu de volgende
fase. Enkele banken zullen moeten fuseren of omvallen (wie betaalt de garantie
van een ton voor de gewone spaarders, want land en bank zijn nu losgekoppeld)
of wat tientallen miljarden ophalen, lenen of op andere manier bij elkaar
krijgen en dan maken zij, zucht van verlichting, deel uit van de Eurozone
bankenunie (of moeten we zeggen bankennetwerk) waar de banken (dus noord voor
zuid) onder toezicht staan van de door het zuiden gedomineerde ECB. Een andere
naam voor bankenunie zou kunnen zijn fiscal
union want geldstromen worden niet meer gecontroleerd door de
democratisch gekozen parlementen maar door benoemde ambtenaren. De banken zijn
voortaan eurozone banken. Wat zal de volgende stap zijn?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire