Asylumseekers, Refugees, resettlement, migrants.
Wie vormen
eigenlijk die volksverhuizing die van zuid naar noord Europa plaats vindt. Zijn
het asielzoekers, vluchtelingen, herplaatsings vluchtelingen, of gewoon
migranten. Zij vormen een sociaal en politiek beladen probleem, een force
majeure waar de EU niet op gerekend had en op berekend is. Een probleem waar de EU kennelijk geen
oplossing voor heeft. Een probleem dat het voortbestaan van Europa zoals wij
dat kennen op het spel zet. Ik ben eens nagegaan wat de regels zijn, voor zover ik die heb kunnen vinden.
Hun status wordt bepaald in de Geneva Convention van 1951
en door de UNHCR (the United Nations High Commissioner for Refugees).
"A
refugee, according to the Convention, is someone who is unable or unwilling to
return to their country of origin owing to a well-founded fear of being
persecuted for reasons of race, religion, nationality, membership of a
particular social group, or political opinion".
Dus gegronde vrees voor vervolging ten gevolge van
ras, godsdienst, nationaliteit, behoren tot een bepaalde sociale groep of
politieke overtuiging maakt iemand tot vluchteling.
Vluchtelingen voor een oorlog vielen, eigenaardig
genoeg, niet onder deze definitie maar volgens de UNHCR zijn oorlogen vrijwel
altijd het gevolg van één van de criteria voor het vluchtelingenschap.
Men vlucht dus met wat men vindt is een gegronde
reden naar een veilig land. Men is daar asielzoeker en daar moeten de
asielprocedures uitmaken of men aan die criteria voldoet en dus de vluchtelingen
status zal krijgen en de rechten die daaraan verbonden zijn of dat men niet aan
de criteria voldoet en dus naar het land van oorsprong zal worden uitgewezen,
repatriëring.
Er is een mogelijkheid om vanuit dat eerste
asielland als men daar inderdaad de vluchtelingen status heeft verkregen naar
een ander land te worden overgebracht om daar definitief te blijven, zich te
vestigen dus. Dat is de zogenaamde resettlement procedure waaraan een beperkt
aantal landen deelneemt. Men dient daarvoor een aanvraag in maar de
mogelijkheden zijn beperkt. Sommige EU landen doen hieraan mee.
De EU heeft daarvoor al in 2009 met de UNHCR een
overeenkomst gesloten het Joint European Resettlement Programme met een
uitvoerend orgaan de Joint European Asylum System.
In april
2015 verscheen in de EU de publicatie Relocation en Resettlement. Het nieuwe
begrip relocation hield in het overplaatsen van geresettlede mensen van de ene
EU lidstaat naar een andere. De commissie stelde een EU breed resettlement plan
voor van 20.000 plaatsen volgens bepaalde criteria verdeeld over de lidstaten.
De EU steunt dit plan met 53 miljoen euro extra voor 2015/2016. Op 8 juni 2015
werd dit plan officieel ingesteld.
Het is dus wel
duidelijk dat deze volksverhuizers niet bestaat uit resettlers.
De EU top
had dus in juni 2015 nog geen enkel idee van wat er aan het gebeuren was
en onvoorstelbare vormen zou aannemen.
Maar toen
waren Griekenland en Italië al overspoeld met wat bootvluchtelingen werd
genoemd die vaak al ver van de kusten moesten worden gered uit de gammele
bootjes.
Maar het is
gezien de regelingen duidelijk welke status al deze migranten hebben. Alleen
als zij rechtstreeks van hun eigen land waar zij gevaar denken te lopen de EU
binnenkomen zijn zij asielzoekers. Komen zij echter vanuit een veilig land waar
zij in eerste instantie hun toevlucht hebben gezocht dan kunnen het noch
asielzoekers, noch vluchtelingen zijn, hooguit resettlers, maar dat kan alleen via een
individuele procedure via de UNHCR en is op voor deze toevloed niet van
toepassing.
Het zijn
migranten en juridisch gezien mensen die illegaal de EU zijn binnengekomen.
Daar komt nog bij dat zij voor hun illegale binnenkomst mensensmokkelaars voor
hen aanzienlijke bedragen hebben moeten
betalen. Dat is een aanwijzing dat zij niet in het asielland leden onder
onaanvaardbare omstandigheden maar over de middelen beschikten zelfstandig een
ander land uit te kiezen. Dat het een keuze is, en geen levensnoodzaak, blijkt ook
uit het gegeven dat zij die landen als einddoel hebben verkozen die de beste
voorwaarden bieden.
Zij tonen
dus de kenmerken van wat men wel noemt economische vluchtelingen.
Wel is het
zo dat zij er grote risico's voor nemen en grote gevaren en ontberingen moeten trotseren om die voor hen veelbelovende landen
te bereiken.
Turkije
valt onder de categorie veilige landen.
Deze
migranten vormen een onstuitbare, onomkeerbare, onophoudelijke, enorme stroom
mensen die Europa van zuid naar noord doorkruisen.
Alleen
Duitsland al verwacht er officieel 800.000 dit jaar maar praktisch gezien een
miljoen of meer. Duitsland, of moet ik zeggen Mw Merkel, heeft zelf deze
migranten uitgenodigd met ook in het achterhoofd de overweging om zo de vergrijzende Duitse maatschappij nieuw
leven in te blazen.
Maar
Duitsland kan
de stroom niet opvangen.
De landen
tussen Duitsland en Griekenland waar de meesten aan land komen, hebben niet de
faciliteiten die stroom doorgangers op menswaardige manier op te vangen.
De
onvoorbereide Europese Unie is in crisis en wat erger is in verwarring en
onderlinge onenigheid.
De
Schengenzone heeft alleen bestaansrecht bij goed functionerende buitengrenzen.
Die buitengrenzen zijn zo lek als een mandje gebleken.
Dat was het
gevolg van de EU politiek die oogluikend uit menselijke overwegingen de
illegale stroom binnenkomers toeliet, ze uit zee redde in plaats van ze terug
te sturen, in tegenstelling tot Australië
die het probleem hardvochtig oploste door ze terug te sturen. Tegen hoge kosten
maar ze kwamen niet binnen.
Vervolgens
behandelde de EU deze toestroom als vluchtelingen terwijl ze uit andere veilige
landen kwamen.
In
Griekenland en Italië voornamelijk moesten ze geregistreerd worden en het
resultaat van de toetsing doorstaan tot ze via relocatie over de EU verdeeld
zouden kunnen worden. Dat werd een flop.
Als een
emmer te vol is loopt hij over. De exodus uit Griekenland naar het noorden
begon en bleef en blijft aanzwellen. De opgehoopte wachtende migranten in
Griekenland en Italië namen het heft in eigen handen en trokken en trekken massaal
naar het noorden. Ongecontroleerd want de binnen grenzen van de Schengenlanden
zijn open. De EU heeft niets voorzien, geen voorzorgsmaatregelen genomen, geen
antwoord. Het enige wat zij kunnen zeggen is "Meer Europa" en de lidstaten moeten improviseren.
Nu is de
crisis in Duitsland tot een kookpunt gekomen. De coalitie CDU, CSU, SPD
wankelt. De CSU en een flink deel van de CDU willen de grens dicht, transito
regios bij de grens en een beperking van de gezinshereniging.
Vanochtend
was er overleg tussen de drie coalitiegenoten maar er is geen oplossing of compromis
bereikt, donderdag, nadat de steeds onhoudbaarder situatie weer bijna een week
verder zal zijn toegenomen, komt er verder overleg. Natuurlijk nemen ook de
politieke spanningen tussen de drie partijen toe. Om
maar niet te spreken van de sociale onrust die door de besluiteloosheid van EU
en lidstaten vooral in Duitsland steeds verontrustender vormen aanneemt. Er
moet aan de onzekerheid een snel einde komen.
Ik vind dat
allereerst dat de status van deze migranten, die kennelijk door de EU als
vluchtelingen in de zin van de Geneva Convention worden behandeld, maar dat wel in Turkije
waren, maar niet na vertrek uit dat veilige land naar de EU, officiëel door de
EU moet worden bepaald. Zij worden nu door de EU niet behandeld volgens de
status die zij, naar ik denk, hebben. Niet die van vluchteling in de zin van de
Geneva Convention en UNHCR.
Wil de EU
hen toch de rechten van vluchtelingen geven dan is daar tenminste duidelijkheid
over. Dan kan
die Resettlement overeenkomst van 20.000 vervangen worden door miljoenen
onbeperkt.
Maar om
miljoenen mensen de EU binnen te laten zonder status, identiteit en afkomst te hebben vastgelegd en
hen ongecontroleerd in de grenzenloze Schengen landen te laten rondreizen met
alle risico's van dien en hen wellicht zonder grond als vluchtelingen te behandelen
is onaanvaardbaar.
Want zo als
het nu gaat is er geen enkele mogelijkheid om te bepalen of en zo ja hoeveel
onder hen voor onze veiligheid gevaarlijke infiltranten schuil gaan.
Wij leven
in een gevaarlijke wereld vol bedreigingen aan ons adres en het is de plicht
van onze overheid ons daar op de grondigst mogelijke wijze te beschermen.
En de EU
heeft zich bij de resettlement bereid verklaard 20.000 vluchtelingen uit
asiellanden op te willen nemen voor permanente vestiging in de EU lidstaten,geen
miljoenen.
Want van de
miljoenen die nu binnen kunnen komen zal de meerderheid zich hier permanent
willen vestigen. Anders waren ze in het asielland blijven wachten tot ze veilig
terug zouden kunnen keren naar hun eigen land. Dat staat is geen enkele
verhouding tot die 20.000 die de EU bepaalde.
Het is
duidelijk dat er een noodtoestand heerst. Het is duidelijk dat deze als hij te
lang voortduurt tot wantoestanden leidt. Er moet dus snel en krachtdadig worden
opgetreden.
Bijvoorbeeld.
Tijdens een
noodtoestand kan
het Schengenverdrag tijdelijk buiten werking worden gesteld.
Dat
betekent dat binnengrens overschrijders weer gecontroleerd gaan worden en dus
geïdentificeerd en hen de toegang tot een lidstaat kan worden ontzegd. Dat is een eerste stap
om de chaos een halt toe te roepen.
De tweede
stap is de buitengrenzen door de legers van de lidstaten met die buitengrenzen te
laten bewaken. Als zij dat toestaan
zo nodig geassisteerd door de legers van andere lidstaten.
Alleen als
blijkt dat potentiële migranten werkelijk zonder veilige landen te passeren een
van de EU lidstaten als eerste veilige
land aan doen kunnen zij een asielaanvrage doen, anders niet. Een behandeling
zoals op Schiphol wordt gehanteerd.
De derde
stap is diegenen die er toch in slagen de grens illegaal te overschrijden te
interneren.
Dat
voorkomt ook het onnodig lijden van massa's
migranten die te voet zonder onderdak en verzorging van zuid naar noord zien te
komen.
Tenzij er
een effectievere oplossing te vinden is.
Zo denk ik
erover. Want als er niets wordt ondernomen en alleen eindeloos en oeverloos
wordt overlegd zullen de nationalistische gevoelens nog sterker toenemen dan
nu.
Dat zou
zonde zijn, want een goed functionerende, minder bureaucratische EU met als
kern de vrijhandelszone en vrij
verkeer van goederen en diensten, een EU die alles behalve de echt gezamenlijke zaken
aan de lidstaten overlaat zou een zegen zijn voor de lidstaten. Een EU die zich houdt aan het verdrag van
Lissabon en de taakverdeling daarin zonder de "ever closer union" op
te vatten als weg naar een superstaat. Die zich niet opstelt als ethisch en
moreel voorbeeld voor de wereld en economie en milieu in evenwicht houdt.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire