Is de ECB almachtig
wie kan dan de ECB intomen?
Vandaag heeft de tweede kamer zich uitgesproken tegen het aankopen van staatsobligaties door de
Europese Centrale Bank in het kader van de Quantitative Easing waarover a.s.
donderdag door Draghi openheid zal worden gegeven.
Dijsselbloem heeft al verklaard dat het Nederlandse Parlement daar niets over te zeggen heeft. De
ECB pleegt monetaire politiek en is daarin volslagen onafhankelijk. De Advocaat
Generaal van het Europese Hof van Justitie heeft zelfs al medegedeeld dat men
geen kritiek op het ECB kon hebben en ook de expertise daartoe mist. Volgens
het verdrag van Lissabon is het ECB onafhankelijk en heeft tot taak de
prijsstabiliteit (lees inflatie) te bewaken en de waarde van de euro (lees
wisselkoers).
Het probleem is de interpretatie van
deze beide taken. De ECB, gesteund door een voorlopige
"opinie" van de bovengenoemde
advocaat generaal (en weersproken door een daar tegenovergestelde uitspraak van
het Duitse Grondwettelijk Hof die het tegen de EU verdragen acht) heeft een
uitleg die vrijwel alle financiële ingrepen omvat.
Het Duitse Grondwettelijk Hof
baseert zich oa op de bepaling in het verdrag van Lissabon dat voorschrijft dat directe
financiële steun aan eurozone lidstaten door het ECB verboden is. Zijn
uitspraak is dat de OTM (te vergelijken met de voorgenomen QE) de verdragen
schendt en bovendien tegen de Duitse grondwet ingaat.
Dat is de kwestie waar over enkele maanden door het Europees Hof een
uitspraak zal doen die waarschijnlijk in het voordeel van de ECB zal uitvallen.
Of het Verfassungshof dat oordeel zal overnemen is de vraag. Het is
de principiële zaak of het ECB boven de
grondwetten (en wetten) van de lidstaten staat en dus zijn eigen taken kan
bepalen en zijn eigen uitbreiding van taken. Geen klein conflictje dus.
Door de QE koopt de ECB de schulden van lidstaten op door hun obligaties op
te kopen van de banken die deze in eigendom hebben. Daardoor worden alle
eurozone lidstaten, die immers gezamenlijk de ECB "bezitten"
aansprakelijk voor de schulden van lidstaten die in financiële problemen komen.
Staatssteun via de backdoor dus. Banken zullen met vreugde de obligaties die
een groter risico vormen verkopen en de goede behouden. Dat kan de ECB ook tot
een soort "bad bank" maken, met alle lidstaten als garantie.
Duidelijk tegen de geest van de verdragen.
Dus afgezien van de vraag of QE wel zin heeft, waar steeds meer twijfel
over gaat bestaan, is het een competentievraag. Staat de ECB in haar eigen
interpretaties van haar twee hoofdtaken boven de grondwettelijke en wettelijke
bevoegdheden van de lidstaten. Kort gezegd is er niets en niemand die de ECB
tot de orde kan roepen.
In Nederland hebben we de grondwet maar geen rechter die wetten aan die
grondwet kan toetsen. In Duitsland daarentegen bestaat het Verfassungsgericht dat dat tot taak heeft. En dus ook tot taak of
het Europees recht of ECB besluiten tegen die grondwet ingaan. De grote vraag
is nu of het Europees Hof een besluit neemt dat het grondwettelijk Duitse hof
voor incompetent verklaart. En vervolgens hoe het Verfassungsgericht daar op
reageert. Het kan de Bundesbank verbieden aan door hen verboden regelingen deel
te nemen. Hetgeen de Bundersbank onder Weismann dan zou moeten doen.
Een situatie die Brussel ongaarne
zal zien ontstaan om het zachtzinnig uit te drukken.
Zoals ik al eerder meer of min heb gezegd. De EU is een paard dat op anderhalve poot hinkt.
Ondoordacht en onmogelijk.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire