In Griekenland en in Spanje zien we dat de tegenstand tegen de financiële politiek van
de eurozone geleid heeft tot de opkomst van politieke oppositiepartijen die een
fundamenteel gevaar voor deze politiek vormen. In de noordelijke lidstaten zijn
er ook kritische partijen maar daarvan is de invloed op de politiek gering of
nihil. De UKIP kunnen we niet mee rekenen want het VK vormt geen deel van de
eurozone.
Dat deze verdeling noord zuid zo bestaat heeft als oorzaak
dat wat in de noordelijke staten of gewerkt heeft of althans niet tot grote
teruggang in de levensstandaard heeft geleid in de zuidelijke staten ale een
mokerslag is aangekomen en waar zeker voor de bevolking geen uitzicht is op een
verbetering, zelfs niet op middelllange termijn.
Voor de gewone
man is de levensstandaard zo sterk teruggelopen dat hij sociaal niet meer
aanvaardbaar is.
In beide landen
eisen de oppositiepartijen in grote lijnen hetzelfde: ophouden met de wurgende
bezuinigingen, verbetering van de levensomstandigheden en kwijtschelding van de
overgrote staatsschuld.
De austerity die
weliswaar een zij het fragiele verbetering in de fiscale stabiliteit en de
economie heeft gebracht en de banken ook stabiliseerde heeft tezelfdertijd het leven van de gewone man ontregeld.
Interne devaluatie, een euphemisme voor loonsverlagingen, overgrote
werkloosheid en een verloren jeugdgeneratie hebben de maatschappij een
onduldbare klap toegediend.
Het BBP van
Griekenland is sinds de recessie 25% geslonken, de staatsschuld bedraagt 175%
van het BBP (volgens het World Debt Clock dat de verhouding staatschuld BBP
aanhoudt, zelfs meer dan 200%), de werkloosheid ligt omstreeks de 26%, de jeugdwerkloosheid
50%, een derde van de bevolking leeft op de armoedegrens of daaronder. Zonder
de rente op zijn schulden mee te rekenen (die Griekenland overigens zonder
eurozone hulp niet kan
betalen) is er een klein primair
begrotingssurplus. Maar een kans om
op deze manier uit deze economische afgrond te klimmen is nihil. Drastische
maatregelen zijn nodig en Lyzera wil ze afdwingen.
De voorwaarden
van de Troika heronderhandelen en schuldvermindering.Met het risico dat het
uittreden uit de eurozone kan betekenen. Maar Lyzera weet dat de eurzone dat
perse wil vermijden. Is er één schaap...
In Spanje heeft
Podemos partij nog niet die macht. Er is een nieuw model voor welvaart nodig.
Daar wordt in links progressieve kringen voor geijverd. Austerity en
stimulering hebben gefaald. Er moet welvaart komen zonder groei. Eglesias programma
wil de consumptie stimuleren. Dat houdt onder andere hogere belastingen in voor
top inkomens en kapitaal. Kleinere loonverschillen en een gegarandeerd minimum
inkomen voor mensen zonder werk.
Nu de groei faalt
is een herverdeling nodig. Anders worden alleen de rijken rijker. Het vereist de
afslanking van vervuilende sectoren en het laten opbloeien van de duurzame.
Podemos wil een stilleggen van de (corrupte)
mega-infrastructuur projecten en in plaats daarvan overheids
investeringen in schone industrie en duurzame energie. Zorg, onderwijs en
co-operatieven. Dat vergroot het BBP misschien niet maar wel op de duur de
economische aktiviteit. En, natuurlijk, kwijtschelding van .schulden.
Zo zijn er nog
meer actiepunten en de vraag is of ze levensvatbaar zouden zijn. Maar ze geven
aan wat er leeft.
In beide gevallen
speelt het kwijtschelden van schulden een essentiële rol. En een met onvoorzienbare consequenties. En in het geval
van een mogelijke Grexis nog andere. Neem de gevolgen in ogenschouw van het
loslaten van de vaste wisselkoers Zwitserse franc en euro. Over de gehele
wereld dondert hij na. Valutabedrijven gaan failliet, houders van Zwitserse
hypotheken gaan er onder door, de koers schiet 30% omhoog.
In lijn overigens
met de plaats van Zwitserland in de Local Purchasing Power tabel: factor 138
(Nederland 98) en voor het CPI 144. Ook het mediaan inkomen. In Zwitserland 40.000,
in Nederland 20.000.
De aanpassing
komt echter zo hard aan omdat te lang aan een scheve verhouding is
vastgehouden. Geen graduele aanpassing maar een donderslag bij heldere hemel. Dat
is ook een signaal wat bij een Grexit zou kunnen gebeuren.
Binnen de
eurozone zijn de verhoudingen ondanks (of waarschijnlijker juist door de
gezamenlijke euro) ook veel te ver
uiteenlopend. Men moet zich afvragen
of die ontwikkeling
die nog steeds voortgaat in de hand te houden valt.
In de volgende
tabel zijn die verhoudingen in BBP, schuld, te zien.
% schuld schuld pp bbp pp
Uit de tabellen
en wat de uiterste grenzen betreft in de maximum en minimum waarden kan men
zien hoe ver schulden en bbp uit elkaar lopen. In de eurozonebreed regel kan
men zien wat een vergemeenschappelijking van schulden en inkomen zou betekenen.
Het is dus gemakkelijk spreken over die vergemeenschappelijking via een fiscal
union bijvoorbeeld. Die zou snel tot een
chaotische situatie komen zoals nu door de Zwitserse franc revaluatie wordt
veroorzaakt. En het afgelopen decennium heeft getoond dat de verschillen groter
in plaats van kleiner worden.
Daarbij blijkt
ook wederom dat de verschillen tussen
noord en zuid zo groot zijn dat de oplossingen die voor het noorden
aanvaardbaar zijn voor het zuiden rampzalig zijn. De oplossingen van het zuiden
zijn in feite het loslaten van de austerity
en nieuwe investeringen in economisch omstreden projecten die de schulden nog
groter zouden maken en in geen geval de schulden verminderen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire