de eurozone: another day older and deeper in debt
Paet, het Belgische bestuurslid van de ECB verklaart dat veel bedrijven zich
al voorbereiden op een 1% groei, 1% inflatie toekomst alsof dit een
afgrijselijk scenario zou zijn. Die dubbele 1% 1%, zelfs al zou het nominale groei zijn,
betekent stilstand, geen achteruitgang in de economie. Als hij echte groei
bedoelt is er inderdaad echt sprake van groei. Genoeg om te kunnen wachten en
degelijke voorbereidingen te treffen om vervolgens grotere groei te stimuleren.
Paet daarentegen vindt het juist een extra reden om snel met geldverruiming
te beginnen al moet ook hij toegeven dat dat geen wondermiddel is.
De Guardian klaagt erover dat Draghi's handen gebonden zijn. Volgende week
doet het Europese Hof een uitspraak over de Duitse klacht dat OMT, QE door het
opkopen van staatsobligaties directe staatssteun is en dus in het verdrag van
Lissabon verboden. Het Duitse Verfassungshof was al tot die conclusie gekomen
en had de zaak vervolgens doorverwezen naar het Europees Hof.
Een juridische kwestie dus, oppervlakkig gezien, maar verbonden aan de
overeengekomen fiscale politiek in het Stabiliteits en Groei Verdrag waarin
deze voor de gehele eurozone was vastgelegd.
Want een directe staatssteun door de ECB zou deze gedragslijn doorkruisen
door de noodzaak van hervormingen die noodzakelijk zijn voor de toepassing van
dat S&G verdrag weg te nemen. De schulden van staten worden dan immers
overgeheveld naar de ECB. Daardoor zouden deze staten weer gemakkelijker op de
kapitaalmarkt kunnen lenen. Of dat nu een valide veronderstelling is blijft in
het midden.
Het illustreert echter één punt. Het S&G verdrag is niet optimaal voor
alle lidstaten van de eurozone. Zelfs waar het verdrag rigoreus is toegepast
desnoods met ESM bail out steun zien we weliswaar een verbetering van de fiscale
stabiliteit van staat en banken maar gekoppeld aan een aanzienlijke, soms
onaanvaardbare, verarming van een deel van de bevolking die tot toenemende
sociale onrust leidt.
In andere lidstaten waar de economie op gezondere basis steunt heeft de
toepassing van dat verdrag een veel geringere invloed op die armoede. In sommige
lidstaten heeft een volslagen
onnatuurlijke "interne devaluatie" onder leiding van de Troika
plaatsgevonden, in andere lidstaten is de Troika er zelfs niet aan te pas
gekomen.
De vraag moet dan toch gesteld worden of die eenvormige aanpak van het
S&G verdrag wel zinnig is geweest. Aan de resultaten te zien zeker niet.
Die eenvormige aanpak kan geen rekening houden met de afwijkende economische,
sociale en culturele mogelijkheden van elk land maar moet een overeengekomen
niet optimale aanpak opleggen. Met de huidige gevolgen.
De grondoorzaak is de euro, de gezamenlijk munt van lidstaten die bij de
oprichting ervan al geen optimale muntzone waren en in de 15 jaren van de
eurozone alleen maar verder uit elkaar zijn gegroeid en een soort anti optimal
currency region zijn geworden. Wat voor land A nectar is is voor land B puur
vergif. Wat ik steeds zeg de eurozone is een poging het onverenigbare samen te
persen tot een onmogelijk geheel. 15 jaar lang geprobeerd met allerlei pappen
en nathouden middelen, symptoombestrijding, wat ook de QE weer wordt. En na
elke crisis is de eurozone weer een stukje verder weggezakt en in grotere schuldenval.
Another day older and deeper in debt.
Het zaakje organisatorisch bij elkaar brengen in een fiscal union en een
volslagen politieke unie heeft geen enkele zin. De onoverbrugbare verschillen
blijven bestaan. Ze worden alleen afgedekt. Organisatorisch opgelost, praktisch
niet.
De Europese Unie moet vereenvoudigd worden tot een herboren Economische Gemeenschap
zonder politieke eenheid. De eurozone goed georganiseeerd opheffen. Elke
lidstaat de kans geven zich optimaal te ontwikkelen in een machtig economisch
blok, een machtig Europees handels verdrag.
Dat daar ook een doelmatig omgaan met de schuldenlast van landen behoort is
vanzelfsprekend.
Een ander ding is ook vanzelfsprekend: er is 15 jaar lang op te grote voet
geleefd gezien de schulden omvang van de eurozone van 95% van het virtuele BBP.
Alleen investeringsschulden die latere generaties welvaart verschaffen zijn
gezond. Consumptieve schulden verarmen juist de toekomstige generaties, zij
moeten ze aflossen zonder dat ze hun enig voordeel hebben kunnen verschaffen.
Dat houdt in dat we een flinke stap terug zullen moeten doen in ons
bestedingspatroon om die schulden tot dat niveau terug te brengen.
Zonder politieke hobbies. De economische mens, niet de luchtkastelen mens.
Hoe langer we het uitstellen, hoe moeilijker het wordt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire