Monnet en Schuman
hadden zij dat nu voor ogen
Bij rechtspraak denkt men aan wetten. Daarom kan het doodrijden door
hardrijders zo belachelijk laag bestraft worden. Het gevoel van recht spoort
dan niet met de wet. De rechters moeten de wet toepassen en zich niet laten
leiden door andere overwegingen. Dat vermelden ze dan ook in hun uitleg van het
vonnis als dat vreemd op de betrokkenen overkomt.
Deze voorlopige opinie heeft grote consequenties. Het Duitse
Grondwettelijke Hof heeft als uitspraak in deze zaak verklaard dat de OMT tegen
de EU wetgeving in gaat en hebben dat
deel van de zaak doorverwezen naar het EH. Zij hebben ook de uitspraak gedaan
dat de OMT in strijd is met de Duitse grondwet.
Als ik de visie volg van Ambrose Evans-Pritchard
in de Financial Telegraph dan is het EH zo een bedreiging voor al onze
democratieën. Volgens hem heeft het zich wettelijke boven de zelfstandige staat
Duitsland gesteld door deze voorlopige opinie en impliciet daarmee ook boven
die van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken.
De advocaat generaal heeft de zorgvuldige
bevindingen van het Duitse Verfassungsgericht
afgewimpeld en wil Duitsland dwingen zich daarbij neer te leggen.
Deze opinie is een toenemend naar zich toetrekken
van EU primaatschap.
Als Karlsruhe dit accepteert is de implicatie, zo
zegt Ambrose-Pritchard, dat Duitsland niet langer een volledig zelf regerende
souvereine staat is.
De advocaat generaal weet dat hij een conflict
riskeert.
Hij zei echter: "het lijkt mij een bijna onmogelijke
taak deze unie in stand te houden zoals we deze nu kennen, als hij onderworpen
wordt aan absolute voorbehouden, slecht gedefiniëerd en in feite onderworpen aan de discretie van elk
van de lidstaten".
Dit betekent keihard de onderwerping van de
lidstaten aan de EU.
Dit is meer een politiek statement dan een
interpretatie van het EU recht. Het verandert het karakter van de Europese Unie
van een verdrag tussen zelfstandige staten in een superstaat met
beslissingsrecht over alles.
Dat is door de Duitse Verfassungshof rechters
bestreden door hun uitspraak en is daarvoor al meermalen door hen aangekaart.
De kwestie is des te merkwaardiger omdat de Duitse
coalitie de voorlopige opinie van het EH juist toejuicht.
Het Grondwettelijke Hof in conflict met de Duitse
politiek. Het Grondwettelijk Hof is er juist om te voorkomen dat de grondwet
door de politiek wordt omzeild of genegeerd. Het voert zijn taak op de juiste
wijze uit door dit oordeel te vellen.
Het laatste woord over deze zaak is dus nog lang
niet gevallen.
In feite is de gang van zaken weer een gevolg van de hybride verdragen die
enerzijds zouden leiden tot een centraal geleide en bestuurde politieke unie
met terzijde schuiven van de oorspronkelijke lidstaten en anderzijds juist de
fiscale politiek bij die lidstaten heeft ondergebracht om hun financiële
onafhankelijkheid te waarborgen.
Buigt het Verfassungshof en krijgt de EU de door
de advocaat generaal gesuggereerde suprematie dan is de teerling geworpen. Dan
zijn de lidstaten niet meer het leidende principe van de EU maar het lijdend
voorwerp. Natuurlijk zal die ontwikkeling niet abrupt zijn. Maar is eenmaal het
principe vastgelegd dan is de rest geduld en langzaam doorzetten.
Nu is het afwachten van de definitieve uitspraak
van het EH over enkele maanden. En daarna op de reactie van het Verfassungsgericht. Dan is beslist hoe
de toekomst van de EU eruit zal zien.
En waar zouden die duizend miljard euro terechtkomen? Zouden Draghi en de ECB dat kunnen zeggen?
Dat doet natuurlijk niets af van het feit dat er
dus zeg 1000 miljard nieuwe euros worden bijgedrukt die hun weg de wereld in
zullen vinden maar niet naar de eurozone economie. Die is bezig het hoofd boven
water te houden. Dat bewijst de goedkope ECB lening aan banken die al twee keer
mislukt is wegens gebrek aan belangstelling van het bedrijfsleven.
Die lening was voor de banken beperkt tot
investeringen in het eurozone bedrijfsleven. Die duizend miljard euro die zij
krijgen in ruil voor waardepapieren met een geschatte waarde hebben geen
verplichte bestemming eurozone, er is geen beperking. Die kunnen de banken naar
de meest winstgevende objecten buiten de eurozone leiden. En de twijfel over enig voor de eurzone gunstig effect neemt toe. De officiciële reden voor de QE: de inflatie op 2% brengen wordt behalve in Japan nergens gehaald. In Japan leidt hij tot zulke grote schulden dat niemand durft te voorspellen wat de uitkomst zal zijn.
Zouden Monnet en Schuman dit alles voorzien hebben
toen zij de grondslagen legden voor de Europese Economische Gemeenschap.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire