Het DR woord
De laatste akte in de Griekse tragedie wordt zondag a.s. uitgespeeld.
Helaas zal er geen Deus ex Machina op het toneel neerdalen.
Ik moet beginnen met te zeggen dat de huidige Griekse eurocrisis in eerste instantie de schuld van Griekenland
zelf is, of liever gezegd van de opeenvolgende regeringen die het land onder valse voorwendsels in
de eurozone hebben laten binnensmokkelen en vervolgens de boekhouding zo hebben
gemanipuleerd dat het leek of het land het zeer goed deed in de eurozone tot
dat dat in 2010 niet meer vol te houden viel.
Maar de EU gaat ook niet vrijuit want die moet hebben geweten wat
voor vlees ze in de kuip hadden gezien de Griekse economische en financiële
geschiedenis. Maar om politieke redenen moest Griekenland erbij en dus werd een
oogje dichtgeknepen met de gevolgen die nu tot maanden en maanden van
vruchteloos standpunten uitgewisseld hebben. Want echt onderhandeld is er niet.
We hebben altijd verboden woorden gehad. Waren dat eerst sexueel beladen woorden, die in onze
lossere tijden nu vrijelijks rondgeslingerd worden, of in deze tijd juist
woorden die een discriminerende betekenis kunnen inhouden.
Maar ook bij de onderhandelingen ter oplossing van de Griekse eurocrisis of
liever gezegd wederzijds verworpen voorstellen is er zo'n woord: D...R.... Debt
Relief, schuldvermindering.
Alle min of meer neutrale analisten en zelfs het IMF zijn ervan overtuigd
zoals blijkt uit hun bijna onder de tafel gehouden rapport: zonder DR valt
Griekenland niet te redden. Of het met DR wel zou kunnen ligt aan de
randvoorwaarden maar de DR is essentiëel.
Zelfs de meest doortrapte eurofielen zijn
ertoe gekomen toe te geven dat het toelaten van Griekenland in de
eurozone een grove fout was. Maar er zijn meer landen die volkomen onterecht
in de eurozone terecht zijn gekomen.
Het verschil is dat na het binnenkomen in de eurozone Griekenland een
dubbele boekhouding ging voeren, één voor intern gebruik en één voor
euro gebruik. Daardoor konden zij een enorme schuldenlast opbouwen door leningen
tegen lage rentes. Dat dat lukte binnen die EMU toont hoe slap de controle was
op overtredingen van de regels . Maar
in die jaren hebben ook Duitsland en Frankrijk de regels
zelfs openlijk en ongestraft overtreden door een te groot begrotingstekort. En
dat gebeurt nog steeds.
Toen eindelijk in 2010 boven water kwam door de nieuwe regering van Papandreou
hoe de situatie in Griekenland werkelijk was bleek dat al veel te laat te zijn. In
plaats van een begrotingstekort van zo'n 7% bleek het in werkelijkheid 15,7% te
zijn en de staatsschuld in plaats van 113%, toch al onhoudbaar naar 130%, 300 miljard euro. (30 miljard minder dan nu)
Griekenland kon alleen nog maar lenen tegen rentepercentages boven de 10%.
Griekenland was failliet.
De keuze was Griekenland echt failliet te laten gaan of te steunen. De EU
besloot tot steun ingegeven door de waarschijnlijk reële angst dat de Griekse
situatie dramatische gevolgen zou hebben voor de banken die geld aan Griekenland
hadden geleend en voor andere zwakke eurolanden. Een strategische beslissing
die leidde tot tot nu toe twee bailout pakketten die weer geleid hebben tot de huidige
crisis. Beter te zeggen dat de crisis nooit weg is geweest.
Door die bailouts werd de Griekse schuld voor 80% overgeheveld van de private banken
naar EU instellingen (ECB en EFSF=ESM) en het IMF. Zo werden de banken gespaard
voor fatale verliezen en omvallen en de belastingbetalers met de schulden opgescheept.
Ga dus er niet van uit dat de bailout bedragen Griekenland ten goede
kwamen. Dat is een wijd verspreid misverstand. De schulden bleven namelijk
bestaan alleen de schuldeisers waren nu de EU en IMF in plaats van banken. Bruut gezegd was nu de EU
de eigenaar van Griekenlands schuld.
In die vijf jaren sinds de eerste bailout en Troika toezicht daalde het BBP met 25%, nam de
werkloosheid toe tot 25% en de schuld bereikte (ondanks de haircut waarbij
private schuldeisers 80% van hun schuld kwijtraakten) 330 miljard euro nu, minstens
182% van het BBP.
Men kan dus
niet stellen dat Griekenland door deze twee bailouts uit de problemen is
gekomen. Integendeel, niet alleen BBP en werkloosheid werden rampzalig maar ook de schuld is van 300 miljard euro in
2010 gestegen tot 330 miljard euro in
juli 2015.
Zoals ik al zei, geen enkele euro lidstaat lost echt schulden af. Als de
looptijd van een obligatielening voorbij is wordt hij afgelost met het geld van
een nieuw afgesloten obligatielening op de kapitaalmarkt. De ECB zorgt ervoor
dat de rente op die leningen laag blijft door deze te garanderen (althans dat
is de opvatting na de belofte van Draghi de euro kost wat kost te steunen)
zodat de zwakke landen tegen rentetarieven kunnen lenen die lager zijn dan zij
normaal zouden hebben moeten betalen. Het risiso wordt immers op die manier
gespreid over de gehele eurozone en is dus veel lager.
Griekenland heeft sinds 2010 door eigen schuld geen toegang meer tot de kapitaalmarkt en dus
nemen die bailout leningen de plaats in die anders door nieuwe
obligatieleningen op de kapitaalmarkt worden genomen om oude schulden af te
betalen. Dus door die bailouts verschaft door de EU krijgt de EU weer het geld
terug van vorige bailout leningen. Dus van de ene broekzak naar de andere
oftewel vestzak broekzak zoals ze zeiden in de tijd dat heren nog vesten
droegen. Voor Griekenland maakt het in feite niets uit. Populair gezegd wordt
de ene bailout door de andere terugbetaald.
Dat blijkt uit de schulden:
EFSF (ESM) 131
ECB 27
Eurozone geovernments 53
IMF 22
totaal
233
TB 15
Private 34
totaal 49
eindtotaal 282 eind 2014
Maar de bijkomende voorwaarden bedoeld om Griekenland er boven op te
brengen doen zoals te zien valt juist het tegenovergestelde.
De Griekse schuld is onhoudbaar. Maar het is dezelfde schuld die
Griekenland had in 2010, 300 miljard euros. Ook toen onhoudbaar. Met dit verschil,
de schuld is elk jaar nog verder toegenomen. Nu, juli 2015 staat hij al op 330
miljard euro.
Want sindsdien is elk jaar de schuld
toegenomen met het percentage begrotingstekort zoals bij alle andere euro
lidstaten. Want elk jaar geeft elke lidstaat meer uit dan er binnenkomt. Bij
Griekenland is sinds 2010 mede dankzij de bailout voorwaarden die de
binnenlandse koopkracht en consumptie deden kelderen het begrotingstekort extreem hoog geweest en
dus de schuld extra sterk toegenomen. Zie onderstaande table.
Zoals ik al zei, Griekenland heeft de keus tussen aanvaarden van EU
voorwaarden en een bailout waar het niets mee opschiet en in de eurozone
blijven of, zoals het er nu voorstaat, deze voorwaarden niet accepteren en door
de EU uit de eurozone te worden gezet en failliet gaan.
Want het is overduidelijk dat geen enkel voorstel van Tsipras waarin
schuldverlichting wordt gevraagd zal worden aangenomen.
En elk ander aanbod van de EU zal geen schuldvermindering bevatten, alleen
nog strengere voorwaarden die volgens de Grieken de economie nog verder zullen doen instorten en dus voor Tsipras
onaanvaardbaar zijn.
Pragmatisch bezien heeft Griekenland bij accepteren geen enkele kans op herstel (behalve
voor de rekenmeesters die altijd prognoses kunnen vervaardigen die groei
voorspellen) gezien de achteruitgang sinds 2010 onder minder stringente
voorwaarden.
Bij failliet gaan, eigen munt herinvoeren en devalueren en schuldsanering
en heel misschien steun van het IMF of steun vanuit andere bronnen, maar vooral
vanuit eigen kracht op voorwaarde van diep ingrijpende hervormingen van
verstikkende bureaucratie, betere belasting inning, bestrijding corruptie kan Griekenland het iets
beter krijgen dan nu. Maar als dat niet lukt gaat het nog erger mis. Maar dan
hebben ze in ieder geval hun eigen lot in eigen hand. En de nieuwe regering
lijkt de wil te hebben.
Het is vrijwel onmogelijk dat er een goede oplossing komt. Voor mij is het
de vraag wie de knoop durft door te hakken. Wie het ook doet kan altijd de andere partij de schuld geven.
Zo is de politiek. Het is zinloos want van het eerste begin in 2000 af aan was Griekenland kansloos. Hopelijk is
het de uitzondering want het verdere verloop voor de euro moet nog blijken. De
gehele afhandeling van de crisis verdient geen schoonheidsprijs en leek meer op
een struggle for survival niet alleen voor Griekenland. Want schuldverlichting
is niet alleen onbespreekbaar maar ook ondoenlijk gezien de financiële situatie
van de lidstaten. De Griekse schulden zullen nog verborgen blijven in de
boekhouding van de ESM en ECB en niet direct de lidstaten raken. Maar ze
blijven bestaan als een lastig zoemend insect.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire