Hoe vergaat het Groot
Brittannië bij een verlaten van de Europese Unie.
Het lidmaatschap van de EU
heeft voor elke lidstaat economische voordelen. Zo is er onderling vrijhandel,
zonder tarieven, elke lidstaat heeft het recht in elke andere lidstaat vestigingen
te stichten, er te kopen en te verkopen zonder enige belemmering. Een ander
groot voordeel is dat er gemeenschappelijke standaarden zijn voor
artikelen waar ze voor de handel aan
moeten voldoen, zodat afzonderlijke eisen voor elke lidstaat verdwijnen, hoewel
daar niet altijd de hand aan wordt gehouden.
Aan de andere kant zijn er echter
ook beperkingen. De EU is een douane unie, dat wil zeggen dat de EU de tarieven
bepaalt voor import en de voorwaarden stelt waaraan de andere handelspartner
moet voldoen bijvoorbeeld op hetgebied van milieu en mensenrechten, hetgeen de handel met
andere landen buiten de EU gecompliceerder maakt. Soms worden zo landen die voordeliger kunnen leveren door de
EU handelsbelemmeringen uitgesloten van het handelsverkeer. Het sluiten van die
EU handelsverdragen waar de belangen van de ene lidstaat ver kan afwijken van
de belangen van andere lidstaten kan daardoor vaak zeer lang duren en zo
ingewikkeld door bijkomende voorwaarden dat de voordelen ervan verminderen.
Kijk naar de TTIP onderhandellingen met de VS die al jaren voortslepen.
Zonder EU lidmaatschap zou
het VK minder handel kunnen drijven met die EU handelspartners en meer met de
voor het VK voordeliger landen. Nu bijvoorbeeld kan het VK niet zelfstandig handelsverdragen
sluiten met de vroegere dominions. Het alleenrecht ervoor ligt bij de EU. Daar
het VK een flink voordeel heeft door de wereldhandelstaal Engels zou daar veel
voordeel te behalen zijn.
Maar het VK drijft meer dan
50% van zijn handel binnen de EU. Veel landbouwproducten bijvoorbeeld.
Daarentegen is de CAP (landbouwsubsidies) voor het VK een kostbare zaak.
Daardoor zou handel met andere landen ondanks de hogere vervoerkosten door het
verder weg liggen dan de EU toch gunstig kunnen zijn. Het VK krijgt ook meer
buitenlandse inversteringen dan de andere EU landen.
Maar hoe je het keert of
wendt, verlies van de Common Market, de vrije toegang tot de EU markt is een zeer gewichtige zaak die niet te licht
moet worden ingeschat. Britse Eurosceptici zijn van mening dat onderhandelingen
erover met de EU redelijk eenvoudig zouden kunnen zijn omdat het VK een deficit
in de handelbalans met de andere EU landen heeft. Het VK voert dus meer in uit
de andere EU landen in dan het er naar exporteert. Voor de andere landen is de
handel met het VK dus belangrijker dan vice versa denken zij.
Wellicht zien deze
Eurosceptici de zaak wat te simpel in. Als je de handelsverdragen van de EU met andere non EU partners beziet
(bijvoorbeeld Zwitserland en Noorwegen) dan legt de EU veel van de voor de EU
als geheel geldende verplichtingen ook aan die landen op. Terwijl de EU
lidstaten een (zij het zeer beperkte) stem hebben bij het opstellen van deze EU
eisen hebben de andere landen dat niet en hebben ze gewoon te accepteren. Wat
de EU eist valt te zien toen Zwitserland per referendum besloot het Schengen
verdrag te gaan verlaten. De EU dreigde onmiddellijk met het dan ongeldig
worden van andere verdragen met dat land. Dat zal ongetwijfeld ook gebeuren bij
een uittreden van het VK.
Ik geloof dat dit punt een
aantal lidstaten van de Eurozone ervan weerhoudt uit de euro te stappen.
Automatisch verliest dat land, zo neemt men tenminste algemeen aan, het lidmaatschap van de EU en dus de toegang
tot de Common Market. Vrijwel alle vorige verdragen zijn opgenomen in dat
verdrag van Lissabon dat dit alles regelt.
Een eventueel uit de EU
stappen zou voor het VK dus een waagstuk zijn. Wegen de eenvoudiger handels
contacten met de vroegere dominions en andere landen op tegen het verlies van
de Common Market en de eisen waaraan voldaan moet worden om die weer te kunnen
betreden. Biedt het lidmaatschap van de
WTO voldoende garanties dat het VK een faire kans daarbij krijgt. Weegt het wegvallen van
afdrachten aan de EU (nu met die 2,1 miljard euro weer een uiterst pijnlijk
punt) op tegen de mindere inkomsten door verminderde handel met de EU landen.
Voor Ukip is het helder en
klaart, voor de meerderheid van de Britten ook, lijkt het.
De toekomst van het VK lijkt
veel gunstiger dan die voor de Eurozone en de andere EU landen die nog niet aan
de voorwaarden tot toetreden van de Eurozone voldoen. Het VK heeft daarvoor een
uit optie genomen. Maar als vrijwel alle EU staten tenslotte, zoals de planning
is, lid zijn geworden van deze Eurozone zou het VK (en Denemarken) een soort vreemdeling in de EU geworden zijn
en buitengesloten van alle door de Eurozone genomen besluiten, die wel EU breed
gelden maar waar het VK dan geen stem in heeft.
Ook zal meetellen dat het in
het VK economisch veel beter gaat dan de Eurozone. Het VK kan zijn eigen plan
trekken op financiëel en economisch gebied en hoeft geen rekening te houden met
de belangen van zoveel andere EU landen die wijd uiteenlopen waardoor voor geen
enkel ervan een optimale situatie kan worden bereikt. Ook dat zal echter beperkt worden als het VK
buitenbeentje is in een EU die dan in feite een Eurozone is zonder het VK en
het VK in financiëel en economisch opzicht zal moeten toegeven aan de Eurozone.
Door zijn ligging valt het ook eigenlijk buiten de zone, tussen Europa en de
VS.
In hoeverre de immigratie een
sleutelrol zal spelen moet nog blijken. In het verdrag van Lissabon staat, als
ik het me goed herinner, een clausule die de mogelijkheid biedt migranten die
na drie maanden verblijf in een andere lidstaat niet in eigen onderhoud kunnen
voorzien uit te zetten. Die clausule is, geloof ik, geheel uitgehold door
nadere directieven over jobseekers en wat in Nederland ZZPers wordt genoemd.
Wellicht kan
daar over gepraat worden.
Het is ook voor de EU een uiterst
netelige situatie. Immers als er één schaap over de dam is.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire