Van Plichten en Rechten
of is het tenslotte alleen maar een storm in een glas water
In de eurozone heeft de bevolking van elke lidstaat via belastinginning en
heffingen de plicht er zorg voor te dragen dat het land voldoet aan de door de
eurozone gestelde eisen wat betreft de financiële stabiliteit, het primair overschot, de staatsschuld.
Helaas lukt dat niet en worden de eisen niet gehaald hetgeen leidt tot
lasten verzwaringen voor die bevolking om alsnog in vele jaren tijd wel aan die
eisen te kunnen voldoen, althans dat is het streven.
Maar welke plichten heeft de lidstaat daarbij ten opzichte van zijn
bevolking?
Wat gaat voor?
Dat is een vraag die opgeroepen wordt door de extra zware voorwaarden die
Europa Griekenland oplegt om in aanmerking te komen voor een derde bailout.
Het is duidelijk dat de Griekse bevolking onder de eerste twee bailouts heel
veel heeft moeten inleveren.
Naast lastenverzwaringen een "interne devaluatie" bestaande uit
loonsverlagingen om de productiekosten te verminderen en de concurrentiepositie
te verbeteren.
Dat leidde tot een werkloosheids percentage van meer dan 25% en de mede
daardoor veroorzaakte armoede voor ongeveer 30% van de bevolking.
Dat is in tegenstelling met de verwachtingen die de crediteuren hadden.
Na een korte krimp hadden zij een snelle ontwikkeling van de Griekse
economie verwacht. Niet alleen bleef die uit maar de krimp zette juist door.
Later gaf het IMF dan ook toe dat zij de gevolgen van de "austerity"
politiek hadden onderschat.
Vergeleken met het werkloosheids percentage over de gehele eurozone van 11,1
% is de werkloosheid in Griekenland meer dat twee keer zo hoog. Volgens Eurostat
was de "severe deprivation", ernstige
armoede, indicator over de gehele eurozone
in 2013 7,5%, in Griekenland 20,3%
in 2014 oplopend tot 21,7% terwijl in de overige juist vooral een vermindering
of stabilisatie plaats vond.
Het zegt echter niets over de economie. Het BBP was intussen met 25%
geslonken en de staatsschuld opgelopen tot eind 2014 175%, nu reeds een stuk
hoger. Dat primair overschot; toegejuichd als een succes zei dus alleen iets over de overheidsbestedingen.
Een verbetering dus van de fiscale positie maar een verslechtering van de
welvaart van de bevolking vergeleken met de andere euro lidstaten.
Men kan natuurlijk stellen dat de oorzaak lag in het niet uitvoeren door de
Griekse regering van een aantal structurele hervormingen. Daardoor zou
misschien geen verbetering zijn opgetreden maar zeker geen verslechtering, zij
werden inmmers niet uitgevoerd en dus veranderde de situatie daardoor niet.
Het logische gevolg is nu de noodzaak van een derde bailout omdat Griekenland
nog geen toegang tot de kapitaalmarkt krijgt. Wat wellicht minder logisch is
dat deze derde balout gepaard gaat met nog zwaardere lasten voor de bevolking
dan de eerste twee.
Want zoals gezegd, de bevolking is al zwaar getroffen door de lastenverzwaringen
van de eerste twee bailouts. Is dat nog tegenover deze bevolking te
verantwoorden.
En zal die serie bailouts na deze derde werkelijk ophouden, d.w.z. niet
nodig zijn. Want als de eerste twee niet hebben voldaan waarom dan de derde
wel.
Zoals ik in een vorig blog heb gezegd is de fiscale politiek van de
eurozone erop gericht via hervormingen en innovatie de economieën op één lijn
te krijgen, die in het Stabiliteits en Groei Pact met de aanvullingen erop zijn
vastgelegd.
Tot nu toe, zoals blijkt uit de tabellen die ik in de loop van de tijd in
mijn blogs heb getoond, is die situatie door vrijwel geen enkele lidstaat
bereikt. Griekenland ligt daarbij op de laatste plaats.
Men kan natuurlijk stellen dat de oorzaak daarvan onwil is om de
noodzakelijke hervormingen, vooral die van de arbeidsmarkt, uit te voeren.
Maar te veronderstellen dat Griekenland door hervormingen dezelfde
economische kracht als Duitsland zou kunnen verwerven is pure fantasie.
Daarom is ook te veronderstellen dat Griekenland door austerity en
hervormingen dezelfde economische kracht als Duitsland zou kunnen bereiken
eveneens pure fantasie. Want zelfs Duitsland heeft een hoger staatsschuld
percentage dan door de verdragen wordt toegestaan.
De eurozone heeft wel één munt maar is geen optimal currency zone, bij
lange na niet.
Daarom zal het in de eurozone altijd dweilen met de kraan open blijven.
Monetaire maatregelen, zoals geldverruiming, zijn voor sterke landen gunstiger
dan voor zwakke landen. Een lagere wisselkoers van de euro bevoordeelt die
landen die al een sterke exportpositie hebben omdat zij tegen lagere prijzen
kunnen leveren. Sterke landen worden sterker en daardoor zwakke landen zwakker.
Fiscale politiek is beperkt omdat devaluaties onmogelijk zijn geworden. Dus
zijn lastenverzwaringen en hervormingen de enige weg. Een weg die de welvaart
van de bevolking aantast.
Bailouts verhogen de schulden bovenmate. Kijk naar Griekenland, Portugal en
Ierland. Want de bailouts dienen grotendeels
alleen voor het aflossen van oude schulden omdat er niet op de kapitaalmarkt
kan worden geleend tegen redelijke rente. Daardoor wordt niet de economie
bevorderd. Door de bevolking gedwongen zware lasten op te leggen wordt de
concurrentiepositie verbeterd maar de welvaart van de bevolking aangetast.
Er moet een keus worden gemaakt.
Een muntunie die geen optimum currency zone is, met zo sterk uiteenlopende
economieën, kan alleen blijven bestaan als er blijvende geldstromen gaan van de
sterke landen naar de zwakke.
Bij deze keuze is het echter essentiëel dat hij niet leidt tot het ontlopen
van hervormingen. Want geld laten
stromen naar andere landen om daar hogere lonen, uitkeringen en pensioenen,
arbeidsvoorwaarden e.d. dan in de donorlanden mogelijk te maken is
unacceptabel. Er moet dus een overkoepelend gezag zijn dat toezicht houdt. Die
weg leidt onvermijdelijk naar een politieke unie met centraal gezag.
Als men dat niet wil kan men door parallelle per land verschillende munten
in te voeren naast de euro met verschillende wisselkoersen ten opzichte van die
euro de mogelijkheid scheppen tot devaluatie en op de economische verschillen
afstellen van die parallel munt. Dan behoudt men de illusie van een echte
muntunie met de regelende kracht van de wisselkoers
Als men dat ook niet wil moet men de muntunie ordelijk opheffen, via
parallelle munten als overgangsfase
Als men weigert een keus te maken is de enige weg die van het doormodderen
met bailouts die geen permanente oplossing vormen en de schulden groter maken
tot de onwil om nog verder bij te dragen de zaak vast laat lopen en imploderen.
Dat lijkt mij de enig mogelijke weg want geen land is bereid zijn politieke zelfstandigheid op te geven en op
te gaan in een politieke unie.
En alleen een financiëel parlement zoals wel voorgesteld heeft te weinig bevoegdheden
om landen tot hervorming en aanpassing te dwingen.
Het is alles of niets.
Of overdrijf ik schromelijk omdat het toch alleen
maar om Griekenland gaat. De andere landen hebben toch geen geld van ons nodig.
Maar waarom maakt iedereen er dan zo'n heisa over. Want het gaat verder prima met de eurozone
lees ik. Met de oude bailout landen gaat het weer goed. Ierland barst weer van
de multinationals, Spanje groeit als kool en van Portugal horen we niets. En om
dan voor Griekenland alleen een fiscale
unie, politieke unie op te richten is
toch wat overdreven.
Of zie ik het weer helemaal verkeerd.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire