Storm in een glas water of komkommertijd
Er zijn bij het Griekse parlement twee verzoeken binnengekomen om Varoufakis te vervolgen voor
het hacken van het belasting informatie systeem van zijn eigen ministerie. Een
door een jurist, een door een burgemeester.
De woordvoerster van Juncker heeft ontkend dat de Troika
"control" had over het belastingsysteem.
De Europese pers stond er bol van. Sommige drukten gedeeltes af van het
gesprek, andere zelfs een volledige tyranscriptie.
OMIFF heeft door de algemene ophef het beter geoordeeld dan maar voor
iedereen de opname ter beschikking te stellen; ondanks het private karakter.
Waarom dat alles? Is het zo nieuw onthullend? Oordeel zelf. Het is in ieder
geval saai.
Ekhatemirini, een Griekse krant, heeft op een of andere slinkse manier de
opname in handen gekregen van een video conference met vrienden en ralaties via
de organisatie OMFIF met Varoufakis op
16 juli, dus nadat het Griekse parlement Tsipras had gesteund en de voorwaarden
van de eurozone had aanvaard en dus lang nadat Varoufakis minister af was en weer gewoon parlementslid
was.
Deze video conferentie had plaats onder "Chatham House" regels hetgeen betekent dat de details niet door de
deelnemers bekend mogen worden gemaakt. Desondanks is de tape toch gelekt naar
Ekhatemirini die er delen van heeft gepubliceerd.
Het hoofdpunt van de tape in ongetwijfeld de onthulling dat er wel degelijk
een "plan B" was maar dat Tsipras geen toestemming heeft gegeven het
uit te voeren.
Nog voor de regering Tsipras was gevormd was het plan opgezet. Het doel was
om indien de banken zouden worden gesloten door de acties van de ECB er
onmiddellijk een schaduw betaalsysteem in gebruik zou kunnen worden genomen met
behulp van de belasting administratie.
Ik heb de tape zelf afgeluisterd en vond het nu niet zo opzienbarend
behalve dat ene punt van het "Plan B".
Het was een wat informeel gesprek, men kan dus ook niet weten of zaken een
beetje werden aangedikt of juist niet en ook niet hoever het allemaal ging. Ik
zal er per besproken onderwerp wat
uitlichten.
Varoufakis begint met zeggen dat zij geen mandaat hadden om Griekenland uit
de euro te brengen maar alleen om met de eurozone en de ECB te onderhandelen om
een voor Griekenland binnen de eurozone houdbare situatie te verkrijgen.
Maar als dat niet mogelijk zou zijn moest overwogen worden er uit te
stappen.
Maar het is vrijwel onmogelijk een volk binnen de eurozone via een publieke
dialoog voor te bereiden op alles wat komt als je eruit stapt en dan ook het
land niet in laten storten.
Een deelnemer merkt dan op dat hoewel de eurozone Griekenland niet wilde
laten gaan er ook geen plan B was zodat de onderhandelingspositie zwak werd. Of is er toch een plan B.
V. antwoord welzeker. Voordat we in Januari de verkiezingen wonnen heeft
Tsipras hem het groene licht gegeven voor een plan B. V. vormde een bekwaam
team in het geheim.
V. geeft dan een beeld van de situatie. Het plan was er.
Het probleem was de overgang van vijf mensen die het ontworpen, hadden naar
de duizend die het moesten utvoeren. Daarvoor kreeg hij geen autorisatie.
Neem het ogenblik dat de banken gesloten worden en de kasmachines niet weer
werken. Dan moet er een parallel systeem komen zodat de bevolking het gevoel heeft
dat de staat de zaak beheerst.
Het plan was het belastingsysteem te gebruiken. Wij wilden in het geheim
een extra account aan elk belastingbetalers account toevoegen, waardoor
betalingen mogelijk werden en er zo een parallel betaalsysteem ontstond. Dat
zou een adempauze opleveren. Het zou zelfs op smartphones kunnen werken. Het
zou op de euro geënt zijn maar in een oogwenk omgezet worden naar drachmes.
Maar het algemeen secretariaat van de belastingen, onderdeel van mijn
ministerie, wordt helemaal en direct
beheerd door de Troika, niet door mijn ministerie. Vergelijk het met het Engels e belasting stels el
beheerd door Brussel. Het algemeen secretariaat voor de informatie systemen
daarentegen werd door mij beheerd. V. vroeg en benoemde een goede vriend van
hem, professor of informatics bijde Columbia University dat voor hem te doen.
Die belde hem later op en zei ik beheer de hardware maar niet de software. Die
behoort tot het door de Troika beheerde secretariaat. De twee hadden een
ontmoeting om dat te bespreken. Als zij toestemming zouden vragen aan de Troika
om het te implementeren zou de Troika weten dat we een parallel systeem aan het
ontwikkelen zijn. En dat wilde ik in dat stadium niet. Dus gaf ik wel
toestemming, en dat moet je aan niemand vertellen. V. gaat verder: om te hacken in mijn ministeries eigen
software programma om de code te copiëren naar een laptop en het daar aan te
passen. Op het moment dan dat de banken zouden gesloten worden zouden we de
laptop aansluiten op het systeem en het parallels ysteem
in werking te stellen.
Dat is dus het saillante gedeelte
Nu naar de toekomst.
V. 's grote worry is dat het IMF en Dr Schauble en de ESM bezig zijn op een
manier die allesbehalve rechtlijnig is.
Ons is verteld dat de ESM alleen maar die maximale lening van 86 miljard
geeft als de IMF meedoet.
Maar het IMF verklaart dat de Griekse schuld onhoudbaar is en volgens haar
regels mag ze dan niet meedoen. Ze
hebben die regels al tweemaal
geschonden maar ik geloof niet dat ze dat een derde keer ook doen.
Het gevaar bestaat nu dat het parlement
de zeer zware voorstellen zal goedkeuren, die kostenbesparend zijn en
nauwelijks hervormend, en dat vervolgens ESM en IMF niet tot een accoord kunnen
komen over de toekenning v an die grote lening. Niet dat ze die willen
toekennen. Ik geloof dat ere een tussle is tussen EC ESM , IMF en Dr Schauble.
Dr Schauble en het IMF hebben een gemeenschappelijk belang. Zij willen niet dat die deal doorgaat.
Schauble wil een Grexit. De IMF wil
niet de regels opnieuw overtreden.
De EC wil wel dat het doorgaat. Er is dus een compleet gebrek aan coordinatie
tussen de crediteuren.
Vraag hoe zit het met Frankrijk. Je hebt gezegd dat het allemaal om Frankrijk draait en dat Schauble
V. als pion gebruikt in een veel groter schaakspel met Frankrijk.
Franrijk is doodsbang volgens V.
Frankrijk weet dat als zij hun begrotingstekort
inkrimpen tot wat Berlijn eist de Parijse regering zekert valt. Zij kunnen politiek
gezien de soort austerity die door Berlijn, niet Brussel van hun wordt geëist niet
doorvoeren.
Zij proberen tijd te winnen. Dat doen ze al een paar jaar in de tijd
die ze hebben om hun budget tot 0,5%, 3%
terug te brengen.
Dr Schauble heeft een plan dat hij mij heeft beschreven. Hij gelooft dat de
eurozone niet houdbaar is zoals hij nu is, hij gelooft dat wat fiscal transfers, een zekere mate van
politieke unie nodig is.
Zonder gekozen parlement moet dat op
zeer gedisciplineerde wijze gebeuren. Een Griekse exit zal Schauble voldoende onderhandelingsmacht geven
voldoende macht, voor een overbrengen
van budget macht van Parijs naar Brussel.
Volgende vraag is naar de rol van de ECB, er is veel kritiek dat de ECB op
politieke wijze had gehandeld. Norman denkt juist dat Draghi alle mogelijke moeite zou doen om buiten de politiek
te blijven.
V. dat is precies zo. Draghi heeft
zich zo goed als hij kon, goed gedragen en probeerde buiten dat moeras te
blijven. V. heeft hem altijd hoog in zijn achting gehouden. Maar de ECB is de centrale bank van
Griekenland en is ook crediteur van de Griekse staat, lender of last resort en
de afdwinger van fiscal austerity
daardoor verdwijnt het verschil tussen fiscal en monetaire politirek.
QE is cruciaal. Als Griekenland niet
in de QE wordt opgenomen in de volgend paar maanden heeft Griekeland geen kans.
Maar de eis dat eerst het programma moet worden uitgevoerd maakt dat QE geen
rol speelt.
Ik geloof niet dat er, behalve
dan dat plan B deel, er iets nieuws wordt gebracht.
Dat het IMF niet op één lijn zit
met de eurozone als het gaat om schuldverlichting wordt niet onder stoelen of
banken gestoken. Dat zonder dat het IMF niet kan meedoen lees ik ook overal.
De visie van de heer Schlauble
dat Griekenland beter gediend is met een exit is genoeg bekend.
Dat Frankrijk al verschillende
keren aan een "programma" ontsnapt is is evenmin onbekend. In feite
is de Griekse kwestie wellicht een reden waaromt het Franse deficit aan de
aandacht ontsnapt. Dat Duitsland dat
niet in dank aanvaardt weten we ook al lang.
De problemen van de ECB met de politiek
door de verschillende rollen die de ECB moet vertolken zijn ook algemeen
bekend. Zijn aandringen bij de lidstaten op meer fiscale integratie daarom is duidelijk.
Dat zonder opkopen van obligaties
van Griekenland door de ECB de situatie van Griekenland nog zou verslechteren
ten opzichte van de lidstaten waar wel die aankoopplaats vindt is ook
duidelijk.
Het enige dus het wazige plan B.
Eerlijk gezegd, als ik
de toonzetting van het gesprek zo hoor denk ik dat er geen sprake van was dat
hacking van gegevens heeft plaatsgevonden. Ten eerste was daar geen autorisatie
voor en ten tweede zou daar bewijs van te vinden zijn. Er is evenmin een
implementatie geweest van welk programma dan ook. Ik kan me best voorstellen
dat de keus van een bestaande "volks" administratie voor aanpassing
een heel aanlokkelijk idee is.Ook dat bestudeerd is welke aanpassingen daarvoor
nodig zouden zijn. En, als de Troika niets met het beheer te maken heeft, zoals
ik herhaaldelijk lees zou er helemaal geen noodzaak zijn voor al die
geheimzinnigheid. Maar dat is geen hacking.
Kortom, als ik zo luister naar
wat en hoe V. vertelt krijg ik sterk de
indruk dat V. zich een rol aanmeet in de video conference die wat, voorzichtig
gezegd, opgeblazen is.
Eigenlijk niet de moeite waard
van al die aandacht. Maar het is komkommertijd en de onderhandelingen moeten
nog beginnen. Dus is zo'n lek welkom.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire