De
slagvaardige EU
Gisteren
noemde ik nog "dwarsverbanden". 's Avonds kwamen de betaalde
bijbaantjes van de ALDE (VVD en D66)
prominenten in het Europees parlement van Baalen en Verhofstad
(partijvoorzitter ALDE) ter discussie. Zo gaat het in de ware wereld van de
macht. Maar dat terzijde. Want de EU staat weer machteloos als Duitsland het
volgende wil:
An Flughäfen wird das Verfahren bereits umgesetzt, jetzt soll es an allen Grenzübergängen eingeführt werden: Künftig sollen Flüchtlinge ohne Asylgrund schon an der Landesgrenze abgewiesen werden.
DIE WELT | 2015-09-30T10:05:35+02:00
Het vluchtelingen probleem is een heikel onderwerp. Stellingname erin stuit
op pure emotie. Zo wordt het ook door de media gebracht. Toch probeer ik er
voor mezelf wat richting in te vinden en bots dan op een gevoel van pure
machteloosheid bij onze bestuurders.
Het voorlopig onderbrengen van de toestromende asielzoekers lijkt wel een
onmogelijke taak. Alle opvangcentra zijn al vol, want doorstroming in normale omstandigheden
loopt allang vast op woonruimte tekort, andere mogelijkheden zijn ook uitgeput en
er moet nu een beroep worden gedaan op
de locaties die gemeentes vrij houden voor calamiteiten.
Moet kan deze toevloed ook zo noemen. En de stroom is nog lang niet
opgedroogd.
Moeten wij ook niet de belangen van deze vluchtelingen afwegen tegen onze
eigen belangen.
Want wij moeten wel bedenken dat dit geen snel voorbijgaande crisis is.
Nederland zal nog zeer lang deze asielzoekers en nog veel meer moeten herbergen
met alle eraan verbonden sociale, financiële en huisvesting problemen en dat in
een land waar jonge stellen zeven of zelfs meer dan tien jaar moeten wachten op
woonruimte.
Nu nog is er een warm gevoel voor deze mensen die ontberingen hebben moeten
doorstaan om veiligheid te vinden.
Een pragmatische benadering wordt daarom snel opgevat als gevoelloos en
men smijt met termen als neo-nazi, extremist,
fascist, kennelijk zonder de betekenis van die termen te kennen noch de
consequenties van deze mensenstroom te onderkennen.
Naar schatting van de New York Times zullen er tegen het einde van dit jaar
4,7 miljoen asielzoekers in Turkije, Libanon en Jordanië zijn; een miljoen meer
dan het jaar ervoor. De populaire Europese landen (Duitsland, Oostenrijk,
Zweden, Nederland en Finland) kunnen rekenen op 1,3 miljoen asiel aanvragen
tegen het einde van het jaar. Tot nu toe zijn er bijna 500.000 asielzoekers in
Griekenland, Italië en Hongarije binnengekomen, de meesten op doortocht naar
het noorden.
Dit jaar hebben meer dan 790.000 mensen asiel aangevraagd in Europa.
De plannen van de EU omvatten een verdelen van 160.000 mensen nu in Griekenland
en Italië over de EU lidstaten (met weinig algemene instemming).
Maar dat is een fractie van het totaal aantal asielzoekers.
Dit zijn de cijfers die de NYT op 22 september publiceerde. In de week erna
zullen nog vele duizenden de weg naar de EU hebben gevonden.
Wij hebben een probleem dat je niet emotioneel kunt proberen te beheersen.
Het is een probleem dat men zelfs niet heeft proberen te beheersen. Misschien
is het zelfs een probleem dat niet te beheersen valt. Het is over ons heen
gekomen en zolang er geen rust in het midden oosten en noord Afrika is zal het
alleen maar toenemen.
In Duitsland begint dit besef door te breken.
Duitsland zei de vluchtelingen welkom te heten.
Dat was niet aan dovemansoren gericht en er kwam een stroom van asielzoekers
door de zuidelijke en midden Europese staten op weg naar dat Duitsland dat hun
hartelijk verwelkomde.
In de tussenliggende landen ontstond een complete chaos want geen land was
voorbereid op een dergelijke doortocht die echt op een volksverhuizing leek.
Al maanden en maanden lang waren de zuidelijke grenslanden van de Europese
Unie overstroomd door bootvluchtelingen die tegen ruime betaling door
mensensmokkelaars vanuit de crisis gebieden de gevaarlijke oversteek van de
Middellandse Zee hadden gewaagd op doortocht naar het noorden.
De grenslanden die de taak hadden de asielzoekers volgens het verdrag van
Dublin te registreren en hen hangende de beslissing over al dan niet
asielgerechtigd ter plekke op te vangen konden deze taak door de gigantische
toestroom niet meer aan. Veel hulp van de andere EU landen kregen ze niet.
In plaats van de kust te bewaken waren de kustwachten bijgestaan door
Frontex alleen maar bezig de asielzoekers uit de gammele bootjes te redden waar
ze tegen stevige betaling in waren opgepropt om ze vervolgens aan EU wal te
brengen in plaats van hen tegen te kunnen houden of terug te sturen.
Dat deze bom een keer zou barsten en de stroom niet meer te stuiten zou
zijn lag voor de hand maar de EU vergaderde (en vergadert nog steeds) onmachtig
en is het onderling fundamenteel oneens om een passend antwoord op deze
binnengesmokkelde massa te bedenken.
Dus kwam de stroom op gang, niet meer te stuiten, steeds weer aangevuld
door nieuwe ladingen bootvluchtelingen.
Ongetwijfeld aangemoedigd door de woorden van welkom door Mevrouw Merkel
uitgesproken op weg naar het noorden, naar Duitsland.
Het Dublin accoord lag overboord.
Maar het Schengen accoord niet, de grenzen van de Schengenlanden stonden
open.
Hongarije, een buitengrens EU land sloot de buitengrens met een hekwerk af tot
grote verontwaardiging van andere landen, die kennelijk niet beseften dat
Hongarije deed wat zijn taak was volgens het verdrag van Lissabon: de
buitengrens van de EU bewaken.
De doorgangslanden probeerden aanvankelijk de stroom vluchtelingen in te
dammen en te registreren om dan de stroom zo snel mogelijk weer naar het
volgende land door te laten reizen om vanuit het zuiden een nieuwe stroom te
zien aankomen maar dat registreren bleek een onoverkomelijk probleem.
Daarna begonnen ze het Schengen accoord te negeren door de grenzen te
sluiten en de nieuwkomers in groepen tegelijk door te laten reizen.
EU regels bestonden niet meer,
elk land handelde naar eigen inzicht en noodzaak.
De EU Council van ministers kon en kan niet tot een overeenstemming komen en
dus werd door een meerderheidsstandpunt gesteund een verdeling over de EU
landen bereikt waar de oostelijke landen zwaar tegen waren. Een vriendelijke
stemming zou een zwaar euphemistische omschrijving zijn.
In Duitsland ontstonden chaotische toestanden, het was onmogelijk om die
grote toestroom op redelijke wijze voorlopig
onder te brengen en de stroom hield en houdt aan. De asielcentra
zijn overvol, een groot aantal
noodopvang plaatsen voor soms meer dan duizend asielzoekers zonder voldoende
sanitaire voorzieningen zitten propvol. Twisten en vechtpartijen zijn aan de
orde van de dag, de politie wil de vluchtelingen scheiden naar afkomst en
religie om de zaak nog in de hand te kunnen houden. En de toestroom gaat door.
De zaak is volkomen uit de hand gelopen.
Nu stelt de Duitse minister van binnenlandse zaken Thomas de Maizière (CDU) voor wat hierboven in de
oorspronkelijke taal staat vermeld. Een omslag van 180 graden na het welkomst
heten.
Bij alle grensovergangen moet al worden beslist of het asielgerechtigden
zijn en zo niet dan worden ze niet toegelaten.
Dat is via een ontsnappings clausule in het Dublin accoord volgens hem
gewettigd.
De grote vraag is echter, waar gaan dan die afgewezen asielzoekers heen. Ze
zijn immers binnen de EU grenzen, binnen de Schengenzone, mogen echter niet
Duitsland, een Schengenland binnen.
Duitsland dat hen eerst had uitgenodigd en welkom geheten en er nu de andere
Schengenlanden mee opzadelt. Want de niet toegelaten asielzoekers kunnen zonder grenscontroles
overal binnen de Schengen zone
rondreizen. Ze kunnen naar België, Nederland en ga maar door.
Maar nergens kunnen ze asiel vinden want Duitsland heeft hen al afgewezen
en hopelijk geregistreerd. Ze staan in de computer.
Ondertussen bereidt de EU Council maatregelen voor die pas over maanden en
maanden in werking kunnen treden, die op papier best wel zullen kloppen maar
waarvan men zich rustig kan afvragen of die in de harde praktijk uitvoerbaar
zijn.
In ieder geval is gebleken dat de in het verdrag van Lissabon vastgelegde
asielprocedures geen duurzame oplossing bieden voor deze vloedgolf en erop
volgende familieherenigingen, uitkeringen, huisvesting om enkele rechten van
vluchtelingen te noemen volgens het verdrag van Lissabon die onuitvoerbaar en onbetaalbaar zijn bij
deze voortdurende toestroom van vluchtelingen.
En na een afwijzen van het asielverzoek is allang gebleken dat uitzetting
in de praktijk bijna onmogelijk is.
Dat zien we in ons eigen land aan het aantal definitief (na vele langdurige
beroepsmogelijkheden) afgewezen asielzoekers dat als illegalen van gebouw naar
gebouw zwerft omdat het uitzetten van hen stuit op de onmogelijkheid een land
te vinden waarheen ze kunnen worden uitgezet.
Op humanitaire gronden kan men zich verplicht voelen echte vluchtelingen op
te nemen maar men moet ook met de eigen mogelijkheden en verplichtingen
rekening houden.
Daarbij moet ook in beschouwing worden genomen dat deze vluchtelingen over
het algemeen behoorlijke geldsommen hebben moeten betalen om hierheen te komen,
geldsommen waarmee ze met minder kosten naar
andere veilige delen van hun eigen continent hadden kunnen reizen.
De echt vastgelopen vluchtelingen zitten echter in opvangkampen in de regio
in barre omstandigheden en hebben geen geld om de smokkelaars te betalen.
Men moet ook beseffen dat een groot aantal asielzoekers hier niet als vluchteling
is maar als economisch migrant als voorhoede voor de familie die in het kader
van hereniging later kan volgen.
Barmhartigheid is goed maar moet niet leiden tot onbarmhartigheid voor
anderen.
Dat het ook anders kan laat Groot Brittannië zien. Het VK neemt jaarlijks naar Cameron verklaart 20.000
mensen op uit die kampen in de regio en heeft een miljard euro ter beschikking
gesteld voor het leven in die kampen.
Daarom wil het VK niet meedoen met de EU verdeling.
Hoe zal Europa er eind 2016 uitzien.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire