bailing out with a leaking bucket
oftewel dweilen met de kraan open
overpeinzingen of angstige
voorgevoelens?
Eigenlijk zijn de voorwaarden en de belofte eraan te voldoen al opgelegd en
afgelegd.
De enige horde wat dat betreft is het invullen van de details. Dat zal wel
vele voeten in de aarde hebben waarbij de eurozone ongetwijfeld het onderste
uit de kan wil hebben en Griekenland zo langzaam mogelijk schenkt.
Maar hun inbreng is schijn. De eurozone dicteert. Ik zeg met opzet eurozone
en Griekenland alsof dat er niet bijhoort. Dat klopt ook voor deze
onderhandelingen.
Bovendien ligt over alles heen de schaduw van Duitsland dat met uiterste
tegenzin geld ter beschikking wil stellen. Wir haben schon so viel gegeben.
En onze Rutte staat bekend als een havik want hij had geen cent meer
beloofd en nu wordt het toch weer vele miljarden.
De tegenstelling, euphemistisch gezegd het verschil, tussen de noordelijke landen en de zuidelijke
(inclusief Frankrijk), het verschil tussen geven en nemen, tussen austerity en
flexibiliteit, tussen schuldkwijtschelding en tot de laatste cent terug geeft
aan hoe weinig eenheid in denken de eurozone toont.
Daar komt het verboden woord "schuld kwijtschelding" weer
opdoemen. Voor Duitsland niet bespreekbaar, dat zich daarbij verschuilt achter het directe
hulp verbod van het verdrag van Lissabon, daarbij vergetend dat dat het eerste
verbod was dat in 2010 werd genegeerd door de eerste bailout.
Maar de EU is meester is het flexibel interpreteren van verdragen en
politieke overeenkomsten (bijvoorbeeld het weer van stal halen van EFSM om 7
miljard op te duiken voor Griekenland). De 7 miljard die nodig zijn om de
vervallen en vervallende leningen van IMF en ECB af te betalen. Nieuwe lening
dus om oude af te betalen. Totale schuld van Griekenland blijft dus gelijk.
Er is een frontlinie ontstaan bij die haircut, gedeeltelijke kwijtschelding van
Griekse schuld, de tweede wel te verstaan. De eerste was door de niet publieke
crediteuren, deze zou nu zijn door de publieke crediteuren. Aan de ene zijde van
de linie staat de EU aan de andere zijde alle andere partijen in de wereld. De
EU wil niet van schuld kwijtschelding horen, maar zelfs de ECB vindt de derde
bailout zonder "debt relief " onuitvoorbaar.
Het IMF ook en kan zelfs niet aan een nieuwe bailout medewerken als er geen
schuldverlichting inzit. Dat zou tegen hun interne policy zijn.
Het is ook nog eens zo dat als Griekenland uit de euro stapt, failliet,
gaat, drachme weer invoert men wel naar de schuld kan fluiten. Want dat geld is
dan echt weg.
En menig analist denkt dat als Griekenland al een mogelijke exit had
voorbereid door met een vooruitziende blik alvast te zorgen voor eigen munt achter de hand in
plaats van de euro en die had kunnen gebruiken om hun banken open te houden met
die tijdelijke of permanente nieuwe munt en er dus niet die financiële chaos
met bankensluiting en 60 euro maximum opname was geweest Griekenland in een
heel wat betere onderhandelingspositie was geweest dan nu en dat een ordelijk
uittreden volgens het IMF handboek, devaluatie, schuldsanering, structurele
hervormingen een alternatief zou zijn geweest dat er nu door die chaos niet
was.
Maar gedane zaken nemen geen keer.
Maar dat de Griekse schuld van 330 miljard en meer dan 195% van het BBP
(volgens WDC) vostrekt onhoudbaar is en Griekenland zonder soelaas ten onder zal
gaan, bailout of niet is wel zeker.
Nu hanteert de EU vaak de politiek van nu vermijden en naar de toekomst
schuiven.
Wat nu is is over dertig jaar misschien anders.
En het IMF heeft al aangegeven dat een moratorium van dertig jaar, d.w.z.
geen terugbetalingen van die 330 miljard euro gedurende dertig jaar en in die
dertig jaar een uiterst lage rente erover betalen voor hen ook aanvaardbaar zou
zijn.
Het idee is dat Griekenland dan met al die keiharde opgelegde voorwaarden
in die jaren een primair begrotingsoverschot van 3,5% boekt. Dan kan juist door
die keiharde voorwaarden.
Griekenland geeft dus al die tijd minder uit dan er binnenkomt zonder
rekening te houden met die laten we
zeggen 1% rente. Over twee jaren moeten die 3,5% bereikt zijn.
De gedachte achter die 3,5% primair
overschot is dat Griekenland dan geen extra geld, geen verdere leningen door de
EU of IFM of hoe dan ook nodig heeft en zichzelf kan bedruipen. Want anders zou
die toch al onhoudbare schuld nog verder oplopen.
Het typische, of misschien tragische, is
dat het IMF zelf ernstige twijfels
heeft over deze prognoses van de EU en zelf een ongunstiger scenario heeft
opgesteld over het verloop van de schuld/BBP verhouding in de komende jaren en
de groei.
Griekenland moet in die dertig jaar dus een sterke economische groei gaan
vertonen, de overheidsbestedingen moeten 3,5% minder worden dan de overheids
inkomsten.
Na dertig jaar is de schuld door dat veel hogere BBP als
percentage schuld/BBP sterk teruggelopen en dus houdbaar geworden. Griekenland heeft daardoor dan weer toegang tot
de kapitaalmarkt tegen redelijke rentetarieven en iedereen krijgt zijn geld tot
de laatste cent terug.
Iedereen tevreden.
Ik heb zelf twee twijfels .
Allereerst is zo'n behoorlijk hoog
primair overschot gedurende zo'n lange tijd hoogst onwaarschijnlijk. Ook
het IMF twijfelt daar aan.
Ten tweede is het even onwaarschijnlijk dat een land met een traditie van
op elkaar volgende devaluaties,
verstikkende bureaucratie, vriendjespolitiek, gebrekkige industrie en
25% teruggang BBP onder de tweede bailout nu in één klap zou veranderen in een
tweede Duitsland, gedisciplineerd, regels
respecterend en met een internationaal gewild assortiment geproduceerde
goederen. Want Duitsland is het enige euroland met een primair overschot van
2,5%, zelfs nog 1% minder dan van Griekenland geeist wordt.
Ik heb sterk de indruk dat de parameters zijn aangepast aan het beoogde
resultaat.
Dat wil zeggen men wil die 3,5% en berekent daarna wat er dan met groei en
overheidsinkomsten/uitgaven moet gebeuren.
De benodigde cijfers daarvoor worden vervolgens ingevuld. Mathematisch
economisch kloppend.
De volgende vraag is wat er gebeurt in die tijd als die 3,5% niet bereikt
worden.
De enige oplossing is dan de voorwaarden verscherpen.
Want de Troika, de Instituten, moeten ervoor zorgen dat die parameters nodig
om die 3,5% te bereiken ook werkelijk de juiste waarden bevatten.
Want verzwaren van de lasten is verhogen overheidsinkomsten, verlagen
overheidsuitgaven is snijden in de publieke uitgaven, dat zijn mathematische
ingrepen. Dat doordoor de bevolking lijdt en de koopkracht verder daalt en dus
de economie verder inzakt, zoals sinds 2012 is gebeurd, telt dan niet. Het kan.
Maar het vergroten van het BBP, de groei van de economie is niet
mathematisch te bepalen. Dat zijn schattingen. Dat is menselijk werk. Dat hangt
af van de producten, de prijs, de vraag uit het buitenland. Dat het BBP wel zal
dalen door hogere lasten voor burgers en
bedrijven wordt dan maar buiten beschouwing gelaten.
En dat alles moet dertig jaar lang plaats vinden. Want de bailout periode
is drie jaar maar de 3,5% periode niet. Het programma loopt door. En een vierde
bailout is uitgesloten (net zoals een derde, herinner ik me).
Er is een andere mogelijkheid die me doet huiveren vanwege de implicaties.
Een crisis in de eurozone wordt meestal gevolgd door een oproep tot meer
integratie, in dit geval door een nota
van de vijf presidenten en door de ECB die oproepen tot meer fiscale integratie.
Dat wil zeggen Probleem oplossing door Probleem verschuiving.
Want een fiscale unie betekent geldstromen naar regios (nu nog lidstaten)
waar dat nodig is. Een transfer unie.
Op die wijze wordt het probleem van achterstand versluierd maar niet
opgelost.
Dat principe wordt dan losgelaten met de erkening dat er verschillen in
potentie zijn en dat die via allocatie van middelen moeten worden
gecompenseerd. Het compenseer principe.
Het grootste risico daarbij is het
achteroverleunen en niet hervormen en innoveren.
We zien dat nu al bij sommige lidstaten en binnen de lidstaten in hun
regios hoewel daar een centraal politiek toezicht is.
Bij een fiscale unie zonder dat politieke toezicht zal die neiging nog veel
sterker zijn.
Het is niet verwonderlijk dat die wens tot fiscale integratie juist wel
leeft bij de lidstaten die een achterstand positie innemen en niet bij de
sterke landen. De noord zuid divide.
Als daar de doels tellingen niet
gehaald worden en een vierde bailout uitgesloten is dan zijn er maar twee
opties: Griekenland krijgt een orderlijke exit of Griekenlands tekort wordt
gecompenseerd via jaarlijkse geldstromen naar Griekenland door de fiscale unie
mogelijk gemaakt.
Houd in gedachten dat het IMF dat
nadrukkelijk noemt in haar laatste DSA, debt sustainability Analysis als een
realistisch alternatief.
Maar Griekenland is slechts één van de lidstaten, zij het de ernstigste,
met een onhoudbare staatsschuld. Op een enkel land na voldoet geen enkele
lidstaat zelfs aan de toelatingsvoorwaarden van 3% en 60%.
In zo'n geval zou een fiscale unie kunnen betekenen dat die lidstaten die
nog overeind staan leeggezogen zouden worden door de andere tot een algemene
malaise is ontstaan.
Vergeet daarbij ook niet dat internationaal de eurozone al een feitelijke devaluatie
van 1.39 dollar naar 1,05 dollar heeft doorstaan , een waardevermindering dus een verarming van
25%. Tegenover de reservemunt van de wereld waarin zich de meeste handel
afspeelt. Is onze export naar dollars omgerekend zo snel gegroeid?
zie hier de daling van de euro
sinds 2014
Als laatste.
Tot mijn stomme verbazing las ik vanochtend dat onze minister Dijsselbloem van mening is
dat het leven in Griekenland goedkoper kan worden bijvoorbeeld omdat door het
openbreken van beroepen medicijnen goedkoper zullen worden.
Ik kan niet geloven dat hij dat echt
gezegd kan hebben over een land waar de BTW net met 10% is verhoogd.
Of mag dat niet meegerekend worden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire