De advocaat van de duivel
Zelden word je zo op je wenken bediend.
Nauwelijks mijmer ik over de dreiging van verdere integratie van de
eurozone onder het motief dat dat de
euro zou versterken en crises voorkomen of Hollande komt met het 'oude' plan voor
de dag om in de eurozone naast de nationale regeringen een eurozone regering te
vormen compleet met parlement, president, begroting. Het enige wat nog
openstaat is de voertaal van deze staat die boven de nationale staten en naast het EU parlement en de vijf
presidenten daarvan komt te staan.
Pechtold staat al te juichen van vreugde. Hij is voor!!
Vervolgens geeft Krugman, de Nobel prijs winnaar uiting aan zijn
teleurstelling in de Griekse regering
omdat deze geen plan B had bij de
onderhandelingen en dus geen vuist kon maken. Duidelijk bedoelt hij wat ik al
zei: geen eigen munt achter de hand die de bankensluiting had kunnen voorkomen.
Dat was inderdaad verbazingwekkend.
Dat als hapje vooraf. Nu het duivels
gedeelte.
Vergelijk eens de financiële en economische kracht van de eurozonelanden vergeleken
met die van de EU niet euro landen. Een grove vergelijking maar alleen om aan
te tonen dat zij gezamenlijk genomen niet zoveel van elkaar verschillen.
GDP EU 18460 Eurozone 13402 miljard dollars
schuld EU 86,8% Eurozone 91,1%
begrotingstekort EU 2,9% Eurozone 2,4%
De verschillen tussen de twee Europese Regios (om die term er even voor te
gebruiken) lopen inderdaad niet al te sterk uit elkaar en zijn overbrugbaar.
Daaruit zou men kunnen concluderen dat er geen ernstige problemen zouden
ontstaan als de twee in elkaar gevlochten zouden worden.
Dat is tenslotte het einddoel van de Europese Unie, alle lidstaten voeren dan
de euro. Iedere lidstaat die aan de toelatingseisen voldoet is zelfs verplicht
de euro in te voeren.
Die toelatingseisen vormen tot nu toe een barrière, vele landen voldoen er
niet aan. Theoretisch is dat juist maar daar tegenover staat dat de huidige
lidstaten evenmin nog aan die toelatingseisen voldoen.
De EU niet euro landen zouden dus niet uit de toon vallen als zij tot de
eurozone zouden toetreden. Zij scoren net onder de 3% begrotingstekort eis en
de staatsschuld is zelfs gunstiger dan bij de eurozone. Laat dus even die 60%
eis vallen en we hebben een EU die helemaal
eurogebied is.
Denemarken en Groot Brittannië hebben vrije keuze maar isoleren zich
volkomen als zij dan niet meegaan naar de euro, maar wel aan alle Euro wetten
gebonden zijn. Een zware druk dus om ook
toe te treden of voor Groot Brittannië om af te haken.
De financiële en organisatorische voordelen springen direct in het oog.
De ECB kan voor de gehele Europese Unie gaan functioneren.
De ECB kan voor de gehele Europese Unie gaan functioneren.
Het bestaande EU parlement strekt dan zijn competentie volledig uit over de
gehele EUeurozone. Natuurlijk moeten de bevoegdheden ervan zo worden uitgebreid
dat het dezelfde rechten heeft als nu de nationale parlementen.
De 28 (of zijn het 29) EU commissarissen kunnen met hun staf naar huis want hun plaats wordt ingenomen door
ministeries bevolkt door ministers die door de coalitie partners in het
parlement benoemd worden en
gecontroleerd worden door het parlement. De president van de EU wordt door de
bevolking gekozen en is slechts één keer herkiesbaar.
De diverse opleidingen en diploma's worden overal erkend en overal
geaccepteerd.
Het ESM is overbodig geworden en kan worden opgeheven evenals alle
commissies die zich met de oude eurozone bezighielden.
De bevoegdheden van de EU rekenkamer worden zo uitgebreid dat een continue
controle op de ministeries mogelijk worden.
De subsidieringssystemen worden vervangen
door allocaties door de betrokken ministeries en elk zittingsjaar aan het
parlement ter goedkeuring voorgelegd.
Het parlement en regering krijgen als vestigingsplaats 's Gravenhage dat
toch al diverse internationale organisaties herbergt (ik kan het niet laten
mijn eigen land wat naar voren te schuiven).
Deze reorganisatie stroomlijnt de EU, miniseert de bureaucratie en bespaart
jaarlijks vele tientallen miljarden aan kosten en brengt de EU op één lijn met
de Verenigde Staten.
Het impliceert wel dat dan voormalige onafhankelijke staten het grootste
deel van hun taken kwijtraken maar wel de specifiek regionale zaken blijven
behartigen. Ook daar treedt dus een grote vermindering van de bureaucratie op.
Tenslotte: Het Amerikaans wordt de officiële taal van de Europese Unie. Deze
taal hiervoor kiezen heeft vele voordelen en geen enkel lid wordt op de tenen
getrapt.
Het Amerikaans is tenslotte al de wereld handels
taal, internet taal, luchtvaart taal en veel van de diplomatieke taal. Het
bespaart vele tientallen miljarden aan vertaal kosten.
Bovendien is een federale staat zonder eigen taal een abominatie en is één
gemeenschappelijke taal nodig om de arbeidsmobiliteit mogelijk te maken.
Het is maar een onvolledige schets maar genoeg om een indruk te vormen.
Tot zover als advocaat van de duivel.
Dit is natuurlijk een diep ingrijpende oplossing.
Maar logisch redenerend zou het het onvermijdelijke eindtrajct van de
Europese Unie zijn.
Maar de essentiële vraag is of er zelfs
maar één enkel land is dat bereid zou zijn zijn politieke onafhankelijkheid
voor dit ideaal op te geven?
Want er worden wel steeds stapjes genomen in de richting van verdere
integratie maar zelfs Hollande laat alles zoals het is en wil alleen nog een
bureaucratisch laagje eroverheen met behoud van politieke zelfstandigeid.
Missschien is het in werkelijkheid niet zo opvallend als ik het ervaar, maar ik zie bij elk stapje dat het woord
integratie uitsluitend over de centen (nou ja honderden miljarden) gaat maar
dat alle nationale stekels overeind
gaan staan als er over politieke integratie met afstaan van politieke macht
wordt gesproken.
Maar Brussel heeft daartoe al het door directieven gevoede sluipende
alleenrecht. Maar dat gaat zonder democratie en daar ontstaat een steeds
sterkere afkeer van.
Het wakkert nationalistische gevoelens bij de bevolkingen juist aan.
Maar wat wordt dan de toekomst van de eurozone en ultiem de EU.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire