Het recht moet tot zijn recht
komen
en daar hebben we het Europese Hof voor
Het Griekse referendum heeft de weinige
remmen die er nog waren losgegooid. Het referendum zelf gaat over een ja
of neen tegen de laatste voorstellen van de crediteuren, ESM (want EFSF is
daarin opgegaan), ECB en IMF.
Maar niet alleen Grieken blijken partij in de strijd. Terwijl je zou mogen
verwachten dat andere lidstaten zich niet zouden mengen in een Grieks
referendum, al gaat dat over al dan niet accepteren van een verlenging van de
tweede bailout periode met aanverwante voorwaarden, is het tegendeel waar. In
koor wordt geroepen dat het referendum in werkelijkheid gaat over Griekenland
in of uit de eurozone.
Allereerst staat dit niet te lezen in de keuze die gemaakt moet worden maar
bovendien klopt het juridisch van geen kant. Lidstaten die aan de
toelatingsnormen voldoen moeten verplicht toetreden tot de EMU, de eurozone (met uitzondering van
Denemarken en Groot Brittannië dan) of ze dat nu willen of niet.
Nergens staat dat euro lidstaten als ze daarna niet meer aan de normen
voldoen eruit gezet worden of er zelf uit kunnen treden.
In dat geval bestond de eurozone zelfs niet meer want op een enkel lid na
voldoet geen enkele lidstaat meer aan de
toelatingsvoorwaarden zoals blijkt uit de tabel van enkele dagen geleden. Het
is dus duidelijk erin en niet meer eruit.
Dat zelfs onze minister van financiën als
voorzitter van de eurogroep zich in het koor van gezagsdragers mengt dat
luide roept dat een neen stem uit de euro vertrekken zou betekenen klinkt
vreemd. Het lijkt wel of de buitenlandse
gezagsdragers zich intensief bezig houden met het beinvloeden van de Griekse
kiezers.
Zoals ook de dwang tot sluiten van banken tengevolge van de ELA beperkingen
door de ECB uitgelegd zou kunnen worden als een soort waarschuwing of zelfs
dwangmiddel al zou dat kunnen vallen onder de bescherming van de waarde van de
euro.
Maar het is toch vreemd dat een eurolidstaat, want dat is Griekenland toch,
wordt behandels als een soort buiten
de bescherming van de ECB staande staat.
Want de ECB zou toch kost wat kost...
Wat ook opvalt is dat er alleen door Griekenland gesproken wordt over
schuldverlichting. Ok, ook door het IMF maar niet officieel. Daar moet je het
uit publicaties lichten maar in het "crediteuren"verband wordt erover
gezwegen. Alleen Griekenland noemt het
met nadruk, ook bij het verwerpen van het laatste bod van de crediteuren.
Terwijl de crediteuren wel steeds staan op
de noodzaak de bezuinigingen nog aan te scherpen zwijgen ze over de rol
die de onhoudbare Griekse schuld bij de Griekse eisen speelt.
Uit mijn tabellen van gisteren blijkt wel waarom niet. Er is geen ruimte en
het zou een precedent zijn voor andere lidstaten. Beter dood te zwijgen en
later beetje bij beetje door fiscale integratie de schuld over alle lidstaten
te verdelen. Als dat stadium bereikt is is er geen houden meer aan. Uiteraard
niet te voren melden dat dat één van de gevolgen van de fiscale unie zal zijn.
Dan is er in één klap een nieuw aspect: de landen kunnen bij neen
onmiddellijk de uitstaande schulden opeisen. Maar de landen hebben dat niet
individueel gedaan, want dat mocht immers niet, dat zou directe hulp zijn. Dus
is het EFSF de schuldeiser, niet de individuele landen. Het EFSF bestaat
trouwens niet meer en is met directeur, schulden en vorderingen en al opgegaan
in het ESM dat alles van het EFSF heeft overgenomen. Het is dus het ESM dat de
crediteur is (behoudens natuurlijk de ECB maar daarover hebben de landen in het
geheel geen zeggenschap). Dus het ESM zou de bailout bedragen moeten
terugvorderen. Dat kan maar dan worden ze gestort in het ESM dat tenslotte de
leningen (als EFSF) heeft verstrekt. Het ESM is een zelfstandige organisatie
met eigen bestuur en directie. Onafhankelijk.
Wat ik het benauwende van de zaak vind is dat de belangen van de eurozone
boven de landswetten lijken te gelden. Want het Griekse parlement heeft
besluiten genomen over deze zaken, er is een regering samengesteld met die
opdrachten.
De eurozone en de EU vinden duidelijk dat hun wetten gelden boven die van
Griekenland.
Dat zij eisen dat afspraken door vorige regeringen gemaakt nagekomen moeten
worden is billijk en juist. Maar dat moet via het internationale recht worden
uitgevochten. Want Griekenland is een zelfstandige staat.
Het Europees Hof zou dit conflict, want dat is het helaas geworden, in
behandeling moeten nemen en een uitspraak erover moeten doen en zou zo zelfs
jurisprudentie kunnen scheppen over de status van eurozone landen die niet aan
hun verplichtingen voldoen.
Dan zou een duidelijke situatie ontstaan,
een verzuim uit het verleden goedgemaakt zijn en de zaak op de juiste wijze opgelost
kunnen worden.
Dan zou ook de zweem van dwang die nu aan het ontstaan is worden
weggenomen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire