De jongste IMF Debt Sustainability Analysis oftewel De Griekse Staatsschuld en wat daarbij komt.
Misschien een taaie materie maar
noodzakelijk voor het begrip van wat er zich om Griekenland heen afspeelt, wat
fictie is en wat de feiten zijn volgens het IMF.
Ik geloof dat het heel wat meer
op tafel gooit dan ons wordt voorgehouden en dan ons lief is. Het is een
realistisch maar diep droef verhaal over wat er zou kunnen gaan gebeuren. Niet
alleen de schuld maar groei en begrotingstekort of surplus komen ter sprake. Ik
probeer de belangrijkste zaken eruit te pikken zonder andere belangrijke zaken
te vergeten.
Vandaag is de voorlopige geupdate DSA, Debt Sustainability Analysis, dus
een onderzoek naar de houdbaarheid van de Griekse schulden door het IMF algemeen
bekend gemaakt. Hij dateert van vorige week dus voor de overeenkomst. De
eurozone had het rapport overigens zondag j.l. al in bezit maar heeft er
kennelijk geen rekening mee gehouden of
willen houden.
Van belang is dat het wel gepubliceerd maar nog niet besproken is met of goedgekeurd door de Executive Board van
het IMF. Het heeft dus alleen een voorlopige status maar is niet voor tweeerlij
uitleg vatbaar. Gebaseerd op feiten en de conclusies daaruit.
Dat de Griekse staatsschulden onhoudbaar waren was natuurlijk al bekend al
werd daarmee bij de eurozone dictaten geen rekening gehouden en weggeschoven
naar een wat vage toekomst alsof het van secundair belang zou zijn.
Het IMF daarentegen ziet het als een van de essentiële kernpunten van het
Griekse probleem. Zonder aanpak van die onhoudbaarheid, unsustainability, kan het IMF niet deelnemen aan een
reddingspoging.
Bovendien heeft het sluiten van het banken systeem een sterk negatieve
invloed erop gehad (hoewel te betwijfelen
valt of alleen de bankensluiting daaraan debet is geweest, zo groot is de
teruggang).
Daardoor kan de sustainability alleen hersteld worden met
schuldverlichtings maatregelen die veel verder gaan dan wat Europa tot dusver
in beschouwing heeft willen nemen (euphemistisch
gezegd want Europa heeft het alleen maar voor zich uit geschoven maar dat werd
pas zondag bekend).
De doels tellingen van het vorige
DSA waren een schuld van 124% van het GDP tegen 2020 en "aanzienlijk lager
dan" 110% tegen 2022 te bereiken.
Maar het laatste jaar is er een aanzienlijke stijging in de financierings
behoefte ontstaan van meer dan 60 miljard euro zoals enkele weken geleden
geschat.
Eerder was geschat dat het percentage van de schuld tegen 2020 105% van het GDP zou zijn maar na de
laatste twee weken wordt het geschatte percentage 142%, aanzienlijk hoger dan de eerdere (maximale) doels telling van 110%.
Dat zou vergeleken bij de prognoses in 2012 aanzienlijke aanvullende
maatregelen nodig hebben gemaakt om de face value van de schuld terug te
dringen.
Nu is echter het grootste deel van de schuld in handen van offciële
Europese crediteuren (EFSF/ESM, ECB)
op niet commerciële basis waardoor een overgang zou kunnen plaats vinden naar
een pad van bruto financieringsbehoefte. In dat geval zou een haircut vermeden kunnen
worden als er in plaats daarvan een aanzienlijk verdere verschuiving van de
vervaldata van de gehele schuld aan Europa door een verdubbeling van "grace and repayment periods"
(moratorium) met soortgelijke concessie termijnen voor nieuwe financiering. Een aflossingvrije periode van 30 jaar.
Maar de kern van deze oplossing is de fundamentele overweging dat
Griekenland in de tussentijd niet kan lenen op de private kapitaalmarkt tegen
rentetarieven die overeenkomen met schuldhoudbaarheid tot de schuld veel
kleiner is geworden. (Dus al die tijd afhankelijk is
van financiering door Europa).
De gebeurtenissen van de laatste twee weken, banksluiting en capital
controls, hebben een zware klap toegebracht aan het bankensysteem en de
economie waardoor de houdbaarheid van de schuld sterk verslechterd is en een
volledige alles omvattende alanalyse kan pas in een later stadium. Het is
echter al duidelijk dat de financiële behoeftes aanzienlijk groter zijn
geworden en de drie instituen zijn het erover eens dat de totale behoefte tot
eind 2018 zal stijgen tot 85 miljard euro, 25 miljard meer dan twee weken
geleden werd gedacht voornamelijk door de noodzaak van een grotere backstop
voor de banken sector van 25 miljard.
Daardoor moeten de vorige prognoses herzien worden waarbij het zwakkere
groei pad van de komende twee jaren in aanmerking wordt genomen.
De schuld bereikt dus een hoogtepunt van ongeveer 200% in de komende twee
jaren. Vorige projecties: 177% piek in 2014.
Omstreeks 2200 170% vergeleken met eerder 142%
De bruto financierings behoeften stijgen sterk boven wat eerder verwacht
werd en wel boven de 15% GDP drempel die nog veilig werd geacht en blijven op
de lange duur stijgen.
Deze prognoses blijven onderworpen aan een aanzienlijk risico van verdere terugval hetgeen een noodzaak kan veroorzaken voor bijkomende uitzonderlijke financiering door lidstaten met een daardoor verslechtering van de schuld dynamiek. (nog hoger schuldpercentage dus)
De medium duur primary surplus doels telling:
van Griekenland wordt voor de komende verscheidene tientallen jaren een primair
overschot (dus zonder rentebetalingen en
schuldaflossing) van 3,5% verwacht. Slechts weinig landen zijn daar ooit in
geslaagd en dan onder gunstige omstandigheden.
Het terugdraaien van hervormingen in de publieke sector (nu alweer opgeeist in de zondagovereenkomst) vooral in de pensioen en ambtenaren sfeer
roepen vraagtekens op over de Griekse mogelijkheid dat te doen. (volgens onderzoekingen op dat gebied is een
langdurig 3,5% primair surplus eigenlijk uitgesloten).
groei:
Nog steeds wordt aangenomen dat Griekenland van de laagste plaats in de
eurozone wat betreft productiviteits groei en groei van de arbeidsparticipatie
bij de hoogste groei landen gaat behoren hetgeen zeer ambitieuuze en volgehouden
hervormingen eist.
De regering die dit heeft stopgezet (en
na zondag weer moet uitvoeren) zou sterke en geloofwaardige alternatieven
moeten bieden bij de komende onderhandelingen.
De voorgestelde bijkomende injectie van steun op grote schaal voor het banken systeem zou de derde met publiek geld gefinancierde redding zijn in de afgelopen vijf jaren.
Er zouden verdere kapitaal injecties nodig kunnen zijn in de toekomst als
er geen radicale oplossing komt voor de beheersproblemen die ten grondslag
liggen aan het Griekse banken systeem. Er zijn nog geen concrete plannen
hiervoor.
Schuldbeheersing
De dramatische verergering van de schuld houdbaarheid wijst op de noodzaak
voor schuld verzachting op een schaal die veel groter is dan tot op heden in aanmerking
genomen en zoals voorgesteld door het ESM (is
er dan al een voorstel van het ESM?).
Er zijn verscheidene opties.
Als Europa de voorkeur geeft aan schuld verzachting door het verlenging van
de terugbetalings periode dan zou er een zeer dramatische verlenging met grace
periods (moratoria) van zeg 30 jaar nodig zijn voor alle Europese schuld
inclusief nieuwe hulp.
Dit houdt in dat Griekenland al die tijd niet op de kapitaal markt kan
lenen tegen rentes dicht bij de huidige AAA norm. Lenen tegen hogere rentes zal
een onhoudbare schuld dynamiek (verhoging
van de schuld) veroorzaken in de komende tientallen jaren.
Andere opties houden in explicite jaarlijkse geldstromen naar de Griekse
begroting of diepe haircuts.
De keuze tussen de diverse opties is aan Griekenland en zijn Europese
partners.
Mijn opinie na overweging van de saillante punten.
Zonder wonder blijft Griekenland vele tientallen jaren afhankelijk van zijn
eurozone partners voor nieuwe leningen om de oude af te losssen want de
kapitaal markt is te duur. Eerste wonder.
Daarna is de economie zo hersteld dat terugbetaling zonder nieuwe leningen
mogelijk wordt hetgeen het tweede wonder zou opleveren.
In tegenstelling tot de krimp onder de stringente voorwaarden van de eerste
twee bailouts van 25% et etc wordt verwacht dat bij de derde bailout, met
zwaardere voorwaarden dan voorheen Griekenland ineens een groeiwonder in plaats
van een krimpverwachting gaat vertonen. Derde wonder dus.
Daarnaast moet een beperking van de overheidsuitgaven en een
lastenverzwaring voor burgers en bedrijf vele jaren van een primair
begroting surplus opleveren. Vierde wonder.
We moeten er wel op rekenen dat Griekenland ons nog vele jaren geld gaat
kosten hoewel dat nieuwe geld grotendeels
gebruikt gaat worden om door ons verstrekte oude leningen weer terug te
betalen. Geen wonder.
Ook jaarlijkse geldtransfers (ik hoor Duitsland zuchten en kreunen maar
Nederland zal zonder morren betalen ondanks allerlei kreten van geen cent
meer..) naar Griekenland. En waarom dan ook niet naar andere minvermogende
lidstaten. Er zijn er zat. Geen wonder.
Ik ga onder de kersenboom zitten en pak een borrel.
Misschien dat dat me wat opbeurt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire