Hoe hij het ziet
In de Guardian,
het Britse linkse populaire dagblad verscheen een bijdrage van Joseph Stiglitz,
hoogleraar aan de Columbia University waarin
hij stelde dat "austerity" een volslagen ramp voor de eurozone is
geweest. Zijn oplossing is "verhoog de belastingen en de uitgaven want dat
stimuleert de economie". Dat leidt dan tot een balanced budget. Als dan die belastingen zich richten op de
rijken en uitgaven op de armen dan geeft dat een groter effect. Dat lagere
belastingen voor het bedrijfsleven de investeringen stimuleren is waanzin, want
wat investeringen tegenhoudt is niet de hoge belasting maar het gebrek aan
vraag. Hij laakt de geplande pogingen van Frankrijk en die van Italië om te
bezuinigen en betoogt dat die een tegenovergestelde effect zullen hebben.
Dat de eurozone
zich in een onomkeerbare spiraal van stijgende schuld bevindt is onweerlegbaar.
Dat zich een demand crisis, een vraag
crisis, heeft ontwikkeld valt eveneens niet te ontkennen. De heer Stiglitz wijt
dat aan de politiek van austerity van de eurozone waardoor de economie in
plaats van gestimuleerd gesmoord wordt.
Maar die
austerity is juist veroorzaakt door het steeds naar de toekomst schuiven van
een balanced budget politiek en het goedkeuren van een unbalanced budget in de
eurozone vanaf het jaar 2000, meer overheidsuitgaven om die economie te
stimuleren. Voor de eurozone was en is een structureel budgettekort van 3%
aanvaardbaar. Een onbalans van drie procent per jaar wordt liniair echter al 30% in tien jaar tijd.
Om daarenboven
zelfs die 3% onbalans te behalen zijn juist de belastingen verhoogd voor
bedrijfsleven en consument hetgeen de winstmarges van bedrijfsleven en de koopkracht
van de consument aantasten. Wat dat betreft is de visie van de heer Stiglitz zelfs
gevolgd. Zo werden die 3% in de meeste lidstaten niet bereikt maar bleven
hoger. Tenslotte zijn de zo vrijkomende financiën niet voornamelijk voor
investeringen (die in de toekomst tot hoger rendement moeten leiden) gebruikt
maar voor het handhaven van het sociale stels el.
Dit heeft geleid tot de huidige situatie met in de eurozone als geheel een
schuldenpercentage van 95%, voorbij het kantelpunt van beheersbaarheid. Dat
ondanks het dit jaar veranderen van de wijze om het GDP, het BBP, te berekenen
waardoor dat virtueel ongeveer 7% hoger uitkomt.
Die austerity
werd dus noodzakelijk als compensatie voor de uitgaven drift van de jaren
ervoor, niet veroorzaakt door economische malaise maar door slecht beheer.
Natuurlijk heeft de Lehman Brothers crash in 2008 de gevolgen versterkt maar is
er niet de oorzaak van.
De onbalans is
versterkt door de economische ongelijkheid van de lidstaten van de eurozone
waar de achterliggende staten de lonendruk en prijzendruk van een gezamenlijk
munt die hun economisch potentiëel ver te boven ging niet konden opvangen
zonder te blijven lenen en de economisch sterkere staten onnodig die 3% schuldruimte gebruikten voor te veel
welvaart. Het ontbreken van een OCA, optimum currency area in de muntunie is
hieraan debet.
De eurozone staat
voor de zoveels te crisis. Frankrijk
kan, ondanks al twee keer uitstel van de 3% regeling, naar eigen zeggen tot
2017 nog niet aan die eis voldoen. Verdergaande
hervormingen dan de al geplande worden geweigerd. Duitsland staat erop
dat Frankrijk er nu wel aan moet voldoen. Italië weigert botweg eraan te
voldoen, wijst erop dat zij binnen die 3% norm blijven maar Italië heeft een
staatsschuld van 2284 miljard euro bij een GDP van 1679 miljard euro en dus
136% van het GDP. Nog meer uitgeven om de economie te stimuleren en zo tot
groei en teruglopen van de staatsschuld te komen lijkt onmogelijk. Maar in
beide landen is hervormen en dus bezuinigen politiek vrijwel onmogelijk.
Italië claimt de
bijzondere omstandigheden clausule in het S&G Pact om uitstel te krijgen.
Voor andere
eurolanden zoals Spanje, Portugal en Ierland zal het moeilijk slikken zijn om
dat te accepteren. Zij zijn met een bailout onder speciaal gezag van de Troika
(IMF, ECB en Eurozone) geplaatst geweest en hebben zware hervormingen moeten
doorstaan die de koopkracht van de bevolkingen en hun leefomstandigheden diepgaand
hebben verslechterd. Zij zullen niet eenvoudig accepteren dat Frankrijk en
Italië daarvoor gespaard zouden worden, terwijl zij nu op eigen benen kunnen
staan, zij het in armoedige omstandigheden. Ook voor de noordelijke landen, die
wel hervormd en bezuinigd hebben en met name voor Duitsland, dat de meeste
bijdragen aan steun heeft gegeven, zou zulk meten met twee maten onaanvaardbaar
zijn. Vindt Brussel echter geen oplossing dan zou dat kunnen leiden tot een
grote crisis en uiteenvallen van de eurozone. In feite zou dat de beste
oplossing van het probleem zijn.
Draghi ziet een
andere oplossing: voor 1000 miljard euro Asset Backed Securities (kan een hoop
ellende geven) en staatsobligaties. Vanmiddag zei hij medio oktober te beginnen
met door onderpand gedekte obligaties en later ook herverpakte leningen.
Hoe Duitsland zal
reageren valt te verwachten.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire