No-bailout garantie, S&P Pact garantie
steunmuren van de euro
waar zijn ze gebleven?
Draghi begon zijn betoog in Helsinki met de verklaring dat het een misverstand
is als men de Europese Unie en de eurozone ziet als economische unies zonder onderliggende
politieke unie. Dit geeft een diep wanbegrip aan van wat een economische unie
betekent: hij is van nature politiek. Zijn verdere betoog werkte vervolgens eigenlijk
uit waar het aan schort en wat niet werkt.
Natuurlijk heeft Draghi gelijk. Een economische unie zonder gezamenlijke
wetgeving op het gebied van loon, pensioen(leeftijd), werkeloosheiduitkering,
ouderdomspensioen, belastingwetgeving, munt, en verdere sociale wetgeving is
geen uitgebalanceerde economische unie maar een op basis van sommige punten van
overeenkomst samengevoegd aantal landen.
De Europese Unie voldoet aan geen van de eisen en toont op bovengenoemde
gebieden een zeer grote divergentie, de eurozone voldoet alleen aan de eis van
fiscale overeenkomst (deficit en staatsschuld) die in de theorie dan wel aanvankelijk
deels bestond maar nu in de praktijk allang niet meer bestaat en die van een
gezamenlijke munt.
De Europese Unie bestaat op gezag van een verdrag dat van
alles regelt maar heeft geen gekozen parlement met volledige wetgevende
bevoegdheid maar een dat beperkt is tot een goed of afkeuren, een door de
regeringsleiders benoemde commissie, commissarissen van elke staat een, een
Centrale Bank met een beperkter mandaat dan de CB's van eehte staten en een
gerechtshof. Geen democratisch
geregeerde staat dus zoals bijvoorbeeld de Verenigde Staten die zo graag als
lichtend voorbeeld worden gesteld. Op
het scherp van de snede kan
men stellen dat de wetgevende macht van de EU in handen ligt van de
regeringsleiders die elk eerst naar het belang van het eigen land kijken.
In de EU bestaat dus geen enkele van de eisen die aan zo'n
unie zou moeten worden gesteld. Men dient zich zelfs af te vragen of inderdaad
die wens om echt tot een politieke unie te komen wel bestaat bij de regeringen
en, wat in feite belangrijker is, bij de bevolkingen.
De eurozone hangt dus aan elkaar door het bezit van een gezamenlijke
munt en een illusoire samenhang in begrotingsdiscipline en
staatsschuldbeperking. De regels voor de laatste twee gelden theoretisch voor
de gehele Europese Unie maar zijn voor de lidstaten van de eurozone apart
vastgelegd in een onderling verdrag. Dat
zijn ook de enige lidstaten die aan die eisen voldoen want alle EU lidstaten
die er aan gaan voldoen (met
uitzondering van het Verenigd Koninkrijk en Denemarken die bij het
verdrag van Lissabon een voorbehoud hebben bedongen en dus van de euro vrijgesteld
zijn) moeten verplicht zich bij de
eurozone aansluiten zodra zij aan de eisen voldoen.
Het Stabiliteits en Groei Verdrag geeft de kaders aan
waaraan de eurozone lidstaten zich dienen te houden wat betreft maximaal
begrotingstekort, dus maximaal bedrag per jaar te lenen als percentage van het
Bruto Binnenlands Product zonder ingrijpen van Brussel. Dat percentage is op 3% gesteld. Daarnaast mag de
staatsschuld niet hoger oplopen dan tot 60% van dat BBP. Bij overtreden van een
of beide twee regels grijpt de eurozone,
hierna voor het gemak Brussel genoemd in. Die 3% voor ingrijpen door Brussel
regel heeft tot veel wanbegrip geleid, want door deze als norm te gaan
gebruiken liepen en lopen de staatschulden elk jaar onhoudbaar op. In het
verdrag staat in werkeliijkheid een maximaal te hebben tekort van 0,5% van het BBP maar
niemand die zich aar nog aan houdt. Voor de landen die meer dan 60% schuld hebben
en/of te grote begrotingstekorten wordt in overleg met Brussel een
middenlangetermijn plan opgesteld om weer op het juiste spoor te komen.
In het verdrag van Lissabon was speciaal opgenomen een "no
bailout" clausule die het de lidstaten verbood andere lidstaten financiëel direct te steunen en ook de ECB
had dat verbod. Iedere lidstaat had dus de eigen verantwoordelijkheid voor zijn
financiële gezondheid en het S&G Pact gaf Brussel het toezicht erop en de
macht in te grijpen om ontsporingen te voorkomen.
In zijn betoog in Helsinki (en daarvoor ook in Jackson Hole)
haalde Draghi dit S&G Pact aan als robuuste waarborg voor de fiscale
stabiliteit van de eurozone.
De werkelijkheid is dat dit S&G Pact in de praktijk een dreigend
vingertje is.
In 2003 kwamen Duitsland en Frankrijk in begrotings
problemen en overschreden de 3% norm. Brussel besloot niet in te grijpen. Het
S&G Pact werkte niet. Dit niet bestraffen werkte als lichtend voorbeeld, de
begrotingsdiscipline was een wassen neus geworden.
In 2012 kwamen Griekenland ,
Portugal en
Ierland in zulke ernstige problemen dat zij alleen nog maar tegen exorbitante
onhoudbare rentetarieven op de kapîtaal markt konden lenen. Failissement
dreigde. De Lehman crisis had daar aan meegewerkt maar ook het toezicht uit
Brussel had gefaald.
Het bailout verbod in het verdrag van Lissabon werd omzeild
via een noodprocedure en liquiditeitsleningen verstrekt aan de drie landen. De
tweede pilaar onder de eurozone, geen onderlinge directe hulp, werd bij de
vuilnisbak gedeponeerd. S&G Pact genegeerd, no bailout genegeerd, in feite de
basis onder de zekerheden van de euro dus onderuit gehaald.
Zowel dus het nobailout principe als het S&G verdrag, de
twee draagmuren van de eurozone zijn een
loos gebaar geworden.
Ook dit jaar zijn er weer onregelmatigeheden. Zowel
Frankrijk als Italië ontgaan ondanks hun zware
overtredingen van het S&P Pact sancties, Brussel schuift de zaak
weer door naar maart volgend jaar alvorens een besluit te nemen. Dan zijn er
ongetwijfeld weer zoveel andere zaken die de aandacht van Brussel vragen en de
aandacht hiervan afleiden. Bovendien is het dan toch niet meer terug te
draaien.
Misschien is het nuttig om wat cijfers te zien over de ontwikkelingen in de Eurozone. Hieronder een table over de stand van zaken in 2000, het jaar waarin de euro de praktijk in werd gebracht en het jaar 2012. Dat is dus voor de nieuwe berekeningswijze van het BBP werd gebruikt.
Vergeleken wordt het begrotingstekort, deficit, het percentage staatsschuld , het percentage slink/groei van het BBP tussen 2000 en 2012 de werkloosheidspercentages tussen 2000 en 2013 en tenslotte het mediaan inkomen in 2012 vermeld.
Zo kan de beginsituatie en de tussenstand in 2012 vergeleken worden.
Het is duidelijk dat er geen vooruitgang is geweest in die jaren, dat de begrotingstekorten zijn opgelopen, evenals de schuldpercentages en de werkloosheidpercentages. Ook de inkomsten vertonen grote verschillen. In 2013 is er zeker geen verbetering in de toestand gekomen en ook 2014 vertoont geen opgaande lijn.
Volgende keer nog wat tabellen oa over minimumloon.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire