2016 Here we come.....
Hoe graag had ik lovende woorden kunnen spreken over
de toekomst van de Europese Unie en 2016 kunnen zien als het jaar waarin de in
de verdragen beloofde welvaart, werkgelegenheid en gevoelens van eenheid en
steeds nader tot elkaar komen (ever closer union) werkelijkheid zouden worden
en we constructief hadden kunnen voortgaan als voorbeeld voor andere landen in
politiek, economisch, moreel en ethisch opzicht. Maar zodra ik mijn gedachten
erover liet gaan werd ik wat mismoediger. Hopelijk zie ik het verkeerd en is er
vooruitgang. Maar waar en hoe.
Ik las in Bloomberg een opinie
stuk over de EU dat stelde dat de EU door het doorstaan van elke crisis tot nu
toe bewezen heeft sterk te zijn.
De schrijver vermeldde er
niet bij dat die crises grotendeels
te wijten waren en zijn aan de gammele structuur van de EU waardoor steeds
stopgap oplossingen, het gat dichten,
nodig waren die de geloofwaardigheid van de structuur ervan aangetast hebben.
Overleven ja, sterk, neen.
Zo gaat de Europese Unie het
jaar 2016 in met minstens drie uiterst bedreigende ontwikkelingen.
De migrantencrisis die niet
is voorzien, waar de Verdragen tot vergroting ervan bijdragen en waartegen dus
geen kruid gewassen is.
Crisis top overleg verliest
zelfs de pretentie oplossingsgereed te zijn.
Verbaal geweld tegen per dag
nog steeds 4000 binnenkomers over zee ondanks de ingevallen winter. Nu ook uit
Marokko en Algerije. Geen oorlogszones.
Onnozele kreten over
werkgelegenheid voor hen, snelle integratie, compensatie voor de vergrijzing.
Ja, immigranten met
technische kwalifikaties zijn hard nodig dank zij ons falend onderwijs
Maar geen miljoenen niet Europese
talen (want zelfs één taal heeft de EU niet) sprekende migranten uit compleet
van ons verschillende en niet compatibele culturen, of die nu beter zijn dan de
onze of niet.
En de EU telt nog
steeds meer dan 10% werklozen, de informatisering heeft tot vele tien duizenden
ontslagen tot nu toe geleid, en deze ontslaggolven gaan nog steeds door, volgens
prognoses (voor zover die nog enige geloofwaardigheid hebben) kunnen in de
toekomst tot 50% van de huidige functies vervuld worden door robots.
Maar het zijn uit onmacht
geboren kreten die speculeren op de goedgelovigheid van de bevolking.
Tot nu toe blijft, naar ik
lees, tot 70% van de vroegere instroom migranten afhankelijk van de staat.
In de eurozone spitsen de
tegenstellingen zich steeds meer toe. Het waandenkbeeld dat door de euro er op
natuurlijke wijze een eenwording tot stand zou komen, dus dat alle lidstaten
tot een gezamenlijk economisch niveau zouden geraken, is in de vijftien jaren
van eurogebruik niet bereikt, wel het tegendeel, de verschillen zijn zo veel
groter geworden dat volgens de ECB en de Commissie voortdurende, structurele
kapitaalstromen van sterke naar zwakke lidstaten nodig zijn.
Bovendien voldoen, op een enkele na, de eurozone lidstaten zelfs niet meer
aan de toelatingseisen voor de eurozone. Tenslotte is de totale staatssschuld
van de eurozone flink boven de 90% gestegen zodat alleen door het geld
bijdrukken van de ECB en het steeds verder verlagen van de rente en het
introduceren van negatieve rente die schuld betaalbaar wordt gehouden. Op puur kunstmatige
wijze dus.
Gebaseerd op de hoop dat de
economische groei zo sterk zal oplopen dat de schuldenberg kan gaan slinken. Maar die groei is daar veel te
laag voor, het begrotingstekort te hoog en de vooruitzichten voor de
wereldeconomie steeds slechter.
En de inflatie is te laag om de reële waarde van de staatsschuld te
verlagen door een geldontwaarding.
De eurozone (en ook de EU) is gesticht op het principe van austerity,
zuinigheid en vlijt, door een beperking van het begrotingstekort tot 0,5% en
een staatsschuld van 60%.
Vastgelegd in de Verdragen en verder versterkt in Stabiliteitspact met
Xpacks enz.
Deze austerity is dus de essentie van de eurozone, het bestaansrecht ervan.
Maar in werkelijkheid
onhaalbaar voor alle euro lidstaten gezien de stand van zaken nu. Niet te
ontkennen.
Een splitsing tussen sterke
en zwakke lidstaten is het logische gevolg.
Staten die door hun economische
ontwikkeling binnen de gestelde austerity eisen kunnen blijven en er zelfs door
kunnen groeien en staten die dat niet kunnen.
Staten die dus uit pure
noodzaak van die austerity af willen en meer geld willen kunnen uitgeven om hun
economie te stimuleren en daarvoor nog grotere schulden willen maken.
De onvermijdelijke strijd
tussen austerity en flexibiliteit, een belachelijke naam ervoor want er is geen
grotere flexibiliteit in de verdragen en het S&G Pact dan die 0,5 en 60%.
Want die 3% begrotingstekort
die men zo graag hanteert is de strafgrens. Houdt men zich daar niet aan, dan
zou Brussel moeten ingrijpen.
En voor het bereiken van die
0,5 en 60% heeft elke lidstaat 20 jaar de tijd. De eurozone en elke lidstaat
hebben daar een individueel schema voor ontworpen.
Er zijn lidstaten die zich
daaraan kunnen houden maar ook vele die dat niet kunnen. Niet uit onwil maar uit zwakte.
Hoe die chronische crisis
zich verder ontwikkelt, nog afgezien van het speciale geval Griekenland, laat
zich raden. Maar dat hij niet kan
blijven voorwoekeren is een zekerheid.
Die strijd tussen austerity
en flexibiliteit heeft ook andere gevolgen.
Italië heeft een begroting
voorgesteld die wel binnen de 3% blijft maar boven die volgens het 20jaars plan
is. Renzi wil namelijk een begrotingstekort van 2,4% in plaats van de 1,8% met
Brussel overeengekomen voor het 20 jaars plan. Brussel ligt dus dwars, straf
dreigt.
Renzi, de Italiaanse premier,
komt in verzet maar ook over andere
zaken.
Hij stelt dat in Italië een
aantal regionale banken failliet is gegaan en dat de spaarders, die dat
spaargeld in de vorm van obligaties hadden, naar hun geld konden fluiten,
terwijl in Duitsland bij de HSN Nordbank de belastingbetalers 6 miljard euros
op zich namen en de bank gered werd.
Vervolgens dat de Zuid Pijplijn
door de Rusland sancties werd afgeblazen maar dat de Noord Pijplijn ondanks die
sancties wel doorgaat.
Meten met twee maten noemt
hij het.
Volgens hem is het Duitsland dat achter de schermen aan de touwtjes trekt
en dat Brussel dan volgt.
Tijdens de laatste EU top is door
hem daarover een felle discussie gevoerd.
De EU is er voor 28 staten en
niet voor één.
Dat is de derde crisis die
zich aankondigt, een politieke onmin tussen de lidstaten veroorzaakt door
economische afspraken.
De houding van de nieuwere Oost
Europese lidstaten die zich niet willen onderwerpen aan een hen opgelegde
verdeling van 160.000 illegale migranten onder de lidstaten (overigens tot nu
toe beperkt tot een paar honderd die echt herplaatst zijn en een fractie zijn van
de meer dan een miljoen die binnengestroomd zijn) is er ook een teken van.
Tel daarbij op de snelle
groei van nationalistisch gezinde partijen door de gehele EU die met lede ogen de
machtsuitbreiding ervan zien en de neiging van de EU om alleen de meerderheid
in acht te nemen door een niet gekozen maar benoemde Commissie die juist steeds
sterker (naar eigen zeggen) de politieke naast de uitvoerende taak naar zich toetrekt en de
groeiende minderheid af lijkt te doen als populistsch en zo minimaal de schijn
wekt de "dictatuur van de meerderheid" te gaan vormen,
De door een referendum
dreigende Brexit is ook een exponent hiervan.
Maar, hoe ironisch ook, juist
de tegenstellingen tussen de lidstaten houdt de EU zoals hij nu is in stand.
Want, tenzij de verdragen
zover verder verdraaid worden uitgelegd en de EU dus zou kunnen veranderen
zonder veranderd verdrag, zijn echte veranderingen uitgesloten omdat men voor
een nieuw verdrag nooit unanimiteit onder de lidstaten zou kunnen krijgen.
Maar in een razendsnel veranderende
wereld kan de
EU niet statisch blijven en alleen maar met nieuwe armlastige en politiek
instabiele landen blijven uitdijen en daardoor intern steeds kwetsbaarder
worden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire