Professor Joseph Stiglitz was
in Nederland
en liet in een interview zijn licht schijnen op de Europese Troebelen
Joseph Stigliz, 71 jaar oud ,
op drie na de invloedrijkste econoom in de wereld, Nobel prijs winnaar, Vice
President van de Worldbank geweest, voorzitter van de Socialistische
Internationale Commissie voor Wereld Financiële Zaken, was in Nederland waar hij de WRR lezing 2014 gaf met als thema de
toekomst van de globalisering. Hij heeft daarna een interview gegeven aan de
RTLZ zender over de Eurozone en Piketty. In dat interview geeft hij zijn mening
over de oorzaak van de Eurozone crisis en zijn idee van oplossingen ervoor. Daardoor
geeft het een interessante indruk van hoe hij als buitenstaander de Europese
problemen ziet en de oplossing ervoor. Ik geef de essentie van dat interview in
mijn eigen woorden weer en maak er schuingedrukt wat opmerkingen over. Het wordt wel een lang
epistel maar, vind ik, de moeite van het lezen waard.
Professor Stigliz is van
mening dat de economische toestand in Europa de schuld is van de politiek. De Eurozone
als geheel functioneert flink lager dan zou moeten. In de economie van 1980 tot
2008, zezgt hij, was er een opgaande lijn, zonder de crisis zou die
verder zijn doorgetrokken. Dat is echter niet gebeurd hoewel de physieke
hulpmiddelen aanwezig waren maar toch waren de prestaties onder de maat.
Ik heb zelf altijd gesteld dat de Eurozone van het begin
af aan zijn eigen ondergang is begonnen door zijn structuur en hoor nu dat er
tot 2008 juist een stijgende lijn in de economische ontwikkeling was. Ik heb
dus wat nageplozen en toon de volgende tabel.
Ik zie in deze tabel die de economische groei in de Eurozone
tussen de oprichting van de eurozone in 1999 tot de crisis in 2008 weergeeft
juist een neergaande lijn, die dus, zonder
crisis doorgevoerd, beslist geen bloei zou produceren
Het is een probleem structuur
van de Eurozone, niet van de individuele landen. Frankrijk bijvoorbeeld had een
snel rijzende productiviteit, neem het Franse medische stelsel, beter dan het
Amerikaanse, maar nu stilgevallen.
Frankrijk van 1980 tot 1999, 1999 tot 2008 en tot 2014. Die snel groeiende productiviteit blijkt niet uit de groei tabellen. Alleen maar teruglopende resultaten. Het toont ook dat Frankrijk wel groeide voor de oprichting van de Eurozone.
groei 1981-1999 krimp 1999 - 2014
Een Japans scenario? Veel
erger. De uitgebreide malaise in Europa is veel erger dan die ooit in Japan is
geweest. In Japan
is er nooit sprake van recessie geweest alleen van een langzame groei. De
werkloosheid was er nooit hoger dan 5 à 6 procent. In Spanje 50% jeugd
werkloosheid, 25% over geheel Europa. De
werkloosheid totaal in Europa 12%. Het Bruto Binnenands Product per hoofd van
de bevolking ligt beneden dat van 2008. Allemaal tekenen van een zieke
economie.
Hoe kan dat? Hoe komen we er van af. Onze
parameters zijn ok maar de prestaties zijn pet.
Het is het gevolg van een
verkeerde diagnose. Voor de oprichting van de Eurozone werd al erkend dat het
geen Optimal Currency Area was (geen
gebied waar een gemeenschappelijke munt mogelijk is). Dus moest er
convergentie plaatsvinden en daar maakte men de fout. Men dacht dat de enige noodaak daarvoor was de
staatsschuld en het begrotingstekort laag te houden. Foute diagnose. Voor de
crisis hadden Ierland en Spanje een begrotingsoverschot. Het tekort werd
veroorzaakt door de crisis, niet andersom.
dat gaat wel op
voor Ierland maar niet voor Spanje dat ook voor 2008 een begrotingstekort had
Toch heeft een aantal landen
dat verhaal niet begrepen. Zij blijven zeggen dat het om schulden en tekorten
gaat.
Zij hebben instellingen
geschapen die de problemen verergerden en de landen in de periferie omlaag
duwden en de sterkere omhoog.
Neem bijvoorbeeld wat een
goed idee lijkt, een gemeenschappelijke markt, vrije beweging van geld zonder
de juiste instellingen ervoor. Elk bankenstelsel is van de overheid. Na de
crisis van 2008 rolde het geld naar de USA .
Wat te doen? Economisch is
dat niet moeilijk maar je hebt een bankenunie en eurobonds nodig. Niet alleen
toezicht maar ook een gemeenschappeijke zekerstelling zodat je niet je geld uit
Spanje in de problemen behoeft te halen. Je hebt industriele hulp nodig voor de
landen in de diepte om op gelijke hoogte te komen met de landen aan de top.
Moeilijk te doen in Europa?.
Ja, maar de vraag is wil je Europa laten werken. Je bent nu in een huis
halverwege, je bent verder gegaan dan de gemeenschappelijke markt, een
gemeenschappelijke munt geschapen maar dan moet je het bouwwerk ook afmaken,
kunt niet in dat halverwege huis blijven steken.
Dus je gaat of terug naar de
common market, vrijhandelszone of verder op weg naar meer economische
integratie en dus zijn er nog bijkomende instellingen nodig.
Tot zover dit deel van het
interview. De rest ervan ging over Piketty over wie al genoeg is gezegd en
geschreven..
----------------------------------------------------------------------------------------
Wat een beetje verwarrend is
dat er gesproken wordt over Europa en de Eurozone of dat synoniemen zijn. Maar
uit het interview is duidelijk dat het om de Eurozone gaat.
Doordat Professor Stiglitz
stelt dat er tot 2008 een opgaande lijn was in de Eurozone en dat de crisis van
2008 de oorzaak van de ommezwaai naar beneden is valt eigenlijk de bodem uit
het verhaal. Er is immers van 1999 tot 2014 in de Eurozone een neergang zoals
blijkt uit de table bovenin.
Die neergang is door de crisis versneld maar werd ook verergerd omdat al in de periode 1999 tot 2008 door die neergang de reserves van de zone waren aangetast. Daardoor kon in de Lehman crisis geen gebruik gemaakt worden van opgebouwde reserves en moesten er noodgedwongen grote schulden worden gemaakt zonder dat er onmiddelijk ook de nodige aanpassingen aan het niet meer betaalbare uitgavenpatroon werden gedaan. Daardoor liepen de schulden steeds sneller op zoals ik in een vorig artikel met de bijgevoegde tabellen heb aangetoond. Het niet aanpassen, niet hervormen was de grote fout.
Die neergang is door de crisis versneld maar werd ook verergerd omdat al in de periode 1999 tot 2008 door die neergang de reserves van de zone waren aangetast. Daardoor kon in de Lehman crisis geen gebruik gemaakt worden van opgebouwde reserves en moesten er noodgedwongen grote schulden worden gemaakt zonder dat er onmiddelijk ook de nodige aanpassingen aan het niet meer betaalbare uitgavenpatroon werden gedaan. Daardoor liepen de schulden steeds sneller op zoals ik in een vorig artikel met de bijgevoegde tabellen heb aangetoond. Het niet aanpassen, niet hervormen was de grote fout.
Professor Stiglitz heeft
gelijk als hij zegt dat de austerity niet de goede weg was. Dat wil zeggen
austerity alleen want zonder aanpassingen van de sociale structuur helpt
austerity niet en bevordert de sterken en verzwakt de wankelenden.
Hij heeft ook gelijk als hij
de huidige stand van zaken leven in een half gebouwd huis noemt. Anderen zouden
het met recht een half gesloopt huis noemen. In het ene geval ben je eurofiel
in het andere antieuro.
Eveneens is het zonder meer
waar dat een gemeenschappelijke munt (en de inmiddels ingevoerde bankenunie) op
zich waardeloos zijn zonder de structuur waarbinnen ze doelmatig kunnen
functioneren. Die structuur is een politieke unie met bijpassende wetgeving.
Functioneren wil overigens niet zeggen dat dan de zwakke landen zich dan zullen kunnen aanpassen aan
de sterkere. Alleen dat de zwakke landen in stand gehouden worden door de
sterkere en dat je niet meer kunt spreken van zelfstandige landen maar van
regios en geldstromen binnen de overkoepelende unie. Bovendien vervalt dan voor de zwakkere landen de noodzaak zich aan te
passen. Als deel van de politieke unie hebben zij recht op een deel van het
totale BBP van de politieke unie. Het geheel zal er dus niet sterker door
worden, integendeel, de status quo kan
blijven bestaan en de sterkere zullen zwakker worden.
Professor Stiglitz spreekt
over de industriële steun aan zwakkere
landen binnen die unie om hun achterstand in te kunnen halen. Dat is echter al
voor 1999 gedaan en daarna voortgezet door de diverse steunfondsen van de
Europese Unie die de periferie landen steunden om de achterstand in te halen.
Het Landbouw fonds bijvoorbeeld en in Griekenland,
Spanje en Portugal
is zwaar geïnvesteerd in de infrastructuur, resulterend in onder andere een
prachtig aangelegd vliegveld ergens in Spanje dat nooit is gebruikt en
autowegen zonder voldoende verkeer. Dat heeft niets geholpen de zwakke landen
te laten aansluiten. Bailouts zijn verstrekt om liquiditeitsproblemen op te
lossen. Die hebben alleen lidstaten voor de ondergang behoed, bekostigd of gegarandeerd door de sterkere landen. Integendeel, zoals Professor Stiglitz opmerkt, is de kloof nog groter
geworden.
De andere optie de hij
opperde, teruggaan naar de Gemeenschappelijke Markt heeft meer
levensvatbaarheid. De Europese
Economische Gemeenschap heeft immers zoveel succes gehad dat dat de
machthebbers ertoe heeft geleid hem om te bouwen tot Europese Unie. Terug naar
een succesformule.
Is trouwens een politieke
unie haalbaar. Waar, behalve in Duitsland, zie je er enthousiasme voor? Het ziet er eerder naar uit dat als er
eenmaal een bankenunie is er snel eurobonds zullen komen want nu de band banken-landen is verbroken en alle banken voor elkaar aansprakelijk zijn (en de
belastingbetaler als het mis gaat) is dat de volgende logische stap. Als er
eenmaal eurobonds zijn is de monetaire unie feitelijk afgebouwd. Dat zal voor de landen
de laatste stap zijn. Dat dan door de sociaal afwijkende wetgeving in de verschillende landen
scheve situaties zullen ontstaan zal voor de ontvangende landen geen
reden zijn in te stemmen met een Federale Republiek der Eurolanden. Zij zitten op rozen.
Een andere reden voor het
niet ontstaan van zo'n republiek is omdat nationalistische gevoelens binnen de EU
steeds sterker worden. Kijk naar de ontwikkelingen in Spanje, waar vandaag weliswaar geen officiëel referendum maar wel een peiling wordt gehouden in Catalonië, de op het
nippertje weggestemde afsplitsing van Schotland uit het Verenigd Koninkrijk, de
sterk nationalistische jonge partijen in Griekenland, Italië, Nederland , Spanje en zelfs in Duitsland.
Omdat het eindpunt dat
Professor Stigliz voor ogen staat dus toch niet haalbaar lijkt te zijn is het
beter terug te keren naar de vertrouwde formule die zijn waarde heeft bewezen, de EEG. Wishful thinking, want
onze traditionele partijen en de voor de EU en Eurozone, EP, ECB en ESM en EIB
opgetuigde bureaucratie gaan toch verder op de doodlopende weg.
Alleen als er één land uit de
Eurozone zou stappen ontstaat een nieuwe situatie. Maar dat eruit stappen,
zoals ik al heb laten zien, is een hachelijke onderneming. De Eurozone en EU would
not be pleased.
Het was voor mij toch een
leerzaam interview. Het laat zien dat buitenstaanders vaak door het hun
ontbreken van alle feiten vanuit hun gezichtsveld een indruk van de Eurozone en
de problemen ervan krijgen die niet strookt met de werkelijkheid en dus
oplossingen zien die vanuit hun optiek volstrekt legitiem zijn maar niet passen
in de realiteit.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire