Vandaag ga ik verder over de
toespraak van Draghi voor de Finse studenten in Helsinki . Ik vind hem zo belangrijk omdat hij
nauwgezet de fouten van de eurozone analiseert en met zijn oplossingen ervoor
komt en zo een totaal toekomstbeeld voor de Europese Unie ontstaat. Een analyse
die aantoont dat het visioen van de eurozone en de actuele realisatie mijlenver
uit elkaar liggen en de vraag oproept of
het verwezenlijkt kan
worden zoals Draghi voor ogen staat, of het gezien de economische verschillen
tussen de lidstaten haalbaar zou zijn en
tenslotte of de lidstaten en hun bevolkingen het willen.
Gisteren is uit de tabel naar
voren gekomen dat de eurozonelanden in 2000, toen zij nog volledig op eigen
benen stonden en de euro net was ingevoerd er beter voorstonden dan in 2012 wat
betreft begroting, staatsschuld, groei en werkloosheid. In de loop van 2013 en
2014 valt zeker geen vooruitgang te constateren. De conclusie is dat op de
punten die de eurolanden verbinden geen voortgang is geweest, noch
convergentie. De eurozone loopt ver achter vergeleken bij de Verenigde Staten
waar de EU zich ten onrechte zo graag
mee vergelijkt, en met het Verenigd Koninkrijk en met de meest andere landen in
de wereld. In plaats van een plaatsbepaler is de eurozone een zorgenkindje van
de wereldeconomie geworden.
In de Verenigde Staten heeft
iedere legale inwoner of tewerkgestelde een
unieke social security number card, is
er een vrijwel overal geldend minimum loon (alleen in bijvoorbeeld Californië
en Washington ligt het tot 2 dollar per uur hoger), zijn de diplomas overal
geldig, zijn er federale pensioenen en
uitkeringsregels. In Duitsland geldt dat evenzeer. In Duitsland is er één taal,
in de VS eveneens (dat er vooral in het zuiden ook veel Spaans wordt gesproken
doet niets af aan die éne overal gesproken taal). Uitkeringstoerisme
bijvoorbeeld komt er daardoor niet voor. De eurozone, of nog erger de EU, hiermee vergelijken is volslagen onmogelijk.
Ik geloof dat dat juist de opzet was van de EEG, de Europese Economische Gemeenschap, maar dat de EU of eurozone juist verder gingen dan dat stadium.
De implicatie is wel, zegt Draghi vervolgens, dat er mechnismen moeten komen om andere schokken op te vangen en dat kan niet via wisselkoersen en dus is er een vorm van grensoverschrijdend risiso delen nodig, meer geintegreerde kredietmarkten en uiteenlopende financiële portfolios.
Draghi gaat verder met het
uitwerken hiervan. Terwijl de monetaire politiek Europees werd bleven andere
delen van de economische activiteit op het nationale niveau, natuurlijk, want
vele ervan, arbeidsmarkt instellingen of sociale zekerheid zijn diep geworteld in het sociale model en
tradities. Zijn ervaring maakt hem sceptisch hierover. Langzamer aanpassen
betekent groter werkloosheid die structureel kan worden. Gebrek aan structurele
hervormingen kan leiden tot blijvend economisch uiteenlopen van
de leden. Dit is potentiëel bedreigend voor alle leden want het bedreigt de
essentiële samenhang.
Daarom is er een sterke reden
voor gezamenlijke zeggenschap over relevante economische politieken. Daar zijn
structurele hervormingen voor nodig.Ook hier haalt Draghi terecht weer een reden aan waarom de eurozone na 15 jaar niet
Maar steeds duidelijker dat de eurozone, noch de EU, een politieke unie is. Want al de aspecten die Draghi tot zover aanroert eisen een politieke eenwording en liggen nationaal uiterst gevoelig. Kijk naar de reacties van Italië en Frankrijk.
Wat Draghi doet is aandringen op die politieke unie ook in zijn verder betoog waar steeds verdere integratie of liever gezegd centralisatie tot stand zou moeten komen, via European Stability Mechanism, Bankenunie, Single Supervisory Mechanism, Single Resolution Fund en tenslotte Fiscal Union.
De eurozone wordt gebruikt als hefboom om een sluipende weg naar een volledige politieke unie in te slaan.
Of deze weg realistisch is?
Als illustratie een voorbeeld
van slechts één van de knelpunten die uit de weg geruimd zouden moeten worden,
de loonvorming. Frankrijk met name ijvert voor een Eurozone minimum loon. Uiteraard ook een van die aspecten van economische een wording via politieke weg en noodzakelijk voor grensoverschrijdend werk.
Hieronder een lijst van de huidige
minimum maandlonen in Europa. Er is een aantal landen dat geen minimum loon
heeft.
Als er één zonneklaar bewijs
is dat een politieke een wording van Europa en een volledige economische unie
een utopie zijn dat is dat deze tabel. Verschillen van tussen om en nabij de
200 euro per maand tot 1500 euro met Junckers Luxemburg als uitschieter tot
bijna 1900 euro.
Probeer bij deze astronomische
verschillen een gezamenlijk minimum te scheppen. De conclusie moet zijn dat een
eurozone breed minimumloon de economie van alle lidstaten in elkaar zou doen
storten. Deze verschillen bestaan ook bij het mediale loon zoals in de table
gisteren en bij vrijwel alle aspecten van de sociale zekerheid.De tabel maakt ook duidelijk dat de volledige vrijheid van bewegen, werken en vestigen binnen de EU als resultaat heeft dat de mensen die nodig zijn voor de opbouw van eigen achtergebleven land kunnen uitwijken naar landen waar zij graag voor het minimum loon daar zelfs hoogwaardiger werk willen doen.
Slecht voor de stabiliteit
van zowel ontvangend als vertrek land.
Is Draghi's visie nu een visioen
of een chimera?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire