Vluchtelingen, Asielzoekers, Migranten, de Doofpot Cultuur en Duitsland
Niet alleen is de situatie nu
duidelijk uit de hand gelopen maar men verwacht dit jaar weer zo'n
1.500.000 en de komende jaren potentiëel tien miljoen migranten. Natuurlijk
zijn dat slagen in de lucht maar het is wel zeker dat er nu al meer dan 20
miljoen vluchtelingen zijn. Dat maakt de besluitvorming over de migranten strategie des te
belangrijker.
In feite heeft Mw Merkel tot nu toe de migrantenpolitiek van de Europese
Unie bepaald. Zij wil geen bovengrens aan het aantal toe te laten migranten
maar wil wel dat het aantal afneemt. Zij wil dat alle Syriërs zonder meer
verblijfsvergunningen krijgen. Zij wil ook dat de andere Europese lidstaten een
evenredig deel van die migranten opneemt. Zo worden de lidstaten door Duitsland
voor een fait accompli gesteld. "Angela Merkel nimmt Europa in Geiselhaft"
luidt een krantenkop.
In Duitsland is er, vreemd genoeg, meer kritiek op deze gang van zaken dan
in de Europese Commissie die het Merkelpad braaf volgt en deze door haar
gewenste verdeling oplegt. Hetgeen niet
in dank wordt afgenomen door de Oost Europese lidstaten die duidelijk stellen
dat zij zelf willen bepalen wie zij tot hun landen toelaten.
Ik heb steeds gedacht dat de
term vluchtelingen voor de migranten een onjuiste was en dat de term
vluchtelingen wellicht juist gebruikt
werd om een breder maatschappelijk draagvlak te scheppen. En ik geloof ook dat
het beeld dat men zich schept van vluchtelingen niet spoort met de
werkelijkheid.
Ik heb steeds volgehouden dat
het gaat om oud vluchtelingen die via een veilig land zich illegaal toegang
hebben verschaft tot de Europese Unie. Die in de EU dan ook niet de status en
rechtspositie van vluchtelingen hebben maar van migranten. Zij hebben in een
veilig land asiel gekregen.
Nu lees ik in de Spiegel On Line een
bijdrage van de oud Verfassungsrichter Di Fabio waarin hij stelt dat de Bond
twee mogeljjkheden heeft:
-het individuele recht op asiel dat echter een individuele beoordeling bij
vluchtelingen kent waarbij bovendien de drie staten regeling geldt: personen
die via een veilige derde staat binnen reizen geen recht op asiel kunnen laten
gelden al worden zij in hun eigen land vervolgd.
-Als alternatief kan de Bond een breed internationaal vluchtelingen begrip
als grond nemen. Dan is echter een contigentering en capaciteitsbegrenzing
verplicht.
Bij dit alles moeten ook steeds de belangen van de deels taten
niet geschonden mogen worden.
In Duitsland zelf tekent zich
ook een scherp verschil af tussen links en niet links af over de kwestie.
Ook in Zweden blijkt dat er
zelf censuur geweest is over een aanrandings golf door migranten. Ook daar
heeft het principe gegolden dat niets mocht
worden gepubliceerd om het beeld niet te vertroebelen en omdat het onrust onder
de bevolking zou kunnen veroorzaken. Niet alleen in Duitsland dus. Vlak
Nederland ook niet uit.
Het gevolg is natuurlijk dat
de Poolse regering deze ook politieke censuur in andere EU landen ziet in
het licht van de morele verontwaardings
golf om de publieke omroep, niet meer 33% van alle omroep aktiviteiten, in
Polen tot een staatsomroep te maken.
Dan weet men dat dat de stem
van de regering is.
In de andere landen is het
dus ook de stem van de regering maar daar is het verborgen.
De Oost Europese lidstaten
wijzen natuurlijk ook op de massa
aanrandingen als motief voor hun weigeren deel te nemen aan een algemene
verdeling van de migranten.
Men wauwelt over integratie.
Ik zeg wauwelen met opzet. Wat is integratie? Men moet het duidelijk zeggen. Het
gaat om zich aanpassen aan de westerse cultuur. Wil men dat niet dan moet men
de consequenties dragen en blijven leven in armoede of oorlogsdreiging met
behoud van eigen cultuur. In het westen willen wonen en de eigen cultuur
handhaven is eten van twee walletjes. En het is onderdehand ook wel klip en
klaar dat de twee culturen naast elkaar onmogelijk zijn. Onze cultuur moet
wijken of de hunne. Tot nu toe hebben wij gekozen voor hun cultuur vermomd als
multiculturele samenleving vooral gedreven door links. Wij moeten onze
kerstbomen weglaten in scholen,
kerstfeesten worden afgeschaft want dat zou de binnenkomers kunnen kwetsen.
Tot nu toe zijn alle pogingen om daarin verandering te
brengen gestuit op beschuldigingen van fascisme, racisme, discriminatie,
nazisme, uiterst rechts.
De overheid heeft dapper
meegedaan alle berichtgeving die de bewijzen aanvoerde dat deze politiek
ondeugdelijk was buiten te houden. De mainstream media hebben daaraan alle
medewerking verleend.
Het is zeer waarschijnlijk
dat de binnenkomers nu binnen de noodopvang en de asielcentra hun eigen cultuur
moeiteloos kunnen doorzetten. Dat blijkt uit de schaarse berichtgeving
hierover. Als er nu één benadering fataal is voor een aanpassing aan onze
cultuur dat is het wel dat toe te laten.
Van het eerste begin af aan
moet onze cultuur gehandhaafd worden, juist ook in die centra. Willen de
binnenkomers zich daar niet aan onderwerpen dan hebben zij de keus. Ze kunnen
dan weggaan.
Maar een eerste vereiste is
dat er dan ook scherp toezicht is in die centra en opvang. Dat gebeurt nu
duidelijk niet. Dat betekent voor hen dat zij hun levenswijze niet behoeven te
veranderen. Dat vrouwen hun plaats moeten weten, dat christenen vervolgd mogen worden. Dat
vechtpartijen bepalen wie de macht heeft.
Natuurlijk is het migranten
probleem een potentiëel punt van onvrede in de Europese Unie.
Maar niet het enige. De
teruglopende wereldeconomie, het opkomend nationalisme (ook door het migranten
probleem verscherpt), de toekomst in de eurozone, austerity of flexibiliteit,
de schuldenberg van de eurozone lidstaten, op enkele na de hoogste in de
wereld, euro parlement en regering, EU
de superstaat of zoals het VK wil terughoudend, de verhouding tot Turkije en de
Oekraine, de enorm toenemende kosten door de migranten kwestie (alleen in
Duitsland voor de deels taten als
geschat op 20 miljard).
2016 wordt het make or break
jaar.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire