mardi 28 juillet 2015


Storm in een glas water of komkommertijd

 

Er zijn bij het Griekse parlement twee verzoeken  binnengekomen om Varoufakis te vervolgen voor het hacken van het belasting informatie systeem van zijn eigen ministerie. Een door een jurist, een door een burgemeester.


De woordvoerster van Juncker heeft ontkend dat de Troika "control" had over het belastingsysteem.


De Europese pers stond er bol van. Sommige drukten gedeeltes af van het gesprek, andere zelfs een volledige tyranscriptie.
OMIFF  heeft door de algemene ophef het beter geoordeeld dan maar voor iedereen de opname ter beschikking te stellen; ondanks het private karakter.


Waarom dat alles? Is het zo nieuw onthullend? Oordeel zelf. Het is in ieder geval saai.


Ekhatemirini, een Griekse krant, heeft op een of andere slinkse manier de opname in handen gekregen van een video conference met vrienden en ralaties via de organisatie OMFIF met  Varoufakis op 16 juli, dus nadat het Griekse parlement Tsipras had gesteund en de voorwaarden van de eurozone had aanvaard en dus lang nadat Varoufakis  minister af was en weer gewoon parlementslid was.

Deze video conferentie had plaats onder "Chatham House" regels hetgeen betekent dat de details niet door de deelnemers bekend mogen worden gemaakt. Desondanks is de tape toch gelekt naar Ekhatemirini die er delen van heeft gepubliceerd.

Het hoofdpunt van de tape in ongetwijfeld de onthulling dat er wel degelijk een "plan B" was maar dat Tsipras geen toestemming heeft gegeven het uit te voeren.

Nog voor de regering Tsipras was gevormd was het plan opgezet. Het doel was om indien de banken zouden worden gesloten door de acties van de ECB er onmiddellijk een schaduw betaalsysteem in gebruik zou kunnen worden genomen met behulp van de belasting administratie.

Ik heb de tape zelf afgeluisterd en vond het nu niet zo opzienbarend behalve dat ene punt van het "Plan B".

Het was een wat informeel gesprek, men kan dus ook niet weten of zaken een beetje werden aangedikt of juist niet en ook niet hoever het allemaal ging. Ik zal er per  besproken onderwerp wat uitlichten.

Varoufakis begint met zeggen dat zij geen mandaat hadden om Griekenland uit de euro te brengen maar alleen om met de eurozone en de ECB te onderhandelen om een voor Griekenland binnen de eurozone houdbare situatie te verkrijgen.

Maar als dat niet mogelijk zou zijn moest overwogen worden er uit te stappen.

Maar het is vrijwel onmogelijk een volk binnen de eurozone via een publieke dialoog voor te bereiden op alles wat komt als je eruit stapt en dan ook het land niet in laten storten.

Een deelnemer merkt dan op dat hoewel de eurozone Griekenland niet wilde laten gaan er ook geen plan B was zodat de onderhandelingspositie zwak werd.  Of is er toch een plan B.

V. antwoord welzeker. Voordat we in Januari de verkiezingen wonnen heeft Tsipras hem het groene licht gegeven voor een plan B. V. vormde een bekwaam team in het geheim.

V. geeft dan een beeld van de situatie. Het plan was er.

Het probleem was de overgang van vijf mensen die het ontworpen, hadden naar de duizend die het moesten utvoeren. Daarvoor kreeg hij geen autorisatie.

Neem het ogenblik dat de banken gesloten worden en de kasmachines niet weer werken. Dan moet er een parallel systeem komen zodat de bevolking het gevoel heeft dat de staat de zaak beheerst.

Het plan was het belastingsysteem te gebruiken. Wij wilden in het geheim een extra account aan elk belastingbetalers account toevoegen, waardoor betalingen mogelijk werden en er zo een parallel betaalsysteem ontstond. Dat zou een adempauze opleveren. Het zou zelfs op smartphones kunnen werken. Het zou op de euro geënt zijn maar in een oogwenk omgezet worden naar drachmes.

Maar het algemeen secretariaat van de belastingen, onderdeel van mijn ministerie,  wordt helemaal en direct beheerd door de Troika, niet door mijn ministerie. Vergelijk het met het Engelse belasting stelsel beheerd door Brussel. Het algemeen secretariaat voor de informatie systemen daarentegen werd door mij beheerd. V. vroeg en benoemde een goede vriend van hem, professor of informatics bijde Columbia University dat voor hem te doen. Die belde hem later op en zei ik beheer de hardware maar niet de software. Die behoort tot het door de Troika beheerde secretariaat. De twee hadden een ontmoeting om dat te bespreken. Als zij toestemming zouden vragen aan de Troika om het te implementeren zou de Troika weten dat we een parallel systeem aan het ontwikkelen zijn. En dat wilde ik in dat stadium niet. Dus gaf ik wel toestemming, en dat moet je aan niemand vertellen. V. gaat verder:  om te hacken in mijn ministeries eigen software programma om de code te copiëren naar een laptop en het daar aan te passen. Op het moment dan dat de banken zouden gesloten worden zouden we de laptop aansluiten op het systeem en het parallelsysteem in werking te stellen.

Dat is dus het saillante gedeelte


Nu naar de toekomst.

V. 's grote worry is dat het IMF en Dr Schauble en de ESM bezig zijn op een manier die allesbehalve rechtlijnig is.

Ons is verteld dat de ESM alleen maar die maximale lening van 86 miljard geeft als de IMF meedoet.

Maar het IMF verklaart dat de Griekse schuld onhoudbaar is en volgens haar regels mag ze dan niet meedoen. Ze hebben die regels al tweemaal geschonden maar ik geloof niet dat ze dat een derde keer ook doen.

Het gevaar bestaat  nu dat het parlement de zeer zware voorstellen zal goedkeuren, die kostenbesparend zijn en nauwelijks hervormend, en dat vervolgens ESM en IMF niet tot een accoord kunnen komen over de toekenning v an die grote lening. Niet dat ze die willen toekennen. Ik geloof dat ere een tussle is tussen EC ESM , IMF en Dr Schauble.

Dr Schauble en het IMF hebben een gemeenschappelijk belang.  Zij willen niet dat die deal doorgaat.

Schauble  wil een Grexit. De IMF wil niet de regels opnieuw overtreden. De EC wil wel dat het doorgaat. Er is dus een compleet gebrek aan coordinatie tussen de crediteuren.

Vraag hoe zit het met Frankrijk. Je hebt gezegd dat  het allemaal om Frankrijk draait en dat Schauble V. als pion gebruikt in een veel groter schaakspel met Frankrijk.

Franrijk is doodsbang volgens V.

Frankrijk weet dat als zij hun  begrotingstekort inkrimpen tot wat Berlijn eist de Parijse regering zekert valt. Zij kunnen politiek gezien de soort austerity die door Berlijn, niet Brussel van hun wordt geëist niet doorvoeren.

Zij proberen tijd te winnen. Dat doen ze al een paar jaar in de tijd die  ze hebben om hun budget tot 0,5%, 3% terug te brengen.

Dr Schauble heeft een plan dat hij mij heeft beschreven. Hij gelooft dat de eurozone niet houdbaar is zoals hij nu is, hij gelooft  dat wat fiscal transfers, een zekere mate van politieke unie nodig is.

Zonder gekozen parlement  moet dat op zeer gedisciplineerde wijze gebeuren. Een Griekse exit zal Schauble  voldoende onderhandelingsmacht geven voldoende macht, voor een  overbrengen van budget macht van Parijs naar Brussel.

Volgende vraag is naar de rol van de ECB, er is veel kritiek dat de ECB op politieke wijze had gehandeld. Norman denkt juist dat Draghi  alle mogelijke moeite zou doen om buiten de politiek te blijven.

V. dat is precies zo. Draghi  heeft zich zo goed als hij kon, goed gedragen en probeerde buiten dat moeras te blijven. V. heeft hem altijd hoog in zijn achting   gehouden. Maar de ECB is de centrale bank van Griekenland en is ook crediteur van de Griekse staat, lender of last resort en de afdwinger van fiscal austerity

daardoor verdwijnt het verschil tussen fiscal en monetaire politirek.

QE is cruciaal. Als Griekenland  niet in de QE wordt opgenomen in de volgend paar maanden heeft Griekeland geen kans. Maar de eis dat eerst het programma moet worden uitgevoerd maakt dat QE geen rol speelt.

 
Ik geloof niet dat er, behalve dan dat plan B deel, er iets nieuws wordt gebracht.

Dat het IMF niet op één lijn zit met de eurozone als het gaat om schuldverlichting wordt niet onder stoelen of banken gestoken. Dat zonder dat het IMF niet kan meedoen lees ik ook overal.

De visie van de heer Schlauble dat Griekenland beter gediend is met een exit is genoeg bekend.

Dat Frankrijk al verschillende keren aan een "programma" ontsnapt is is evenmin onbekend. In feite is de Griekse kwestie wellicht een reden waaromt het Franse deficit aan de aandacht ontsnapt.  Dat Duitsland dat niet in dank aanvaardt weten we ook al lang.

De problemen van de ECB met de politiek door de verschillende rollen die de ECB moet vertolken zijn ook algemeen bekend. Zijn aandringen bij de lidstaten op meer fiscale integratie daarom  is duidelijk.

Dat zonder opkopen van obligaties van Griekenland door de ECB de situatie van Griekenland nog zou verslechteren ten opzichte van de lidstaten waar wel die aankoopplaats vindt is ook duidelijk.

Het enige dus het wazige plan B.

Eerlijk gezegd,   als ik de toonzetting van het gesprek zo hoor denk ik dat er geen sprake van was dat hacking van gegevens heeft plaatsgevonden. Ten eerste was daar geen autorisatie voor en ten tweede zou daar bewijs van te vinden zijn. Er is evenmin een implementatie geweest van welk programma dan ook. Ik kan me best voorstellen dat de keus van een bestaande "volks" administratie voor aanpassing een heel aanlokkelijk idee is.Ook dat bestudeerd is welke aanpassingen daarvoor nodig zouden zijn. En, als de Troika niets met het beheer te maken heeft, zoals ik herhaaldelijk lees zou er helemaal geen noodzaak zijn voor al die geheimzinnigheid. Maar dat is geen hacking.

Kortom, als ik zo luister naar wat en hoe V. vertelt krijg ik  sterk de indruk dat V. zich een rol aanmeet in de video conference die wat, voorzichtig gezegd, opgeblazen is.

Eigenlijk niet de moeite waard van al die aandacht. Maar het is komkommertijd en de onderhandelingen moeten nog beginnen. Dus is zo'n lek welkom.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire