Is de Europese Unie een immigratieland of
hulpeloos slachtoffer van een volksverhuizing
Ik ben uit pure nieuwsgierigheid wat verder in de vluchtelingen en migranten crisis gedoken. Om voor mezelf de zaak op een rijtje te krijgen. Helaas, er is geen rijtje, alleen kromme besluiten
Toen Wilders in de kamer voorstelde de grenzen te sluiten werd dat met
hoongelach ontvangen waarschijnlijk zelfs door kamerleden die niet geluisterd
hadden naar wat hij zei. Hij had gelijk, want alleen het sluiten van de
nationale grenzen voorkomt het illegaal binnenkomen van anderen dan de inwoners
van de Europese Unie.
Hij had ook gelijk want het Schengen verdrag kan opgeschort worden in
noodsituaties.
Hij had geen gelijk want de Europese Unie zou, gezien de houding van Mw
Merkel, zeker geen noodsituatie willen afkondigen.
En de ontwikkelingen in deze migrantencrisis hebben weer eens overduidelijk
aangetoond dat Duitsland en de Europese Unie politieke synoniemen zijn.
Bewijst de onstuitbare en onomkeerbare stroom van miljoenen mensen die de
Europese Unie ongehinderd kunnen binnenkomen dat de EU een immigratieland is
geworden?
Neen, want een immigratie land nodigt buitenlanders uit om op uitgekiende
voorwaarden dat land binnen te komen om een noodzakelijke bijdrage te leveren
aan de binnenlandse economie. Zie Australië, Canada en de USA.
Bij een gemiddelde werkloosheid van 11% culminerend in meer dan 25% in sommige lidstaten kun je dat
van de EU niet zeggen, hooguit wel voor enkele hoog opgeleide mensen in
sectoren waar het EU onderwijs geen adequate opleiding voor heeft.
Is de EU dan een asielland, d.w.z. een land dat niet omgeven is door andere
veilige landen en door vluchtelingen bereikt kan worden zonder door andere
veilige landen heen te trekken.
Neen, want de EU is een resettlement land. Een resettlement land is een
staat die uit asiellanden op individuele basis een tevoren overeengekomen
aantal mensen die naar die asiel landen gevlucht zijn voor definitieve vestiging
wil opnemen. De UNHCR regelt deze resettlement en de EU heeft een relocatie
regeling om deze uitverkorenen over de lidstaten te verdelen. Het aantal ervan
voor de EU is overeengekomen op 20.000. Regeling dateert van juni 2015.
Wat is de EU dan toch wel?
De EU is een van de weinige grote gebieden in de wereld waar de welvaart hoger
is dan in de rest van de wereld en waar vrede heerst.
Een gebied dat dus aantrekkelijk is voor iedereen die in eigen land in
armoede leeft of uit eigen land verdreven is door oorlog of ras, godsdienst,
polititieke overtuiging of behoren tot een bepaalde groep.
Dus economische migrant of in het tweede geval vluchteling volgens de
Geneva Convention van 1951
Volgens de EU verdragen een gebied dat aan ieder die zich in de EU op
rechtmatige wijze bevindt dezelfde rechten toekent als aan de autochtone
bewoners.
Een gebied dat buitengrenzen kent met andere veilige landen (volgens de
lijst van de UNHCR) welke buitengrenzen bewaakt
worden en verder voor het grootste deel geen binnengrenzen heeft die bewaakt
mogen worden.
Wie dus eenmaal binnengekomen is wordt niet meer gecontroleerd.
Een gebied waar geen vluchtelingen bestaan. Want de EU is omgeven door
andere veilige landen waar vluchtelingen eerst heengaan en daar veilig zijn
voor vervolging e.d. en dus uit sociale en economische overwegingen de EU
willen binnenkomen en niet meer op de
vlucht zijn voor vervolging.
Waar alleen 20.000 van hen via een resettlement regeling in de EU zouden
mogen worden opgenomen via de UNHCR op individuele basis.
Alleen via de vliegvelden of havens in de EU als er geen tussenstop geweest
is in andere veilige landen kunnen er echte vluchtelingen de EU binnenkomen.
Vandaar de transit zones aldaar om de asielzoekers (want dat zijn het in dat
geval) te beoordelen op de Geneva Convention criteria.
Dat het bovenstaande louter papieren theorie is blijkt eruit dat desondanks
tussen 1990 en 1993 het aantal asielzoekers in de EU toegenomen is van 320.000
naar 560.000. Dat bracht een verandering teweeg in de aanpak ervan in landen
die tevoren juist diegenen die vluchtten voor human rights violations, inbreuken
op de mensenrechten, onderdak boden, hoewel die uit veilige gebieden kwamen.
De EU landen werden wat moeilijker en in juni 1993 verscherpte Duitsland
zijn asiel wetgeving. Het recht op asiel werd opgeheven voor personen die door
veilige derde landen reisden of die uit veilige landen van oorsprong kwamen.
Daar Duitsland omgeven is (net zoals de gehele EU) door landen die als veilig
aangemerkt werden had dus in theorie niemand die Duitsland binnenkwam recht op
asiel.
We kunnen dus in 2015 niet zeggen dat de EU door de ontwikkelingen
overvallen is.
Als ik doorlees wat ik hierboven geschreven heb is het een eenvoudige zaak.
De EU is onderhevig aan een volksverhuizing van economische migranten die
derhalve allen teruggestuurd kunnen worden naar het eerste asielland of het
land van oorsprong als dat veilig is.
Maar het is evenzeer waar dat de EU heeft meegewerkt aan het veroorzaken
van deze vele miljoenen ontheemden door de dictators, die hun bevolkingen, die
uit vele elkaar vaak slechtgezinde stammen bestaan, met strenge en vaak medogenloze hand in
bedwang hielden, weg te sturen of daarbij te helpen. Het westen wilde
democratie brengen en veroorzaakte een gewelddadige chaos die erger was dat het
bewind van de dictators en uitwaaierde ver buiten de oorspronkele dictaturen
bewapend door het westen.
De VS en het westen hebben dus toch een verantwoordelijkheid voor de
gevolgen van deze chaos. Dat verklaart wellicht waarom ook uit veilige doch
armoedige gebieden migranten ook in de EU asiel kunnen aanvragen. Geen
juridische doch morele plicht.
Er bestaat een handboek voor migrantie in de EU dat 231 bladzijden
bevat,
"Handbook on European law relating to asylum,
borders and immigration", editie 2014. Helaas heb ik er niets in kunnen vinden wat het
bovenstaande ontkracht, te weten de zaak of men na het verlaten van het eerste
veilige land nog de status van vluchteling kan hebben.
In theorie zeker niet. Wel wat de legale situatie in
Duitsland was na juni 1993. Geen vluchteling.
Maar in de praktijk is, als ik de pers en politiek moet begrijpen, nu in
2015 iedereen die de EU in feite
illegaal binnenkomt met miljoenen anderen
ineens een vluchteling.
In dat handboek staan (niet uitputtend) instanties en organisaties en
regelingen die bij de migranten kwestie betrokken zijn of deze regelen.
Hieronder de opsomming ervan.
the European Union Agency for Fundamental Rights
the European
Court of Human Rights
the Court of
Justice of the European Union
relevant EU
regulations and directives
Lisbon Treaty in December 2009,
the Charter of Fundamental Rights of the European Union
became legally binding.
the European
Convention on Human Rights,
United Nations
Convention Against Torture
European
Committee for the Prevention of Torture and Inhuman or Degrading Treatment or
Punishment
European
Asylum Support Office
European
Committee of Social Rights
European Social
Charter
European Union
Agency for Fundamental Rights
Frontex
International
Covenant on Civil and Political Rights
ICESCR
International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights
Rapid Border
Intervention Teams
United Nations
High Commissioner for Refugees
wetgeving van de diverse lidstaten
Ik geef die opsomming om te laten zien dat iets wat
eenvoudig lijkt door de bureaucratie ongelofelijk ingewikkeld kan worden.
Een ander ding dat uit het handboek blijkt is dat vrijwel
alle rechtzaken over migranten rechten over individuele gevallen gaan.
Er wordt niet over gerept wat er nu gebeuren moet met
miljoenen migranten die (niet geheel onuitgenodigd, dat is waar, wees welkom en
wir schaffen es) vanuit Griekenland en in mindere mate Italië op weg zijn naar
Duitsland.
Dat de EU machteloos staat bij deze volksverhuizing,
hoewel deze sinds 1993 zeker toch te voorzien was, en geen enkele
voorzorgsmaatregel heeft getroffen, behoudens wat regelingen op het zoals
altijd geduldige papier die in de praktijk onuitvoerbaar zijn, valt niet te
betwisten.
Ook dat door de talloze elkaar soms tegensprekende regels in de bovenstaande lange lijst van regelende
instanties een chaotische administratieve afwikkeling van deze miljoenen
migranten onstaat en hun terugsturen naar de veilige landen waar zij vandaan
kwamen waar zij zeer waarschijnlijk evenmin administratief verwerkt waren
onmogelijk is, al komen zij op geen enkele wijze voor asiel in aanmerking of
zouden zelfs vanwege (oorlogs)misdaden in hun land van oorsprong of asielland
moeten worden vervolgd. Voorts zijn er talloze beroepsmogelijkheden tegen het
afkeuren van een asielaanvraag. De kreet binnen is binnen klopt.
De enige manier om de stroom te stoppen is het zo
onaantrekkelijk mogelijk te maken voor migranten naar de EU te komen. Dat houdt
het verdrag van Lissabon echter tegen.
Maar het zijn juridisch gezien illegale grensoverschrijders.
Moeten die dezelfde status krijgen zoals in het verdrag
van Lissabon waar gesproken wordt over legaal in de EU verblijvende migranten.
In Duitsland speelt deze kwestie al op het politieke niveau.
Zaken zoals dezelfde rechten als de bewoners,
gezinshereniging. De Duitse minister van binnennlandse zaken, Thomas de
Mazière, heeft de knuppel in het hoenderhok geworpen door te stellen dat de
binnenkomers slechts een secundaire status hebben, hetgeen betekent dat zij
niet in aanmerking komen voor gezinshereniging. De socialistische
coalitiepartners gingen door het dak en hij moest zijn woorden snel inslikken.
Maar het geeft wel aan dat er inderdaad middelen zijn om
Duitsland minder aantrekkelijk te maken voor illegale migranten en dat alleen
politieke motieven dat verhinderen.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire