Het Europese Sprookje en
de Schrille Realiteit
Gisterenavond zagen we drie werelden na de moorddadige terreur aanslagen in
Parijs van vrijdag.
In het Wembley stadium werd de voetbal wedstrijd Engeland Frankrijk
gespeeld
voorafgegaan door een minuut indrukwekkende stilte en de Marseillaise werd
gezongen, samen door Fransen en Engelsen.
Een indrukwekkend tribuut aan de slachtoffers van de laffe moordpartij.
In Hannover werd de wedstrijd Duitsland Nederland op het laatste moment afgelast uit angst door een bomdreiging.
In Turkije werd de wedstrijd Turkije Griekenland gespeeld waarbij de minuut
gewijde stilte werd verstoord door gefluit, boe geroep en kreten.
Drie verschillende werelden
Defiance in het Wembley stadion
Submission in het Hannover stadion
Derision in het Turkse stadion.
In de nacht werden in Frankrijk op vele plaatsen huiszoekingen verricht, nu
door het uitroepen door President Hollande van de état d'urgence, de
noodtoestand, niet meer gehinderd door de administratieve rompslomp die anders
dit soort operaties bemoeilijkten.
Het resultaat was arrestaties en wapenvondsten met als hoogtepunt,
eigenlijk dieptepunt, een ware oorlog in Saint Dénis, een banlieu ten noorden
van Parijs waar het brein van de aanslag van vrijdag, Abeldahamid Abaaoud zich
naar men dacht schuil hield in een appartement. Er werd een ware urenlange
veldslag geleverd met zware wapens die uitliep op zeven arrestaties, twee
doden, van wie een een vrouw die zich had opgeblazen met haar bomgordel en vijf
gewonde politiemensen. Later bleek dat de dode inderdaad het gezochte brein
was.
Een politie operatie in het Belgische Molenbeek, arme voorstad van Brussel
waar de drie broers woonden van wie een het brein was, de andere een van de zelfmoordterroristen
was bij het Parijse stadion Parc des
Princes waar hij niet door de beveiliging had kunnen komen en zich dus maar buiten het
stadion had opgeblazen. Zij stonden bekend als rustig en aardig, hoe vreemd ons
dat ook moge voorkomen. Die operatie leverde verder niets op.
Tijdens zijn toespraak vandaag tot de Franse burgemeesters wees president
Hollande er weer op dat dit terrorisme niet alleen een Franse aangelegenheid is
maar een grensoverschrijdende waar de landen elkaar moeten steunen. Hij
benadrukte weer dat Frankrijk is staat van oorlog tegen de islamitische staat
verkeert.
Of hij een gewillig oor vindt is nog lang niet zeker. Onze PvdA eist een UN
mandaat. Dat zal moeilijk te krijgen zijn omdat voor de UN Assad de
president van Syrië is. Hij heeft de hulp van Rusland ingeroepen. Voor Irak
ligt dat simpeler. Ook in het VK ligt de kwestie moeilijker tussen de partijen
en Duitsland lijkt me naar de uitingen van Mw Merkel te oordelen absoluut niet
een gewapende strijd te willen voeren.
Maar een oplossing zoals deradicalisering door middel van opbouwende
dialogen lijkt gezien de geweldsgolven die een grote aantrekkingskracht vormen
voor vele voornamelijk islamitische jongeren een nogal infantiele benadering.
Een Nederlands politicus, van wie ik de naam maar niet zal noemen om een
aantal goedwillende mensen niet over me heen te laten vallen, noemt het
"wegkijken" geloof ik.
De buitengrenzen van de EU staan nog steeds wijd open en het lijkt wel
alsof dat de politiek van de EU is voor vluchtelingen opvang als men sommige
top politici hoort.
Dat die politiek officiëel echter totaal anders is en zich in theorie beperkt tot
resettlement via de UNHCR van 20.000 migranten uit asiellanden zoals in juni
nog gesteld is door de werkelijkheid letterlijk onder de voet gelopen.
Ik heb de indruk dat de EU nu van de nood een deugd probeert te maken.
Maar hoe verschrikkelijk ook deze migranten er aan toe mogen zijn, niemand
zal toch willen ontkennen, vermoed ik, dat er wel een nauwkeurige toetsing zou
moeten zijn om te zien of er niet met deze grote toestroom ook ongewenste
lieden de EU binnenkomen.
De mededeling dat zes migranten een vrijwel identiek Syrisch
paspoort op zak hadden als dat welke bij de aanslag in Parijs nabij een van de
zelfmoordterroristen is gevonden is wat dat betreft een veeg teken.
Of dat de Turkse autoriteiten een aantal lieden hebben tegengehouden die
niets met migratie te maken hadden maar wel de EU wilden binnenkomen.
Bovendien hebben grenzen alleen zin als er bij binnenkomen en vertrek een
controle is. En die ontbreekt. Ik lees dat alleen al in Nederland 12.000
migranten rondlopen die niet geïdentificeerd en gescreened zijn, van wie de
bagage niet is doorzocht.
In Duitsland werd aan de noodrem van treinen getrokken en verdwenen
migranten uit zicht. Ook daar weet niemand hoeveel migranten Duitsland zijn
binnengekomen. Ook daar geen dekkende identificatie en controle
Nu wil Nederland een soort mini Schengenzone door om de Benelux,
Oostenrijk en Duitsland een buitengrens te vormen. Nadat er al zo'n 800.000
migranten binnen dat gebied zijn. Rijkelijk laat dus. Duitsland wil trouwens niet,
verneem ik.
Nu moet je bij zo'n sluiting van de meest geliefde migrantenlanden wel de
gevolgen in ogenschouw nemen.
Aan die nieuwe buitengrens wordt geïdentificeerd, gescreened op de juiste
asiel criteria, voorlopig toegelaten of niet toegelaten. Anders heeft zo'n
grens geen zin.
Maar waar gaan al de afgewezenen naar toe, naar schatting op eerdere
ervaringen zo'n 30% en, vrees ik, als goed gescreend wordt, wel meer.
Die komen dan in een fuik terecht tussen de Grieks Turkijse grens en die
noordelijke Schengenzone.
Ik geloof niet dat die tussenliggende landen dat in dank zullen afnemen. De
doorgangslanden zijn nu al erg ongelukkig met die hun landen doorkruisende
massa's. Als die daar bovendien nog moeten blijven zullen zij de zegeningen van
de Europese Unie waarschijnlijk helemaal niet meer zien. Hoeveel miljoenen meer
potentiële migranten staan er niet in de startblokken.
Laten we nu eens beginnen met toe te geven dat het een ongelofelijke
puinhoop is die alleen door wegkijkende bureaucraten op papier kloppend kan
worden gemaakt.
Mijn plan, een groot Grieks eiland,
waar ze allemaal naar toe worden gebracht, ook al die migranten die nu
nog in tochtige koude tenten de winter moeten afwachten. Desnoods een ander groot
centraal oord waaruit niet kan worden vertrokken.
Maak daar geschikte onderkomens, zoals nu overal geïmproviseerd worden maar
ongeschikt zijn voor langer verblijf.
Daar wordt geïdentificeerd, gescreened en de echte gevallen verdeeld over
de lidstaten, waar ze wel mogen verblijven maar niet naar een andere lidstaat
mogen vertrekken. Anders is verdelen zinloos en drommen ze allen zo snel
mogelijk naar Duitsland en Nederland.
Zo'n oplossing zorgt er al direct voor dat migranten weten waar zij aan toe
zijn.
Dat is een drempel en afschrikkend, anders dan het vooruitzicht naar Duitsland te kunnen doorlopen en daar in een soort paradijs terecht te komen, zoals nu het geval is.
Dat is een drempel en afschrikkend, anders dan het vooruitzicht naar Duitsland te kunnen doorlopen en daar in een soort paradijs terecht te komen, zoals nu het geval is.
Dreig met intrekken van ontwikkelingssamenwerkingshulp of andere steun aan landen
die de afgewezen migranten niet willen terugnemen.
Goed, dat is een gigantische onderneming maar nu zien we overal verspreid,
ongecoördineerd allerlei lapmiddelen zonder samenhang en zonder duidelijke
uitkomst.
Die benadering brengt duidelijkheid en overzicht. Ook voor de migranten.
Maar de EU prefereert papieren oplossingen zonder vaste grond. Want echt
knopen doorhakken kan de EU kennelijk niet.
De EU overlegt liever met Turkije en Afrikaanse leiders om die zonder
garanties tegen betaling over te halen mee te werken. Ook al is dat moreel en
ethisch niet te verantwoorden.
Ondertussen blijft de stroom aanhouden en laat zich zelfs niet door de
invallende winter stoppen. Onderkomens zijn al bijna niet meer te vinden. Laat
staan meer permanente oplossingen. Maar er wordt voortgemodderd, soms in
letterlijke zin. Tot op een gegeven moment de bubble barst. En dan ...
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire