Verenigd
Koninkrijk en Europese Unie
en
Het Verenigd Koninkrijk voelt
zich niet meer thuis in de Europese Unie. Er zijn andere lidstaten die het VK
misschien ook liever uit de EU zouden zien stappen, want zij zijn, zacht
gezegd, niet geneigd het VK in zijn wensen tegemoet te komen.
De navordering van 2,1
miljard euros heeft de reputatie van de EU in het VK ook geen goed gedaan en is
voor veel Britten da laatste druppel geweest.
De Britten voelen de
ongeremde vrijheid van werk, vestiging en verkeer van EU leden als een strop om
de nek. Zij vinden dat zij die stroom migranten niet kunnen verwerken en dat
het de goede sociale voorzieningen zijn, veel beter dan in andere lidstaten, die een enorme aantrekkingkracht vormen
Nu is er wel door het
Europees Hof bepaald dat uitkeringsmigranten wel degelijk uitgezet kunnen
worden, want dat was een van de belangrijke grieven. Maar desondanks voelen de
Britten zich geen baas meer in eigen huis. Zij voelen zich door de EU onjuist
behandeld en vinden ook dat zij te veel aan de EU bijdragen terwijl de EU zich niet genoeg aan de Engelse belangen
gelegen laat liggen.
Cameron, de Prime Minister, heeft een referendum over het lidmaatschap van de EU beloofd, althans als hij in 2017 nog aan de macht is. Voor die tijd wil hij heronderhandelen over het lidmaatschap van de EU en daarvan zal het afhangen of hij zal willen pleiten ten gunste van dat lidmaatschap.
John Major is altijd een
voorstander van de EU geweest, maar waarsschuwt nu dat er een fifty-fifty kans bestaat dat het VK
de EU zou kunnen verlaten
Major zei bij de
Konrad-Adenauer Stichting dat in Engeland de weerstand tegen de EU een kritieke
fase is ingegaan en dat er nu, voor het eerst, een reële kans is dat het VK de EU zou verlaten. Het
VK kan
eenvoudig niet de grote stroom migranten die het VK binnenstromen verwerken. Hij
zei ook dat het niet spoorde te stellen dat
vrijheid van beweging tussen de EU landen "heilig" was terwijl andere
vrijheden, zoals toegang tot de kapitaal markt en de diensten markt niet
geheel door de EU werden ondersteund.
Maar er speelt meer in het VK
dan wat Major zei.
Hierbij vergeleken is het
abjecte falen van Europa (voor het VK is continent en Europa practisch
synoniem) om de eonomische problemen op te lossen een veel ernstige zaak, zegt
de Financial Telegraph analist Jeremy Warner. Dat leidt tot een politieke instabiliteit.
Economisch zowel as politiek glijdt Europa snel
weg en lijkt machteloos zichzelf te redden.
Er wordt veel gepraat over de
schade aan het zakelijk vertrouwen die het VK nu ondervindt door die
onzekerheid over dat EU lidmaatschap. Maar de feiten geven juist aann dat er
een meer dan trendmatige Britse groei is
zowel in zakelijke als interne investeringen. Het is in tegendeel juist de groeiende
economische en politieke malaise in Europa die het echte gevaar vormen. Als die
zo doorgaat blijft er geen Europa over om deel van te zijn. De grootste bedreiging
voor onze toekomst is niet het verlies van de Europese markt en investeringen
maar de
politieke crisis en een slecht
functionerende geldunie die de economie lamlegt.
Geithner,vroeger minister van
financiën in de USA
zei al over de Eurozone: "Ik heb de mogelijkheid dat zij drie jaren lang
om zich heen zouden slaan volledig onderschat. Het was onbegrijpelijk voor mij
dat zij het zo erg uit de hand hebben laten lopen als zij dat deden"
De VS kunnen niet alleen de
werelhandel in stand houden. Ook het VK heeft zijn inflatiepolitiek moeten aanpassen aan het
economische falen van Europa. Daardoor krijgt het VK nu het grootste
begrotingstekort en een negatieve handelsbalans. Zonder die aanpassing was dat
niet nodig geweest.
Als enerzijds zowel uit economisch
als uit politiek oogpunt in het Verenigd
Koninkrijk vraagtekens worden gezet bij
het lidmaatschap van de EU door het VK en vanuit de continentale leden van de
EU geen wil bestaat aan de problemen van het VK gehoor te geven dan is het voor
de hand liggende dat daaruit een voor de EU netelige situatie kan ontstaan. Dat er geen wil is blijkt uit de woorden van
Barosso en Merkel over die bij verdrag vastgelegde vrijheid van beweging,
onbespreekbaar.
Dat het VK zich dan afvraagt
waarom de EU dan in andere gevallen wel van die verdragen af kan wijken is uiteraard te verwachten. Major
noemt niet eens de bailouts, verboden in het verdrag van Lissabon en het ESM
dat dat verbod omzeilt en zo zeker de geest van het verdrag trotseert.
In het VK is dat lidmaatschap
van de EU tot een politieke halskwestie geworden, blijkbaar anders dan in de
andere lidstaten. Dat is veroorzaakt door de opkomst van de UKIP de sterke
anti-EU partij die zoveel weerklank vindt dat hij een politiek gevaar is
geworden voor de regerende conservatieven (de liberalen zijn al weggevaagd) dat
Cameron hen onmogelijk kan negeren en zijn EU politiek in feite op hen moet
afstemmen.
Ook in de andere lidstaten
komen partijen die of EU kritisch of anti-EU zijn ook sterk op. Dat de PVV in
Nederland, ondanks zijn grote potentiële kiezersaantal, zijn sterkte niet
uitbuit komt enerzijds door de negeringspolitiek van de gevestigde partijen en
de negatieve media aandacht , anderzijds door een niet optimale wijze van marketing door de partij.
In de zuidelijke landen neemt
echter de weerstand van de bevolking en daardoor de macht van anti partijen
heel sterk toe. Daar draagt natuurlijk de bezuinigingspolitiek van de Eurozone
die in het zuiden het pijnlijkst heeft
toegeslagen sterk aan bij. Een politiek die nog vele jaren zal moeten worden
voortgezet en waarbij steeds meer mensen zich zullen gaan afvragen of de
economie niet sneller zou herstellen buiten die gemeenschappelijke munt.
Zeker nu na de crisis van 2008 nog steeds geen verbetering is opgetreden in de eeconomische
situatie, dat de lastenverzwaringen voor bedrijf en consument nog steeds
doorgaan en steeds pijnlijker op de levensomstandigheden van de gewone
bevolking drukt terwijl daarentegen een kleine toplaag juist in inkomsten en
levensomstandigheden vooruit gaat.
Als vijftien jaar na de
invoering van de euro deze gemeenschappelijke munt getoond heeft geen economisch
succes te scheppen, integendeel tot onhoudbare schulden heeft geleid, tot
bailouts als noodhulp heeft moeten leiden en de belasting druk alleen maar
heeft laten verzwaren, geen koopkrachtverbetering maar juist vermindering heeft
veroorzaakt en er voor vele komende jaren meer van hetzelfde staat te wachten
om uit de schuldencrisis te komen, terwijl die komende jaren die schulden nog
steeds zullen toenemen, de Eurozone het zorgenkindje van de wereld is geworden,
waarin grote landen zoals Italië en Frankijk stagneren of zelfs terugvallen,
waar Griekenland met een 30% gekrompen economie en zo'n 200% echte staatschuld als
een succes wordt vermeld als er vanuit die diepte enige groei te vermelden valt,
waar zelfs een kolos als Duitsland op de rand van de recessie zit, wat moet je
dan van zo'n muntunie denken?
Buiten de Eurozone in de EU
doen de landen het beter. Het VK toont een flinke groei.
In Brisbane wordt bij de G20 uitgebreid over de
Eurozone gepraat. De VS hebben al gezegd dat zij niet alleen voor de wereld
kunnen zorgen. De EU en de Eurozone zijn
een rem op de onwikkelking in de wereld. Zij zullen ook hun steentje moeten
bijdragen. Er moet groei en schuldenvermindering komen. En bovenal hervorming
van sociale en arbeidswetten. Dat durft de EU niet aan, dat is waaraan het al
die tijd ontbroken heeft. Want als de bevolkingen merken wat er dan nog meer van hen geëist gaat
worden door die gemeenschappelike munt kan
dat goed mis gaan. Zie het verzet in Frankrijk door de vakbonden tegen de door
het parlement goedgekeurde maatregelen, die nog maar een druppel op een
gloeiende plaat zijn. Kijk naar de Italiaanse Grillo Beppe partij, de Spaanse
oppositiepartij en zes maanden uitgegroeid tot tweede partij, zie Griekenland
waar men vreest voor nieuwe verkiezingen.
Mooie plannen maken met
prachtige grafieken is niet het antwoord. Maar beslissingen nemen en die
uitvoeren is wel heel moeilijk.
.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire