Dit zijn pas de eerste stappen
op het ongewisse pad naar groei of ondergang
Zoals verwacht heeft het Griekse parlement ingestemd met de eurozone eisen.
Niet op redelijke gronden maar met de rug tegen de muur door een volledige
financiële blokkade. Het kon niet anders omdat de Grieken in meerderheid in de
eurozone willen blijven.
In 2014 was de schuld nog 300 miljard euro inmiddels
opgelopen tot 330 miljard.
het afbetalings schema van de Griekse schulden tussen nu en eind 2055.
Nu al is er een terugbetalings schema tot 2055. Spreiding over veertig
jaar.
Stel dat daar nog een 7 miljard euro overbruggingskrediet en 85 miljard bailout
bijkomt dan loopt de schuld op tot 330 miljard + 92 miljard = 420 miljard euro.
Dat klopt echter niet want in 2015 tot en met 2018 moet zo'n 40 miljard
terugbetaald worden uit de bailout gelden. De Griekse schuld vermindert met die
40 miljard. De schuld is dan dus 380 miljard euro.
Als Griekenland zelf geen geld heeft voor die terugbetalingen moet een
bailout geregeld worden.
Voor het goede begrip: terwijl andere lidstaten op de kapitaalmarkt nieuwe
leningen afsluiten om aflopende leningen af te lossen, de normale gang van
zaken, is Griekenland van de kapitaalmarkt uitgesloten en dus voor leningen op
de eurozone aangewezen.
Maar omdat de schulden voor het grootste deel ook in handen van de eurozone
zijn wordt daardoor de schuld niet groter, de afgeloste lening compenseert de
nieuwe schuld.
Wat wel de schuld vergroot zijn de begrotingstekorten.
Het is vrijwel ondenkbaar en onvoorstelbaar dat Griekenland gedurende een
flink aantal decennia een dermate grote groei en primaire
begrotingsgoverschotten gaat vertonen dat het in staat is gelden vrij te maken
om deze aflossingen uit eigen middelen te plegen.
Volgens het IMF is kwijtschelding van minimaal 30% van de schuld nodig om
de schuld houdbaar te maken, maar omdat de eurozone onder geen beding een
afschrijving op de schuld wil accepteren kan volgens het IMF een 30 jarige
periode waarin geen terugbetalingen plaats vinden ook een oplossing zijn.
Griekenland heeft dan dertig jaar om de economische groei zover op gang te
brengen dat via begrotingsoverschotten daarna terugbetaling plaats kan vinden.
Als zo'n dertig jarige "grace priod" wordt toegestaan betekent dit dat Griekenland in die dertig
jaar financieel geheel en al van de eurozone afhankelijk is om
begrotingstekorten aan te zuiveren.
Griekenland heeft immers geen
toegang tot de kapitaalmarkt tegen redelijke rentetarieven. Het IMF heeft daar
met nadruk op gewezen. Het heeft zelfs gesuggereerd jaarlijkse geldstromen naar
Griekenland te overwegen. Dat zou een soort fiscale unie betekenen met alle
consequenties ervan.
Het IMF acht ook de berekeningen van de eurozone over de potentiële groei
van Griekenland te optimistisch maaar dat geldt evenzeer voor de berekeningen
van het IMF zelf. De economie van een
land is geen rekensom maar berust op menselijk handelen. De nu opgelegde
voorwaarden, die voor de bailout zeker niet verspoepeld zullen worden, zijn
strenger dan die bij de vorige bailout overeengekomen toen ook de verwachting
was dat Griekenland er in enkele jaren bovenop zou komen. Het tegenovergestelde gebeurde, Griekenland
stortte in.
Is het dan te verwachten dat Griekenland met een nog grotere
lastenverzwaring en later pensioen bijvoorbeeld er wel bovenop zal komen.
Vele analisten twijfelen er aan. En als Griekenland geen economische groei
en primair begrotingsoverschot kan leveren zullen de gevolgen niet te overzien
zijn. En de eis dat Griekenland tientallen jaren lang een primair overschot van
3,5% moet bereiken lijkt zelfs voor het IMF uiterst dubieus. Bij de bailout in
2010 dacht men zelfs dat Griekenland een surplus van 6% zou bereiken. Eind 2014
was er met kunst en vliegwerk een surplus van 0,4% bereikt, onder mildere voorwaarden
dan nu geeist. Bekijk ook onderstaande tabel.
Overzicht
van de primaire begrotings surplus/tekort in 2008 en 2014 van de bailout landen
en Duitsland.
Schaüble mag dan een onaangename rol lijken te spelen in de Griekse kwestie
maar is het niet zo dat hij gelijk heeft.
Heeft Griekenland buiten de eurozone niet een minder onmogelijke opgave om
weer overeind te komen dan binnen de zone. Schaüble zegt dat binnen de eurozone
de mogelijkheid tot schuldvermindering niet bestaat. Hij heeft gelijk. Het is in de verdragen verboden.
Maar bij een ordelijk (niet met de zoals nu door de ECB financiële politiek
veroorzaakte chaotisch ontwikkeling) uitstappen van Griekenland uit de eurozone
met een degelijke voorbereiding op wederinvoering van een eigen munt, het
vervolgens devalueren, de schulden saneren (en dan zal er wel degelijk
kwijtschelding moeten zijn), veel van de nu geeiste hervormingen doorvoeren die
op de duur de situatie kunnen verbeteren, wellicht met steun van het IMF lijkt
mij de kans op succes groter. Dat de levensstandaard in het begin drastisch lager zou worden (maar dat gebeurt
ook bij de nieuwe bailout) is zeker maar op de langere duur kan verbetering
optreden. Bij een dertig jarige onderworpenheid aan de eurozone en financiële
afhankelijkheid ervan lijkt me de kans veel kleiner.
Maar de meerderheid van de Grieken denkt er anders over en wil in de
eurozone blijven. Hun eigen keus die leidt tot een vrijwillige onderwerping aan
de wellicht te strenge eisen die contra productief kunnen werken.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire