Groei van het BBP en
vermindering van de uitstoot
In de
presentatie van Barosso over het energie beleid tot 2030 was een grafiek
verwerkt die mij aan het denken zette. De grafiek volgt hieronder.
Loskoppeling van
het Bruto Binnenlands Product van de uitstoot van greenhouse gassen
De blauwe lijn in de grafiek geeft aan het verloop in de uitstoot van
greenhouse gassen vanaf het jaar 1990 tot 2030, de donkerblauwe geeft de
groei van het Bruto Binnenlands Product aan gedurende dezelfde periode. Althans
dat zou blijken uit de beide assen van de grafiek.
De uitstoot zal
in die tijd dus met 40% moeten afnemen, dat weten we, het is het streven dat in 2030 bereikt moet worden door Cap and Trade heffing en energiebesparende maatregelen.
Het BBP zal
daarentegen tot 2030 met haast 100% toenemen.
Is dat een redelijke
opstelling?
Laten we beginnen
met het BBP. Uit mijn vorige artikel blijkt dat er in de ontwikkeling van het
BBP een neerwaardse trend is. Er is dus nauwelijks of geen groei en de
vooruitzichten voor de komende jaren zijn niet erg gunstig. De ontwikkelingen
in het Middeen Oosten, waarvan de VS zeggen dat het een langdurige zaak zal
worden, het voortslepende conflict tussen de VS en de EU enerzijds en Rusland
anderzijds waar de dreiging van sancties en tegen sancties groeiremmend werkt,
de groei van de wereldeconomie die door het IMF weer lager is ingeschat, de
enorme staatsschuldenlast van de Eurozone, die officiëel 93% bedraagt, een percentage dat eigenlijk plus minus 3%
hoger is maar door de virtuele
toevoeging van uitgaven aan innovatie en
onderzoek (overigens twee aspecten die niet bepaald duidelijk zijn te bepalen)
die nu als inkomen bij dat BBP worden opgeteld, een positief vertekend beeld geeft. Een schuld
die jaarlijks nog toeneemt met het percentage begrotingstekort. De fragiele positie van de bailout landen die
nog lang niet uit hun dal zijn gegroeid, de investeringen in het bedrijfsleven
lopen nog steeds terug, er is een lijst van redenen om je af te vragen hoe die
groei zo hoog kan worden ingeschat.
Waar ook geen
rekening mee wordt gehouden is dat de energiekosten altijd al een behoorlijk
groot onderdeel van de totale productiekosten zijn. Per soort bedrijf zal dat
variëren van aanzienlijk tot hoog. Een verhoging van de Cap and Trade tarieven,
zoals gepland, zal deze kostenpost nog vergroten en van invloed zijn op de
concurrentiepositie tegenover de landen buiten de EU. Gezien de ervaring zou er een uitstroom van
vooral energie intensieve bedrijven kunnen ontstaan naar landen met lagere energieprijzen
met alle gevolgen daarvan voor de eventuele groei.
Dat brengt me op
het tweede punt, de vermindering van de uitstoot met 40%.
Zoals men
algemeen van mening is wordt er steeeds meer geinformatiseerd en
gerobotiseerd. Zoals ik schreef over de nieuwe Spaanse autoindustrie die
vrijwel optimaal geautomatiseerd is. Hoe meer automatisering, hoe meer energiegebruik
en hogere energiekosten (en hoe minder personeel). Als je leest in sommige
scenarios hoe vrijwel alle door mensen uitgevoerde taken geautomatiseerd of
gerobotiseerd kunnen gaan worden (overigens zal dat wel geleidelijk gaan) zal dat
de vraag naar energie nog veel sterker doen toenemen. De uitstoot schijnt (behalve in
Duitsland dan waar hij aanzienlijk is toegenomen door het intensievere gebruik
van kolengestookte centrales om de kosten niet nog meer te laten oplopen) wat
terug te lopen maar dat is te wijten aan de verminderde industriële productie
niet aan een zuiniger stoken. Om Cap and Trade te gebruiken om de uitstoot te
veminderen kan dat alleen maar door de productie te beperken door zulke hoge
heffingen dat productie niet meer lonend is, hetgeen haaks staat op de gedachte
groei van het BBP want besparen door innovatie (in robotisering) wordt
gecompenseerd door het daardoor grotere gebruik van energie
Emissierechten kopen scheelt niets in de uitstoot en kost de industrie alleen maar geld.
Natuurlijk
zijn er wellicht andere ontwikkelingen
die mij onbekend zijn waardoor het wel mogelijk is door Cap and Trade, de
heffingen op uitstoot die uitstoot te beperken en toch de productie zo op
te voeren dat groei mogelijk is en wel een zo grote groei als in de grafiek
voorgesteld.
Indien, maar dit
ter zijde, inderdaad een zo grote robotisering en automatisering (waarbij dat
laatste al in hoge mate plaats vindt) onze toekomst is zal een groot deel van
de huidige arbeidsmarkt voor personen wegvallen. Dat zal gevolgen moeten hebben
voor de heffingen op gerobotiseerde productie om de overheid in staat te
stellen voor al die overbodigen inkomsten te kunnen veilig stellen. Want men kan
natuurlijk al die overtolligen in overheidsdienst nemen waar ze geen geld
opleverende (hoewel wellicht uiterst nuttige) arbeid verrichten.Dat zal ook
weer zwaar wegen op de concurrentiemarkt met andere landen. Daar zal de EU zich
op moeten voorbereiden.
.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire