Van de nood een deugd maken
Dit keer een beetje badinerende
beschrijving van de EU highlights van
toen, nu en die gaan komen. In een omvattend licht gezien. In een tegendraadse
stemming geschreven.
Van de eurozone wisten we het al.
Als er iets goed mis gaat wordt er al snel gebruik van gemaakt om meer
macht voor Brussel te eisen.
Noem maar op.
Griekenland's illegale bailout, niet getreurd er komt het ESM dat alle macht
om geld uit te lenen aan Brussel geeft. Portugal, Spanje en Ierland krijgen ook
een bailout, Spanje een verkapte, alleen voor de banken, uit het ESM dat ineens
ook aan banken mag lenen.
Die bailouts helpen niet, want die landen blijven met levensgrote schuld
zitten want leningen verhogen de schulden en moeten bovendien terugbetaald worden.
Dus roept men om een Fiscal Union, in feite een transfer unie,
die geldtranfers tussen de landen mogelijk maakt. Geen lenen dus maar krijgen.
Het gaat rot met een aantal banken. Bad debts tengevolge van huizenbubbles
of ongedekte kredieten. Hatsekidee, er
komt een bankenunie waarbij de banken onderling voor elkaar verantwoordelijk
zijn.
Griekse bank slecht, Duitse banken springen bij, bij wijze van spreken,
of Nederlandse. En het ESM = de belastingbetaler is de laatste reddingsboei
want het bankenfonds (=stroppenpot) is belachelijk klein voor de risico's.
Wat men vergeet is dat die banken globaal opereren en niemand weet wat ze
precies doen. Natuurlijk, uit concurrentieoverwegingen. De andere concurrerende
banken mogen niet weten wat die ene doet.
Die banken moeten wel globaal opereren want door de rentepolitiek van de
ECB is er voor hen in de eurozone geen makke cent te verdienen met die lage
rentestand en de boetes die ze aan de ECB moeten betalen als zij daar geld
stallen. Ze moeten dus wel, maar de
eurozone belastingbetaler loopt het risico.
Die transferunie gaat niet ver genoeg. Want daarbij is het nog steeds het
ene land dat aan het andere moet geven, en blijven geven want de noodzaak voor
die geldtransfers, giften aan achtergebleven landen, ligt niet in het
incidentele maar in het structurele. Er zijn nu eenmaal in de eurozone
economisch sterkere en zwakkere landen. Dat ligt aan de economische potentie
die in de eurozone per land sterk verschilt.
Daarom moet er een apart eurozone parlement met een eurozone minister van
financiën komen met een eigen budget, eigen belastingen en een eigen begroting,
d.w.z. een eigen machtiging om de binnengekomen gelden over de eurozone staten te verdelen. Dan zijn
er geen geldtransfers meer nodig want dan krijgen ze dat geld uit de begroting.
In alle eeuwigheid want het maakt van de slecht presterende, landen met lagere
economische potentie geen sterkere maar neemt wel alle druk om meer te
presteren af.
Het geld komt toch uit de gezamenlijke pot. Geen zorgen meer, geen
bailouts, geen geldtransfers. De sterke landen dokken wel zonder het te weten.
Dan praat ik nog niet over het financieren van de wereldeconomie door de
ECB met 60 miljard euro per maand (en zeer waarschijnlijk nog meer en langer
desnoods door het kopen van buitenlandse ASB's) om een inflatie, die daardoor
nog geen cent hoger is geworden (en ook in de USA en het VK niet) van 2% te
krijgen en daarbij zonder opzet maar wel met een glimlach de koers van de euro
meer dan 13% te laten zakken.
Nu de Europese Unie zelf.
Overweldigd door een niet te stoppen volksverhuizing, die door de EU zelf
geëntameerd is door welkom te roepen, wordt weer van de nood een deugd gemaakt.
Snel wordt besloten dat er in totaal drie miljoen migranten (hier
vluchtelingen genaamd) de Europese Unie binnen zullen komen. Waar komt dat
getal vandaan? Waarschijnlijk zijn de EU leiders dat gezamenlijk
overeengekomen.
Die drie miljoen zullen een licht positieve invloed op de EU economie
uitoefenen. De statistieken wijzen uit dat de grote meerderheid van de vroegere
instromers dat niet deden, maar deze nieuwe zijn immers zoals ons verteld wordt
hoog opgeleid door de dictator Assad en dus snel inzetbaar.
En de economische groei wordt naar boven bijgesteld, de economie groeit nu
harder dan eerst gedacht.Waarachtig, we moeten dus blij zijn met die drie
miljoen.
Natuurlijk groeit de economie.
Want voor al die binnenkomers moeten huizen worden gebouwd, ze moeten eten kopen
en apparatuur (als dat niet bij de huizen inbegrepen wordt, maar ik wil niet te
pessimistisch zijn). Er zijn massa's mensen nodig om ze te assisteren bij hun
integratie, door hun gezinsvereniging zullen er meer scholen nodig zijn en
leerkrachten. Ga zo maar door. In Duitsland wordt dat voor het ogenblik naar ik
meen op 15 miljard euro geschat.
Waar komt dat geld vandaan. Niet van de migranten.
Wel van de belastingbetaler. Geld dat anders niet uitgegeven behoefde te
worden.
Aangezien alle eurozone lidstaten (om het even daarbij te houden) al 95%
staatsschuld gemiddeld hebben en dus geen reserves om die extra uitgaven te
betalen blijven er twee mogelijkheden.
Meer belasting heffen of het geld op de kapitaalmarkt lenen en zo dus de
staatsschuld (die elk jaar toch al met het begrotingstekort toeneemt) nog eens extra te verhogen.
Sommige landen roepen al om verzachting van de 3% en 60% regel, waar ze
zich toch al niet aan hielden.
Die drie miljoen moeten eerlijk over de EU landen verdeeld worden. Geef het
de EU na, dat kunnen ze.
Via een ingewikkelde verdeelsleutel
is dat berekend. En vergeleken met die drie miljoen is die verdeling van nu,
officieel eerst 120.000, daarna 160.000 natuurlijk een fluitje van een cent. Er
zijn er natuurlijk veel meer, Duitsland alleen al verwacht er een miljoen. Maar
officieel rekenen we met die 160.000.
Met een paar honderd migranten is dat al gebeurd met de Griekse premier en de
President van het Europees Parlement erbij ook. De kop er eraf en dat is het
belangrijkste.
Een aantal lidstaten ligt dwars en daar is al een plan voor.
Korten op de subsidies die ze krijgen. Ze moeten een voorbeeld aan Zweden
nemen, dat gastvrij enorme aantallen heeft opgenomen. Het kan dus wel. Dat
Zweden in wanhoop de EU heeft verzocht een aantal van hen over te nemen is
gewoon een start probleempje. Als ze er eenmaal aan gewend zijn loopt het prima.
De bevolking van de EU zal alle begrip hebben voor de wijze waarop de EU de
zaak aanpakt.
We moeten deze nieuwe situatie op de lange duur bekijken wanneer deze
nieuwkomers zijn geïntegreerd en hun eigen bijdrage aan onze economie en
levensstijl gaan geven. Nu is het even inschikken en plaats maken. Maar elke
dag worden er vorderingen gemaakt.
Voor elke nood staan er wel drie deugden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire