Griekenland een
(geleend) dubbeltje op zijn kant
Met het
uitschrijven van vervroegde verkiezingen voor het presidentschap, naar voren
gehaald door Samaras van 2015, het einde van de ambtstermijn van de zittende
president, naar eind 2014 heeft Samaras
minstens één berekende gok gemaakt.
Samaras voelt de hete adem van Alexis
Tspiras de leider van de Syriza, de grootste oppositiepartij, in zijn nek. Een
geslaagde nieuwe presidentsverkiezing zou Tspiras de wind uit de zeilen nemen
en Samaras de ruimte verschaffen om zonder tussenkomst verder onderhandelingen
te kunnen voeren met de Troika om Griekenland uit het bailout programma te
verlossen en als zelfstandig land weer verder te kunnen laten gaan. Het zou de
onzekerheid bij de crediteuren, die de rente op Griekse staatsobligaties tot
boven de 9% deed opjagen, zo weg kunnen nemen en hem vanuit een gunstige
positie concessies kunnen laten wegslepen.
Loopt de gok echter
fout af en kan de presidentskandidaat na drie rondes geen verkiezing afdwingen
dan keert de situatie zich tegen Samaras want dan volgen er volgens het Griekse
staatsrecht snel nieuwe parlementsverkiezingen die, als de polls gelijk
krijgen, slecht voor Samaras kunnen aflopen en Tspiras aan de macht brengen. En
Tspiras wenst (of eist) herstructurering van de Griekse onhoudbare schuldenlast
en dreigt zelfs met een Grexis, een Grieks uittreden uit de eurozone, als hij zijn zin niet krijgt. Niet alleen dus
voor Samaras maar ook voor de eurozone een grote gok want de eurozone wil niets weten van een haircut van de
Griekse schulden, die na de eerste haircut ten laste van de private crediteuren
nu grotendeels in eurozone handen
zijn. Een kwijtschelding zou voor het grootste deel neerkomen op het verschuiven
van de Griekse schulden naar andere eurozone landen die dan met die schuld
opgezadeld zouden worden. Dat is voor Brussel een nachtmerrie. Maar de kans wordt nu steeds
kleiner dat Dimas, de presidentskandidaat het vereiste aantal stemmen zelfs na
drie stemrondes zal bereiken.
Ook in de tweede
stemronde heeft Stavros Dimas, de officiële presidents kandidaat niet de
vereiste tweede derde meerderheid van de stemmen in het parlement voor zich
kunnen winnen. Hij had 200 stemmen nodig van de 300 leden van het parlement en
verzamelde er 168, ruimschoots te weinig om zich president te kunnen gaan
noemen. In de eerste ronde had hij ook slechts 160 stemmen op zich gekregen dus
nu acht meer dan in de eerste ronde.
Samaras, de minister president,
had na de eerste stemronde als concessie nog toegezegd dat hij tegen het
eind van volgend jaar nieuwe verkiezingen zou uitschrijven in plaats van aan
het einde van zijn mandaat in 2016. Die toezegging bleek goed te zijn voor
slechts acht extra stemmen.
Nu komt het erop
aan of in de derde ronde Stavros Dimas nog eens twaalf stemmen meer erbij
krijgt zodat hij aan de minimaal 180 stemmen komt die bij de derde stemronde voor
een verkiezing nodig zijn.
We moeten
begrijpen dat dat presidentschap, een louter ceremoniele functie, op zich van
geen enkel belang is. Maar de consequentie van een mislukte derde ronde
betekent vervroegde verkiezingen begin volgend jaar. Samaras gokt erop dat dat
vermeden kan worden en dat hij de vrije
hand krijgt tot het einde van zijn mandaat. Bij vervroegde verkiezingen is
gezien de polls de kans zeer groot dat Tspiras aan de macht komt. Voor Samaras
een nederlaag maar voor de eurozone een potentiële crisis.
Er zal dus voor
de laatste definitieve ronde heel wat gemasseerd worden tussen Brussel en
Samaras om het tij alsnog te keren. Want er is nog een andere mogelijkheid. Is
het van Samaras ook een gok om hoe dan ook extra concessies van de Troika (en
dus van Brussel) in de wacht te slepen omdat voor Brussel ook veel op het spel
staat. Zoveel concessies dat het voor het parlement voordeliger is om Samaras
in het zadel te houden en dus Dimas de voor de derde ronde nodige 180 stemmen
te gunnen. Rien ne va plus.
Een
pokerspelletje op de eurozone dus. Waarom ook niet.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire