IS, Hulp voor Frankrijk en
de Kwakkelende Economie
Hollande, de president van Frankrijk, stelt dat Frankrijk in oorlog is met
de IS, het zelfuitgeroepen islamitische kalifaat, een staat dus naar eigen
zeggen.
Frankrijk is zwaar getroffen door de niets ontziende zinloze moordpartijen door
de terroristen van het islamitisch kalifaat en vraagt om hulp en steun van de
andere Europese Unie lidstaten.
Mw Merkel nuanceert dat "oorlog" al onmiddellijk door niet van
Krieg maar van Kampf te spreken, niet oorlog maar strijd.
Hollande beroept zich op het verdrag van Lissabon waarin een aantal
artikelen voorkomt over steun bij een aanval op een van de lidstaten. Ook de
NAVO speelt daarbij een rol.
Rusland heeft Frankrijk al direct concreet hulp verleend door eveneens
Raqqa de hoofdstad van het zelfuitgeroepen islamitisch kalifaat met missiles en
bommen te bestoken.
Duitsland houdt zich afzijdig van militaire steun gezien de opvattingen van
Mw Merkel dat het afsnijden van de geldstromen naar IS die terreur organisatie
zal vernietigen.
Obama houdt zich erg op de vlakte, hetgeen in de USA zacht gezegd enige
verbazing opwekt. Het debacle van Irak leeft echter nog sterk in de USA.
Geopolitiek is ingewikkeld en vol risico. Ook bij de IS en de Syrische
kwestie.
Het grote probleem bij de strijd tegen IS is Assad. Onderdehand is het
duidelijk geworden dat zonder Assad een oplossing in Syrië uitgesloten is.
De gematigde rebellen bestaan uit vele groepen die niet tegen IS zijn opgewassen
ondanks de Amerikaanse bombardementen en richten zich bovendien meer tegen
Assad.
Bovendien is het niet erg helder wat gematigd inhoudt. Dat is geen absoluut
begrip. Wie krijgt de macht als Assad weg zou zijn.
IS als er niet ingegrepen wordt, dat is klipklaar.
Obama wil Assad weg hebben. De EU eveneens maar steeds minder beslist. Hij
zou even mogen aanblijven.
Rusland steunt Assad en zijn leger en bereikt meer succes dan Amerika, en
sinds de Russische bijstand maakt het Syrische leger geholpen door Iraanse
troepen en Hezbolla strijders flinke vorderingen.
Maar Rusland is niet gebonden aan de persoon Assad.
Obama en Poutin kunnen niet goed met elkaar overweg, zacht gezegd.
Maar stel dat er een EU of NAVO troepenmacht op de grond wordt ingezet
tegen IS en IS wordt verdreven.
De jongste geschiedenis van Irak, Libië en Egypte heeft aangetoond dat het
verdrijven van dictators niet tot democratie en delen van de macht leidt maar
tot een verbeten stammenstrijd die in wreedheid niet onderdoet voor de oude
dictatoriaten en zelfs uitwaaiert naar andere gebieden.
Hard gehandhaafde eenheid vervangen door harde chaos.
In Egypte heeft eerst de Broederschap de absolute macht gegrepen waarna het
oude Egyptische leger heeft ingegrepen en wederom een strak geleide semi democratie heeft
ingevoerd. Absolute macht.
De les hieruit is dat onze vorm van democratie een utopie is in deze
gebieden en dat een absolute macht met harde hand en met daarnaast een
parlement met beperkte macht de enige wijze is deze landen met zoveel diverse
stammen bijeen te houden.
Het zou dus zeer goed mogelijk zijn met een legermacht IS te verdrijven en
Syrië te veroveren. Maar wat daarna.
Dat is wat een militaire oplossing
tegenhoudt. De politieke oplossing die erop volgt.
Wie krijgt die absolute macht met beperkt parlement.
Voor het gemak laat ik dan even weg wat ik gisteren gezegd heb. IS verdrijven betekent in de praktijk het
ergens anders weer te laten opkomen. Want Afrika en Azië zijn groot en
radicalisering kan overal. En radicalen
kunnen overal toeslaan. Maar aantonen dat het westen de sterkste is en IS kan
wegvagen zal de radicalen desillusioneren en het imago van grootsheid wegnemen.
Maar wegvagen is iets heel anders dan verdrijven.
Het is ook niet toegestaan een verband te zien tussen de migrantenstroom en
terroristen als ik de heer Juncker denk te kunnen volgen.
Mijns inziens is iemand die echt denkt dat er tussen al die
ongecontroleerde migranten van wie velen jonge mannen zijn, zich geen
terroristen zouden kunnen bevinden in ieder geval niet geschikt voor een baan
bij organisaties die terrorisme bestrijden.
Het lijkt mij ook dat iedereen die de burgers ervan zou willen overtuigen
dat dat inderdaad zo is de intelligentie van die burgers sterk onderschat. Ik lees
trouwens dat er bij de gecontroleerden iemand is opgedoken een identiek
paspoort als in Parijs gevonden bij zich droeg.
Overigens is de gedachte uitspreken dat er onder de migranten zich best wel
een of meer terroristen kunnen ophouden niet hetzelfde als die migranten
stigmatiseren.
Het is wel noodzaak dat hun identiteit en status als migrant goed wordt
onderzocht en niet zoals nu incidenteel en oppervlakkig of het geheel niet. Dat
valt de EU te verwijten.
Ik hoor dat onze regering daar nu een begin mee wil maken. Beter laat dan
nooit. Maar dan blijft het nog zo dat iedereen ongecontroleerd ons land kan
binnenkomen en verlaten.
Ook alle andere Schengenstaten moeten dus zo'n strenge controle uitvoeren.
Dat zal niet meevallen met die haast 800.000 migranten alleen al in
Duitsland en de tienduizenden die wekelijks van zuid naar noord Europa doorkruisen op weg naar Duitsland.
Frankrijk heeft ook laten weten dat door de extra uitgaven nodig voor deze
terreurbestrijding de door de eurozone gewenste bezuinigingen niet bereikt
kunnen worden.
Uiteraard is dit inderdaad een geval van buitengewone omstandigheden buiten
de verantwoordelijkheid van Frankrijk zelf.
De eurozone kan daar moeilijk moeilijk over doen.
Maar het brengt me wel op een thema
dat door de Syrische crisis op de achtergrond is geraakt.
De eurozone zal het al so wie so al zwaar genoeg krijgen horen we en zal
niet aan de voorwaarden kunnen voldoen.
Italië, Litouwen en Oostenrijk zijn al gewaarschuwd door de eurozone dat
hun budgets niet aan de eisen voldoen, Spanje was al gewaarschuwd.
Griekenland heeft het weer het slechtst gedaan van alle eurolanden, heeft
een sterk groeiende krimp en voldoet ook niet aan de voorwaarden voor de
bailout, hoewel het toch wel die 2 miljard zal krijgen die het nodig heeft voor
schuldaflossing en salarisbetaling. Portugal,
dat toch al in zwaar weer verkeert, keert zich tegen de austerity na de val van
het pro-euro minderheidskabinet.
In Finland, dat in zwaar economisch weer verkeert doordat het hard getroffen is door het Nokia fiasco en de sancties tegen
Rusland, gaan stemmen op om te overwegen de
eurozone te verlaten.
De economische groei in de eurozone is veel te klein de enorme maandelijkse 80
miljard euro geldinjecties van de ECB in
aanmerking genomen en de lage stand van de euro die naast die negatieve of
minieme rentestand tot een veel grotere stijging van de export zou moeten leiden
De staatsschulden blijven door die te beperkte groei ook nog sterk stijgen.
Dat geldt ook voor Nederland. Ik vraag me af of die 5 miljard wel 5 miljard
blijft.
Duitsland moet op een serie lastenverhogingen rekenen om het 0% budget
tekort te bereiken dat Schaüble persé wil handhaven ondanks de 8 of volgens
sommigen wel 17 miljard euro die de migrantencrisis Duitsland dit jaar gaat
kosten.
Trouwens niemand durft in te schatten wat de migrantencrisis de gehele EU
gaat kosten, naast de 11 miljard euro,
het minimumprijskaartje dat aan het associatieverdrag met de Oekraine
hangt en de aan Turkije en Afrika te betalen miljarden om hun hulp bij de
migrantencrisis te verkrijgen.
Natuurlijk zal het Bruto Binnenlands Product toenemen door die veel grotere overheidsuitgaven aan
de migranten stroom maar die groei wordt gefinancierd door nieuwe geldleningen
op de kapitaalmarkt en voert dus tot nog extra oplopende staatsschulden. Daar schiet je dus niets mee op.
Dat de inflatie te laag is (althans volgens de mainstream economie) is een
wereldomvattend verschijnsel en wordt nog steeds mede veroorzaakt door de lage olieprijs en
lage grondstoffen prijzen.
Op die lage inflatie blijft de ECB toch de huidige en zeer waarschijnlijk langer dan
oorspronkelijk gepland doorlopende 80 miljard euro opkoop per maand campagne
baseren.
Japan dat dat nog fanatieker doet dan de ECB is weer in recessie beland
ondanks al die geldscheppingen. Wat levert het dan op? In Duitsland wordt er
door een aantal economen tegen geprotesteerd en worden aanklachten gedeponeerd bij het
Verfassungsgericht.
Maar de ECB is onafhankelijk en weet zich gesteund door het Europese Hof en
kan dus ongestoord doorgaan.
De eurozone hoeft ook niet te rekenen op een snelle groei van de wereldeconomie
want die kwakkelt ook. Wat handel betreft, als Maerks, de grootste
containervervoerder ter wereld, de handel ziet teruglopen zal dat ook Rotterdam treffen.
De Europese staal fabrikanten zien door de hoge energiekosten hun
concurrentiepositie, toch al precair, geheel instorten.
Ook de komende CO2 regelgeving zal door de hogere boete op CO2 uitstoot de
productiekosten flink doen oplopen.
We leven in barre tijden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire