.
Het mysterie van het opgehoogde BBP
Waarom de een betalen en de ander incasseren
Brussel heeft weer met volle kracht toegeslagen en zoals
gewoonlijk op een verkeerd moment, net na de klimaattop die vol goede (of
slechte) voornemens geeindigd was zonder bindende afspraken. Heffingen met
terugwerkende kracht na een nieuwe calculatie methode van het Bruto Binnenlands
Product, het GDP in Brusselse termen. Cameron mocht met de grootste verrassing
naar huis, 2,1 miljard euro armer en ook Nederland
kreeg een forse dreun, 643 miljoen euro extra naar de hollebolle EU.
Cameron is in alle staten en weigert te betalen, Rutte is
vol onbegrip, Dijsselbloem (die enkele maanden geleden de tweede kamer nog
bezwoer dat er geen heffingen met terugwerkende kracht zouden komen) wil de
berekeningen, ook van de andere landen eerst nalopen. Ja, ook van de andere
landen want er zijn toch wel enkele merkwaardige aspecten.
Hoe zit dat nu met die nieuwe calculatiesytematiek? De
economist legde het uit. Er zijn drie verschillen met vroeger.
De eerste verhoging is een nieuwe kijk op R&D, research and
development, voor ons vertaald als onderzoek en innovatie. Nogal vage gebieden.
Voorheen werden deze als uitgaven beschouwd maar nu als inkomsten, dat klinkt
vreemd maar deze uitgaven worden beschouwd als investeringen en die tellen in
het jaar waarin ze gedaan zijn als plus voor het BBP. Ze worden dus opgeteld
bij het BBP dat daardoor plus minus 3% groter wordt, blijkt uit de USA . Geld betalen en doen alsof het inkomsten
zijn. Overigens geen Europees idee maar afkomstig uit de USA en nu
wereldwijd ingevoerd. Het idee dat het
BBP de totale inkomsten van een land gedurende een kalenderjaar zou weergeven
was al lang niet meer juist.
De belangrijkste functie ervan is in feite een
vergelijkingsmaatstaf tussen alle landen die het op dezelfde manier berekenen.
Heel belangrijk want zaken zoals het begrotingstekort of overschot is een
percentage van dat BBP, de staatsschuld
wordt ook uitgedrukt in een percentage ervan, en ook de afdracht aan de EU (en
daar gaat het hier om) en de ontwikkelingshulp zijn er weer een percentage
van. Zo kunnen de financien van
overheden met elkaar worden vergeleken.
Deze eerste verhoging is dus de bijtelling van deze R&D
bij het BBP. Volgens de economist zou dat deze research het BBP van Duitsland verhogen met 2,3%, dat van
Frankrijk met 2,1%. Minder dus dan in de USA .
De tweede verhoging is nog vager van vorm. Vanf 2010 worden ook illegale inkomsten bij het BBP
opgeteld. De opbrengsten van prostitutie, drugshandel, cigaretten en
dranksmokkel worden als opbrengst voor het BBP beschouwd.
Natuurlijk zijn hierover geen exacte cijfers bekend en zullen
schattingen moeten worden gedaan. In Duitsland zou dat 0,1% zijn (prostitutie
is daar legaal en werd dus al meegeteld). In het VK en Ierland ongeveer 0,7%.
De derde verhoging is het gevolg van voortschrijdende
automatisering waardoor meer gegevens bekend worden en beter kunnen worden
berekend. Nederland
is daarbij het zwarte schaap want daardoor komt er nog eens 4,6% aan correcties bij het BBP opgeteld.
Kortom drie posten die de BBPs van de EU landen verhogen en
dus ook de afdracht aan Brussel.
Maar nu komt de werkelijkheid van oktober aa, de slot van de
klimaatdag. Duitsland krijgt 614 miljoen
euro terug van Brussel, Frankrijk krijgt 801 miljoen terug en Denemarken 253.
Dat steekt schril af bij de Britse en Nederlandse 2,1 miljard en 643 miljoen
bij te betalen. We moeten dus aannemen dat die drie landen jarenlang hun BBP te
hoog hebben berekend, want het kan alleen in die nieuwe berekeningsmethode
zitten want bij 1 en 2 wordt het BBP bij iedereen hoger. Verbijstering en woede
bij Cameron dus die weigert te betalen. Onbegrip bij Rutte en Dijsselbloem. De
laatste zegt pas te betalen als hij de bedragen heeft gecontroleerd en wel van
alle landen. Is er sprake van dubbele boekhoudingen of zijn inderdaad de nieuwe
berekeningsmethodes die zoveel verschillen van de oude en dan wel op een wijze
die het ene land geld terug laat krijgen
en het andere meer betalen. Het is een rare situatie en een waar Rutte
met recht zou kunnen eisen dat die tot op de bodem wordt uitgezocht. Hopelijk
dat Dijsselbloem het ook echt doet en het niet allen maar tumult voor de tribune is.
Deze vreemde gang van zaken brengt me tot de volgende
aberratie. Frankrijk en Italië voldoen niet aan de voorwaarden voor een
degelijke begroting. Zij houden zich niet aan het S&G verdrag, integendeel,
zij weigeren zich er naar te schikken. Zij voldoen ook niet aan het door
Brussel in overleg met hen opgelegde middellange termijn plan om de begroting
en schuld op orde te krijgen. Hollande weigert nog verder de hervormen, Renzi
eveneens. Hun begrotingen zouden dan ook afgekeurd moeten worden. Dat leek ook
de algemene verwachting te zijn.
Na druk van Brussel heeft Frankrijk echter nog wat extras
gevonden waardoor het iets dichter bij de voorwaarden komt maar er nog steeds
niet aan voldoet. Renzi idem. Toch geeft
Brussel het groene licht. Hun begroting ondervindt geen bezwaar.
Ik heb in een vorig blog al eens gezegd dat in dat geval het
Stabiliteits en Groeiverdrag wel bij het oud vuil zou kunnen wordt gezet. Het
heeft kennelijk alleen waarde als Nederland
niet helemaal voldoet. Dan wordt er gelijk met strenge boetes gedreigd. Ik hoor
Draghi in Jackson Hole bij het jaarlijks
congres nog zeggen dat het S&G Pact een robuust middel is voor de fiscale
stabiliteit. Voor de kleintjes zeker maar niet voor de grote. Geen wonder dat
de financiële wereld in toenamende mate wantrouwend ten opzichte van de
Eurozone komt te staan. Kapitaalvlucht, renteverhogingen voor de zuidelijke
landen, grote investeerders die speculeren op een val van de euro. De euphorie
van de crisis ligt achter ons heeft plaatsgemaakt voor achtedocht en
wantrouwen. Barclays bank ziet zelfs de mogelijkheid dat de euro tot onder de
één dollar grens zou kunnen zakken.
In plaats van zich daar bezorgd over te maken en te proberen
de echte economie, niet de staten en banken, te stimuleren worden er onuitvoerbare
en onhaalbare energieplannen gepresenteerd die de toch al broze economie enorme
schade zouden toebrengen en de industrie met zulke hoge energiekosten opzadelen
dat uitwijken naar landen met betere voorwaarden onvermijdelijk wordt. Zowel de Britse als de Duitse
industrie verklaren dat over enkele jaren bij onveranderd beleid zij niet meer
concurrerend kunnen werken. De Europese Unie leeft in een denkbeeldige wereld.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire