Het referendum
dat klaarheid maar geen zekerheid zal brengen
Vandaag is het
een trieste dag. Niet alleen voor Griekenland maar voor de gehele EU en zeker de
eurozone.
De aanloop was
chaotisch. Van de kant van Griekenland werd voorstel na voorstel gedaan, maar
geen enkel kon genade vinden in de ogen van wie? ja, wie?.
Want iedereen aan
de EU, eurozone, europarlement, eerste ministers van de lidstaten kant bemoeide zich met de onderhandelingen in de
Griekse crisis of liever gezegd eurozone crisis. De Troika onder de naam van
Institutions, de eurozone finance ministers onder leiding van Dijsselbloem,
Juncker, Schulz, Merkel, Hollande, Tusk, allen bemiddelden ze, dreigden ze, de
laatste kansen vlogen je om de oren.
Met de
aankondiging van het referendum over al dan niet accepteren van het laatste
Europese, zal ik maar zeggen, voorstel begon iedereen zich te bemoeien met wat toch
de Griekse binnenlandse politiek is. Niet bestaande gevolgen, zoals uitstoten
uit de eurozone, in werkelijkheid onmogelijk, voorspellingen over de meest
afgrijselijke consequenties op
economisch en financieel gebied, begeleid door afknijpen van de kredietlijn
door de de ECB met tijdelijke banksluitingen en geldopnamebeperkingen die de
Griekse economie en financiën, in tegenstelling tot andere lidstaten afgesloten
van de kapitaalmarkten en dus geheel afhankelijk van de ECB, totaal
ontregelden. Een campagene buiten Griekenland om. Een chaotisch einde aan een
chaotische onderhandelingsperiode.
Van te voren viel
te voorspellen dat geen enkele Grieks voorstel zou worden aanvaard. De Griekse
regering had immers de opdracht van de kiezers een eind te maken aan de
austerity, humanitaire regelingen te treffen voor de bijna 30% die in armoede
leven. Geen verdere bailouts maar door
structurele hervormingen en zonder Troika toezicht opnieuw beginnen.
Hun argument tegen
een derde bailout met nog stringentere voorwaarden is duidelijk: vijf jaren
Troika beheer hebben 25% daling BBP, 25% werkloosheid gebracht en de staatsschuld
oggejaagd tot 330 miljard euro, 195% van het ingestorte BBP (volgens
berekeningen van het WDC programma). Geen enkele vooruitgang alleen instorten.
Nog zwaardere
lasten, zoals door de EU, Eurozone, IMF en ECB geëist zullen die val alleen
maar nog versneld doorzetten, de armoede vergroten en nog meer mensen in die
armoedeval doen belanden.
Het argument van
de andere zijde was even duidelijk: niets of zeker niets essentiëels toegeven zodat het laatste voorstel alleen op procenten
verschilde van de vorige. Het was klaar als een klontje: Griekenland moest
buigen en slikken, not to rock the eurozone boat. Unconditional surrender . Geen
verandering in de eurozone austerity aanpak.
Eén onderwerp was
bovendien volslagen taboe: alleen Griekenland
noemde het als essentiële voorwaarde, schuldverlichting door
kwijtschelding van een deel van de onhoudbaar hoge Griekse staatsschuld.
Zo taboe dat men
wilde dat een rapport van het IMF waarin vermeld staat dat zonder
schuldsanering (debt relief) Griekenland er nooit boven op kan komen niet gepubliceerd
zou worden. Toch gebeurde het, of het nu officieel door het IMF werd
uitgebracht of gelekt maakt niet uit.
Een veeg teken.
Het argument dat
het bij Ierland, Portugal, Spanje en Cyprus wel lukt. Is dat zo? De cijfers
spreken. Dan vallen de "bad debts" bij de banken nog zelfs niet te
voorspellen.
Ierland staatsschuld 113,5% werkloos 11,2% trade balance +2903
Portugal 130%
13,5% -824
Spanje 95,5%,24%,+2903
Het referendum
gaat voor Griekenland òf over niets: het voorstel van Europa bestaat niet meer,
òf het gaat over twee soorten bittere armoede: binnen de eurozone onder beheer
van de Troika, Instituten, of binnen de eurozone als zelfstandige staat.
Niet over in de
eurozone blijven of eruit gezet worden of er uit gaan.
Voor de eurozone
en de EU gaat het over de keus voor austerity of meer lenen en uitgebreider
schuldvergroting. Beide om investeringen en groei te bevorderen om zo het
schuldpercentage te verlagen.
Voor de eurozone
daarenboven de vraag of de euro in de huidige vorm gehandhaafd kan blijven.
Een ijkmoment dus
en een evaluatie. Een analyse van de stand van zaken in de eurozone en hoe is
die tot stand gekomen.
Of dat de
lidstaten bijvoorbeeld een parallelle munt voor binnenlands gebruik mogen
hebben waardoor devaluatie ten opzichte van die euro mogelijk wordt.
Of dat de tijd
rijp is voor een politieke en dus ook fiscale unie met gekozen echt parlement
en gekozen bewindslieden in plaats van het ja/neen parlement en de onderling
benoemde bestuurders.
Of dat gewoon
doorgemodderd wordt met allerlei ad hoc noodmaatregelen en maar zien waar het
schip strandt of heenkoerst.
De EU kennende
zal het het derde wel worden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire