Staatsschuld en Boete
grootte en afbouw
Balkenende zei : eerst het zuur dan het zoet. Bij de staatssschuld is het andersom
De EU verdragen stellen dat een bovengrens van 60% staatsschuld nog aanvaardbaar is, daarboven
zou Brussel moeten ingrijpen maar heeft dat nooit gedaan. Het zou beter zijn geweest als dat wel was
gebeurd want het is heel gemakkelijk om een staatschuld te laten oplopen zoals
in de Eurozone sinds 2008 heeft plaatsgevonden maar om hem weer tot
aanvaardbaar niveau terug te brengen is een heel wat moeilijker zaak. De Lehman
crisis had er debet aan maar daarna is de stijging doorgezet in plaats van
bedwongen te worden . Hieronder een grafiek die die toename toont.
Op dit ogenblik is het schuldpercentage in de Eurozone alweer
hoger dan in de grafiek wordt weergegeven. Maand na maand neemt hij toe.
Hoe gaat het nu verder met die schuld. Er is stagnatie in de
economische ontwikkeling van de
Eurozone, er is nauwelijks groei, de vooruitzichten op middellange termijn zijn ook niet gunstig, maar de nationale schuld neemt wel steeds
verder toe, bij het huidige begrotingstekort (eigenlijk een beetje te fraai
opgetuigd door de nieuwe berekeningswijze van het BBP en in feite is hij zo'n
drie procent hoger) met 2,9% dit lopende jaar. Ook volgende jaren zal er een
begrotingstekort zijn en neemt de schuld al die jaren ook nog toe met het dan geldende begrotingstekort
percentage. Zolang groei en begroting niet in goede balans met elkaar zijn blijft
de schuld onstuitbaar toenemen. En zodra de rentelast van die staatsschuld zo hoog is geworden dat de staat niet meer
normaal kan
functioneren is de schuld in internationale terminologie "unsustainable"
geworden en is de staat technisch failliet. Bij de huidige uiterst lage
rentestand is dat voor de Eurozone niet het geval maar indien in de USA en het
VK zoals het er nu naar uitziet in de
loop van 2015 de rentestand zal worden verhoogd
is voor een aantal eurolanden die "unsustainability" een feit
geworden.
Jarenlang is de rol van de staatschuld voor de economische
ontwikkeling een beetje onder het tapijt geveegd, maar nu leeft overal het
besef dat de grootte van de staatschuld een sterke invloed heeft op de
mogelijkheden de economie te stimuleren.
Hieronder volgt een eenvoudig rekenmodel dat de ontwikkeling
van het Bruto Binnenlands Product en Schuld en het Percentage Schuld BBP
weergeeft bij verschillende groei en begrotingstekort/surplus percentages.
Omdat ook Groot Brittannië er bij staat heb ik de international munt, de
dollar gebruikt. Ik heb als begin BBP en schuld de bedragen genomen van het
World Debt Programma dat up to date is.
Het model geeft niet de werkelijkheid en wil alleen maar
aantonen welke invloed groei en begrotingstekort hebben op de schuldgrootte. Oftewel austerity aan de
ene kant en schuldvergroting en investering aan de andere kant.
simulatie een
Mij lijkt deze
simulatie een niet onredelijke afspiegeling van een mogelijke werkelijkheid voor de
vier landen gedurende de komende vijf jaren.
De groei wordt geschat op gemiddeld 2% voor N; F en S; 3 voor GB.Het begrotingstekort voor N 0.5; F 3; S 4; GB 2.5
2% groei lijkt me bij gelijkblijvende omstandigheden
redelijk, ook de begrotingstekorten tekorten zijn redelijk ingeschat.
Bij Nederland neemt het schuldpercentage 5% af, bij GB blijft hij hetzelfde, bij F en S
neemt het perccentage toe.
Na vijf jaren is er wezenlijk niets veranderd aan de schuld
situatie, 5% hoger of lager zijn de marges. Het schuldprobleem wordt in deze
gunstige opstelling absoluut niet opgelost.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
De volgende tabellen hebben echt geen enkele werkelijkheidswaarde en
laten alleen de invloed van begroting en groei
op de ontwikkeling van de schuld en BBP zien.
Deze simulatie toont de invloed van de groei. De groei
beinvloedt niet de grootte van de staatschuld, die blijft constant, maar wel het percentage ervan zoals uit de simulatie blijkt. Maar zelfs bij 4% groei
is de invloed op het schuldpercentage slechts 10%. En 4% groei en een
gebalanceeerde begroting is onhaalbaar. Zelfs China rukt dat niet.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
simulatie drie
Bij deze simulatie wordt de austerity losgelaten om door
grotere tekorten de groei te stimuleren en zo ook de staatsschuld meer
beheersbaar te maken.
Doordat de begrotingstekorten hoger zijn neemt de staatschuld
aanzienlijk toe. Ondanks de voor ontwikkelde landen zeer hoge groei en dus
toename van het BBP neemt het percentage staatsschuld verder toe en wordt de
schuld dus meer onbeheersbaar. Het begrotingstekort is dus een zeer belangrijke
factor.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
simulatie vier
Deze simulatie is het tegenovergestelde van nummer twee. In
deze simulatie is de groei nul en er is een begrotingsoverschot (sorry, maar de
min tekens hier zijn eigenlijk plussen).
Het BBP blijft gelijk, het begrotingsoverschot is gemiddeld
tussen plus een en plus vier. Ondanks het gebrek aan groei neemt de schuld in
bedragen en ook in percentages af en is dus meer beheersbaar geworden. De
begroting heeft meer invloed dan groei zoals blijkt uit een vergelijking tussen
simulatie twee en deze.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat duidelijk wordt uit de simulaties is dat het een enorme
inspanning eist om een uit de hand gelopen schuld weer tot normale proporties
terug te brengen. In Italië heeft Beppo niet voor niets gezegd dat dat
tientallen jaren duurt en dat al die jaren dus austerity zal heersen en dat dat
onduldbaar is. Want de austerity wordt over de hoofden van de bevolking
uitgevochten. Zij moeten ondanks de verlaagde koopkracht door loonsverlagingen
en slechtere arbeidsvoorwaarden de energie opbrengen om via grotere export naar
buiten de Eurozone de economie tot groei te brengen. Want de staat kan niet minder uitgeven
en moet om aan het maximale 3% begrotingstekort (door vele staten niet gehaald
en bovendien goed voor elk jaar drie procent hogere schuld) te voldoen en zo Brussel buiten de deur
houden de lasten voor burgers en bedrijven steeds verhogen. Dat zo de kip die
de eieren legt het gaat afleggen en het dus niet zal helpen wordt door de korte
termijn politiek weggewuifd en onder een lawine van theoretische bespiegelingen
over de glorieuze toekomst bedolven. Wie
de energieplannen van de Europese Commissie heeft doorgenomen heeft van een
prachtig voorbeeld daarvan kunnen
genieten.
Simulatie een laat zien dat bij een realistisch zo gunstig
mogelijke ontwikkeling de schulden toch nog blijven toenemen. Want 3% groei
gedurende een aantal jaren maakt een staat een spekkoper. En het
begrotingstekort terug brengen door uitgavenvermindering van de overheid is in
de huidige verzorgingsmaatschappij en de macht van de vakbonden en de heersende
cultuur een utopie. Bezuiniging is alleen lastenverzwaring. De pineut en de
citroen.
Het IMF heeft een andere oplossing als balletje opgeworpen:
10% van het spaargeld van de burgers confisqueren en dat bedrag gebruiken om de
staatsschulden in één klap tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.
Duitsland had ook zo'n soort idee maar wilde dat dan alleen beperken tot de
landen met een onaanvaardbaar grote schuld. Ik hoor er niets meer van maar dat
zegt niets. Want staat en bank zijn waar het om gaat en de burgers zijn voor de
staat wat luizen zijn voor de mieren.
Hoe zou het nu gaan als elke lidstaat het weer zelfstandig
zou moeten oplossen, ieder met zijn eigen munt. Nederland zou er dan heel anders voor staan.
Want Nederland
heeft een betrekkelijk lage staatsschuld, 75% oude berekening (en ook volgens de world debt), 69% nieuw. Daar
hoeft maar 9% af om weer bij de les te zijn. Nederland heeft ook echt hervormd (nog niet genoeg,
maar wel bewezen dat het kan )
zonder dat we in armoede moeten leven zoals in zuidelijke landen. Nederland kan
een redelijke groei bereiken. Als lidstaat in de Eurozone zal Nederland echter
wel op moeten draaien voor de lidstaten die niet hebben hervormd
en de staten die niet mee kunnen maar die als ze zelfstandig waren het alleen zouden moeten klaren. Maar in de
Eurozone gaan we allemaal door dezelfde gehaktmolen. Want alles moet eenheidsworst zijn. Zo is het ook nog een
keer.
Het is meer sauve qui peut en après moi le déluge dan my
kingdom for a horse.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire