Een afgrijselijke vrijdag en het besef dat incidenteel achter ons ligt
Hebben wij de gevaren altijd onderschat, zijn wij altijd te toegevend geweest, hebben wij onze cultuur echt geprobeerd te handhaven, wat hebben wij fout gedaan, dat is de vraag die bij mij opkomt. Durven wij ons die vraag wel te stellen.
ISIS heeft de bloedige lafhartige aanslagen in Parijs opgeëist. Heeft zelfs
gedreigd dat er meer zouden volgen. President Hollande heeft het een daad van
oorlog genoemd.
Frankrijk is dus in oorlog met ISIS. De NATO is dus in oorlog met ISIS.
Laten we hopen dat nu de USA en Rusland gezamenlijk de ISIS zullen vernietigen
in het Midden Oosten en Noord Afrika.
Als het nu nog niet duidelijk is dat de verdreven dictators hebben
plaatsgemaakt voor een veel verschrikkelijker bewind en dat deze landen niet
rijp zijn voor democratie en alleen door dictators tot eenheid gedwongen kunnen
worden vrees ik voor het verlies van ons gezond verstand.
Een tragedie in Parijs. Een tragedie voor al die mensen die aan het begin
van het weekend een gezellige avond dachten te hebben en in plaats daarvan door
islamitische ISIS moordenaars afgeslacht
werden.
Misschien dat de een of andere idioot mij nu wegens haatzaaien voor de
rechter zou willen slepen. Maar dat zou ten onrechte zijn. Het zijn de
terroristen die haatzaaien, niet de burgers die daar op reageren. Zij riepen
volgens getuigen Alla is groot. Zij waren jong, zeer beheerst en koelboedig.
Kennelijk goed opgeleid in het terreur vak. Geen lone wolves.
Een tragedie voor alle gezinsleden, familie en vrienden van die 127 doden
en vele zwaargewonden die nu treuren over het verlies van hun dierbaren en de
kwetsuren van de gewonden.
Een serie aanslagen op de Vrijdagavond uitgaansavond. Onschuldige burgers als slachtoffer. Zorgvuldig
geplanned. Niet meer af te doen als incident.
Met als weloverdacht doel angst te zaaien, paniek en onzekerheid.
Destabiliseren. Weerloze burgers vermoorden. Geen andere uitleg is mogelijk.
Ik was daarom van plan mijn blog voor vandaag in te slikken. Want ook daar
speelt de angst een rol. Toch heb ik mijn gedachten toch opgeschreven. Want
anders zou ik toegeven aan wat de terrroristen willen.
Een paar weken geleden heb ik wat gedachten geopperd over een van de
sterkste drijfveren van de mens. De angst. Die voor het nieuwe, het onbekende,
voor de verandering.
Bij de eerste levenstekenen van de lange golf radio uitzendingen was er de
angst voor de dodelijke uitwerking van de straling. Bij de opkomst van de
spoorwegen was er de angst dat het menselijk lichaam niet bestand zou zijn
tegen de hoge snelheden van dat monster.
De eerste auto's moesten worden voorafgegeaan door iemand met en rode
vlag om het gevaar te signaleren. Dat was overigens niet zo'n slecht idee.
Het
gezegde: liever vasthouden aan de ellende die je hebt dan veranderen en dan
misschien een nog grotere ellende hebben.
Volksmenners, onheilsprofeten, predikers, politici, ga zo maar door, maken
daar gretig gebruik van.
De twee kreten, wie kent ze niet:
Als we dat (niet) doen zal er........ en dan volgt een reeks van akelige
voorspellingen.
En als "we het doen" en het loopt mis: Met de kennis van nu zouden we ..........
Op die manier dek je je altijd goed in.
Voorbeelden in deze tijd te over. Economie, Klimaat, Genetische
Manipulatie, Europese Unie, Hoge Snelheids Lijn, Migranten Probleem. Groot en
klein.
Ik kom hier nu op omdat de heer Timmermans, naar Elsevier meldt, en hij is
niet de enige, onheilsprofeet speelt.
Volgens Elsevier meldt een
verslaggever van de Times of London dat de heer Timmermans in Praag gezegd zou
hebben: "het enige alternatief voor
de EU is oorlog".
Ik kan het niet verifiëren en dat is toch belangrijk. Maar Elsevier is
betrouwbaar en de London Tims eveneens.
Want door onze media worden wij niet altijd volledig of geheel juist
geïnformeerd.
Ik hoorde gisterochtend bijvoorbeeld op het nieuws dat de EU conferentie
over het vluchtelingen probleem vanuit Afrika een overeenkomst had opgeleverd
(ergens heb ik zelfs het woord "unaniem' daarbij gelezen).
De Engels e pers vertelt echter
dat het een mislukking is omdat de Afrikaanse leiders het EU aanbod te mager
vonden en geen afspraak over het terugnemen van migranten wilden.
Bij verder uitpluizen bleek dat er inderdaad een overeenkomst was over het
EU aanbod aan de Afrikaanse leiders, hoewel die het geboden bedrag veel te laag
vonden, maar niet van de Afrikaanse kant over terugnemen van onterechte
migranten. Dat was juist een van de kernpunten.
Het is soms moeilijk om uit te vinden wat een juiste weergave is.
Wat is de oorzaak van deze uitlating van de heer Timmermans en trouwens van
de andere kreten over het functioneren van de Europese Unie.
Die "of EU of
oorlog" zonder enige andere mogelijkheid.
Met andere woorden geef je over
aan Brussel of aan het geweld van de wapenen.
Waarom moeten die angstgevoelens voor oorlog worden opgeroepen. Om ons toch maar aan Brussel over te geven om erger te voorkomen.
Waarom komen deze waarschuwende geluiden juist nu?
Waarom ziet hij nu een gevaar
voor het voortbestaan van de Europese Unie?
Omdat de regeringsleiders van een
aantal lidstaten niet mee willen werken aan een situatie die nota bene tegen de wetgeving
van de EU indruist?
Natuurlijk heeft de door de EU niet
beheersbare toestroom, zoals de Duitse minister Schaüble zegt, de lawine,
er veel toe bijgedragen dat verschillen van mening nu naar boven komen maar dat is meer aanleiding dan oorzaak.
Want de oorzaken liggen dieper.
Er
komt steeds meer wantrouwen tegen de Brussels e
EU.
Al een aantal jaren blijkt uit verkiezingsuitslagen immers dat er een
achterdocht over en zelfs weerstand aan het ontstaan is tegen het zich steeds verder macht toeëigenende
Brussel.
Elke tegenslag, vooral in de eurozone, die tenslotte gewoon een onderdeel
van de Europese Unie is, wordt gevolgd door een nieuwe machtsovername die moet
leiden tot eenwording en gemeenschappelijke financiering.
De ECB hamert steeds op dat thema. Technisch misschien terecht, maar niet gedragen door de
bevolkingen.
Dat blijkt uit de verkiezingen voor het EU parlement in 2014 waar de EU sceptici nu
25% van de zetels bezetten en de
regionale en nationale verkiezingen die een steeds verder groeiende argwaan
voor de EU tonen, opmerkelijk genoeg zowel bij links als bij rechts.
De EU lijkt zich daar maar weinig van aan te trekken en gaat, vooral bij de
lidstaten die de euro voeren, steeds verder op weg naar die politieke unie die
de lidstaten op enkele na absoluut niet willen.
Nu komt het moment van de keuze wel heel dichtbij.
De ene is de EU en zijn "ever closer union" met de totale politieke unie te verwezenlijken
met centrale macht in Brussel onder het huidige niet democratische bestuur.
Een bestuur uitgeoefend door de Commissie aangestuurd door de Raad van
Regeringsleiders waarbij dan de
lidstaten als secundair te beschouwen zijn.
Dat is de ene keus.
De andere is dat de lidstaten hun eigen macht, zoals in Verdrag van
Lissabon geregeld, behouden en de EU zich strict beperkt tot de hun in dat
Verdrag toebedeelde taken.
Die ontwikkeling speelt zich voornamelijk af in de eurozone waar de fiscale
zelfstandigheid van de lidstaten steeds verder onderuit gehaald wordt door het
door Brussel zich niet houden aan dat Verdrag onder
het mom van de "noodzaak" en via ESM, bankenunie, fiscale unie, eigen
eurozone financieel parlement met eurozone minister van financiën en eurozone
begroting, belastingen en budget
waardoor eurozone budget gestuurde geld transfers zwakke lidstaten steunen.
Stap voor stap gaan zo meer bevoegdheden geruisloos naar Brussel en
verdwijnen ze uit de portefeuille van de lidstaten.
Als dat laatste stadium bereikt is is de fiscale zelfstandigheid van de
eurozone lidstaten volkomen verdwenen. Onder het mom van noodzaak. Dan is dus
de politieke unie, want de politiek wordt bepaald door diegen die de financiën
beheerst, via een achterdeur, zonder inspraak mogelijkheid voor de burgers,
ingevoerd. Maar alleen voor de eurozone.
De overige EU lidstaten blijven dan over in een veel losser verband, zonder
verplichting de euro te gaan voeren, zonder door de eurozone besluiten gebonden
te zijn, als het VK zijn zin krijgt. Een blijvende tweedeling in de EU, een
deel zonder, een deel met.
Maar dan met de mogelijkheid van het ene deel naar het andere over te kunnen gaan als logische consequentie en
dus voor Brussel onverteerbaar. Maar als het VK dat niet voor elkaar krijgt is
een uittreden van het VK uit de EU heel waarschijnlijk.
Het einde van het Verdrag van Maastricht en van het Verdrag van Lissabon.
Begrijpelijk dat bij de burgers van de lidstaten verweer komt tegen dit
verlies van nationale macht. Niet bij de leiders van de eurozone lidstaten. Dat
verklaart de groeiende tegenstand vanuit de democratie.
Maar de Europese Unie waar de heer Timmermans op doelt is duidelijk die
door Brussel gewenst.
De keus is tussen die EU en de oorlog dus.
Als we de weg nalopen sinds het einde van de tweede wereldoorlog naar de
huidige EU, waar die keuze dus nu ligt, dan zien we aanvankelijk door de
Kolen en Staal Gemeenschap een groeiend
besef ontstaan dat een verdere economische samenwerking van de landen van
Europa de afzonderlijke economieën bevordert.
De economieën in de deelnemende landen vertoonden een behoorlijke groei en
de politiek een beter onderling begrip.
Door het vervolgens opgaan van de Kolen en Staal Gemeenschap in de Europese
Economische Gemeenschap, de vrijhandel, de vrijheid van beweging, goederen en diensten namen de
onderlinge banden verder toe en was er, kan men zeggen, algemene tevredenheid.
Meer landen sloten zich aan.
De hereniging van Oost en West Duitsland heeft echter tot de
overgang van de EEC naar de EU en de invoering van de euro geleid. Van economie
naar politiek.
Niet zoals de Kolen en Staal Gemeenschap en de Europese Economische
Gemeenschap voortgekomen uit gezamenlijke economische belangen maar vanuit de
angst dat het verenigde Duitsland weer een gevaar voor Europa zou kunnen
worden.
Door de verdragen van Maastricht en Lissabon waargemaakt.
Een halfslachtige
politieke unie waarin een aantal taken door de lidstaten aan de EU werden
afgestaan, andere gedeeld en de rest, met name de fiscale politiek, aan de
lidstaten toegewezen.
De EU samenwerkende zelfstandige staten gingen echter steeds verdere delen
van hun zelfstandigheid afstaan aan een gestaag
groeiende bureaucratie in Brussel.
Daar verzetten de burgers zich steeds meer
tegen.
Niet tegen de EU zoals die in opzet was maar wat Brussel er van maakte en
verder wil maken.
Het tijdstip van de definitieve keuze lijkt nu gekomen.
Terug
naar de oorsprong van de EU of de superstaat Europa.
En wat doet Timmermans? Van mening zijn dat nu ook lidstaten zich niet naar Brussel willen
schikken het alternatief daarvan oorlog zou zijn. De keuze tussen de EU en
oorlog. Welke EU dan wel
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire