Juncker's Hoge Hoed
Junckers plan om met 21
miljard (5 miljard euros in de hand en 16 miljard gegarandeerd door de Europese
Unie, door ons dus) 315 miljard euro uit de hoge hoed te halen lijkt een
mirakelstuk. Of een bluf stunt? Maar het nieuwe fonds, genaamd "The
European Fund for Strategic Investments" dat midden 2015 operationeel moet
zijn heeft het levenslicht gezien. Een nieuwe EU organisatie is geboren te
managen door de Europese Investerings Bank.
Het principe is wat alle
banken doen, op basis van een x bedrag in voorraad bijvoorbeeld 15 keer dat
bedrag uitlenen, de zgn leverage, hefboomwerking. Alleen wil Juncker het
omgekeerde, niet uitlenen maar gewoon lenen.
Eerder wierp Juncker al een
balletje op om het ESM (European Stability Mechanism oftewel de Bank van Lening
voor Armlastige Lidstaten in de Eurozone) te gebruiken om zijn fonds te
financieren. Het ESM beschikt immers over 700 miljard om landen in
liquiditeitsproblemen tijdelijk uit de nood te halen met bailouts vol
voorwaarden over bezuinigen en hervormen. Ierland en Portugal
hebben zich er uit los kunnen worstelen en Griekenland is op het ogenblik bezig
in Parijs de Troika ervan te overtuigen dat het ook weer op eigen benen kan staan. Want een
gebailout land wordt in feite bestuurd door de Troika en Brussel en dat is voor
geen enkel land een pretje.
Mocht Griekenland er in
slagen Brussel te overtuigen dat het ook op eigen benen
Nu heeft het ESM dat geld
helemaal niet. De leden ervan (alle eurolanden) hebben een klein deel moeten
storten en voor de rest staan ze garant
voor dat bedrag van 700 miljard. Op basis van die garanties kan het ESM geld lenen op de kapitaalmarkt
en daar nuttige dingen mee doen. Het ESM
heeft dus niet zoveel geld in kas.
Merkel heeft haar eigen 10
miljard investeringsplan en deelde gisteren de Bundestag mee dat allereerst
duidelijk moet zijn waar de projecten voor de toekomst liggen. George Osborne, de Brits minister van
financiën (want dit fonds is geen eurozone zaak maar een EU project, dus
het VK praat erover mee) zei dat het
plan groeibevorderende pojecten moest steunen en dat de nadruk op investeringen
door de privé sector zou moeten liggen. Dus geen overheidsinvesteringen. De
Spaanse minister van economische zaken verklaarde dat het fonds niet voldoende
kapitaal heeft en dat de leverage te hoog is.
Eeen zure opmerking kwam (dat
was te verwachten) uit Duitsland. "Niet rendabele investeringen zullen
door overheidsgaranties niet winstgevend worden maar worden alleen maar een
last voor de belastingbetalers" geeft aan dat daar niet veel fiducie in
dit nieuwe project bestaat.
Misschien verwijst deze
opmerking naar de opzet om investeringen in de infrastructuur te gebruiken om
de groei aan te zetten, een nogal traditioneel middel in barre tijden.
Vliegvelden zonder vluchten, lege autowegen, eenzame bruggen, we kennen
allemaal de litanie van dat soort infrastructuur projecten. Angelsaksissche
critici praten al over subprime mortgage debt, een uiterst pijnlijke verwijzing
naar de crash in 2008 en achten het beoogde bedrag veel te klein. Nu kunnen we
dat niet op het bordje van Juncker leggen, hij moest manoevreren binnen de wel
zeer beperkte ruimte die hij kreeg. Maar de keus voor infrastructuur en daar
geld voor lenen bij de privésector die toch een behoorlijk rendement zal eisen
geeft toch wel een waarheidgehalte aan de Britse kritiek.
Dat de EU lidstaten staan te
trappelen om te profiteren van dit nieuwe fonds en honderden aanvragen insturen
is niet vreemd. Zelf hebben ze geen reserves om die investeringen te plegen
zonder de EU regels voor schuldbeheersing te overtreden.
Of de tijd tot midden 2015
niet te krap is is ook een punt van twijfel. De fondsen moeten nog geworven
worden, er moet nog een verantwoorde keus uit de voorgestelde projecten volgen,
elk van de lidstaten zal een eerlijke spreiding over de landen willen zien, de EIB moet zich nog voorbereiden op
deze nieuwe taak, maar de nood is hoog, er
kan dus niet te lang gewacht worden.
Een volgende vraag is naar de
bereidwilligheid in het fonds te investeren. De TLTRo's van de ECB, de
landurende leningen met zeer lage rente uitsluitend gericht op het eurozone
bedrijfsleven vonden niet veel aftrek. Investeringen in het bedrijfsleven gaan
uiterst traag, een gevolg van de verminderde koopkracht en de concurrentie uit
emerging economies. Junckers project heeft echter een andere invalshoek. De
overheid, in dit geval het Junckers fonds investeert geleend geld in research en
development projecten, waardoor extra werkgelegenheid ontstaat die de demand
crisis kan
verzachten en een impuls geven aan de gehele economie zonder dat de schulden
van de lidstaten verder oplopen. Zodra die groei op gang komt kweekt die op
zijn beurt meer werkgelegenheid met nog verdere groei zodat de lidstaten hun
schuldpercentages kunnen zien slinken en hun schulden dus beter beheersbaar
worden en zij tenslotte ook weer kunnen investeren. Dat is het doel waarnaar
zij streven. Voor de overleving van de EU een halszaak.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire