Onzichtbaarheid en Fatalisme
met een kleine toevoeging over de ideologie van de EU
Als je de gebeurtenissen zo volgt is er door de Europese Unie een
fatalistische aanvaarding van wat over de Europese Unie heenstroomt. De massa's
migranten, ongeregistreerd, van wie niemand weet of het vluchtelingen voor
oorlogsgevaar zijn of vluchtelingen uit armoede gebieden of misschien
gelukszoekers. Die aangetoond hebben dat de wetgeving van die Europese Unie op
migratiegebied door zijn overvloedigheid
een enorme aantrekkingskracht uitoefent op mensen in gevaar of economische
achterstand. Dat deze massa er veel geld voor over heeft, en dus beschikbaar
heeft, om zich door professionele smokkelorganisaties de Europese Unie binnen
te laten smokkelen of liever gezegd zoals vondelingen op hun stranden te laten dumpen. Een Europese Unie die niet het besef heeft gehad de wetten en regels aan te passen aan de moderne tijd. Die nu roept
om Meer Europa, de standaard kreet bij crises, alsof achterhaalde wetgeving
gecompenseerd kan worden door het afstaan van meer macht aan dat logge lichaam.
Dat Rutte door de oppositie verweten wordt dat hij onzichtbaar is tijdens
deze vluchtelingen crisis valt te begrijpen.
Het is de oppositie die zijn kans ziet en Rutte is in Amerika.
Maar dat dan Mevrouw Merkel als lichtend voorbeeld wordt gesteld als wel
leidinggevend is van de zotte. Dat politici liegen is normaal maar niet zo doorzichtig. Mevrouw Merkel ligt
juist in Duitsland onder vuur omdat zij géén leiding heeft gegeven.
Pas sinds kort heeft zij een commissie ingesteld onder leiding van Peter
Altmaier en passeert daarbij minister Maiziere (degene die had voorgesteld bij
de grens als te scheiden tussen echt en niet en de niet echte niet toe te
laten). De geluiden over politieke en bureaucratische chaos bij de
vluchtelingen crisis werden met de dag ernstiger. Er was geen centrale leiding.
Nu pas neemt Merkel de leiding. Er wordt een commissie "Vluchtelingen
politiek" opgezet.
Altmaier moet de diverse ministeries beter coordineren. Bij elke zitting
wordt de kwestie in het kabinet besproken.
Er is juist veel kritiek op de wijze waarop Mevrouw Merkel niet heeft
gehandeld in deze vluchtelingen kwestie, niet alleen vanuit de oppositie en de
CSU (de Beierse zusterpartij van de CDU) maar ook vanuit de gelederen van haar
eigen partij.
De Minister president van Beieren, Seehofer, heeft zelfs gedreigd met het
uitroepen van de noodtoestand als de bondsregering niet voor een begrenzing van
de aantallen vluchtelingen zou zorgen.
Dus dat onze oppositie ons dat voorhoudt is een belediging voor de
intelligentie van de Nederlander. Zowel
in Duitsland als in Nederland is het een chaos die, gezien de constant
doorgaande stroom migranten, nog wel groter zal worden.
De Europese Unie is van plan landen van oorsprong onder druk te zetten door
te dreigen financiële hulp te verminderen om hen zo te dwingen economische
migranten terug te nemen.
Afshin Ellian zegt in zijn column dat de EU dat ook met Turkije zou moeten
doen in plaats van allerlei eisen voor concessies door Turkije, tot het
lidmaatschap van de EU toe, te overwegen.
Natuurlijk is ook weer de kreet "Meer Europa" te horen.
De EU heeft al jaren al de instroom van migranten uit de Arabische Lente
landen zien toenemen en Italië en Griekenland laten aanmodderen.
In plaats van de buitengrenzen te bewaken en afdoende wetgeving te maken heeft
de EU de stroom migranten fatalistisch
over zich heen laten komen zonder afweer te hebben.
Natuurlijk, met de welkomstgroet van Mevrouw Merkel, liep dat volkomen uit
de hand.
Maar als het in de kiem was gesmoord in de afgelopen jaren was die
volksverhuizing nooit op gang gekomen.
Zo valt valt moeilijk in te zien dat "meer Europa", dat wil
alleen maar zeggen meer macht naar Brussel, minder macht voor de lidstaten,
zo'n crisis zou hebben voorkomen.
De EU had macht genoeg om in te grijpen en voorzorgen te nemen door
wetgeving dat hier asiel zoeken voor de
vluchtelingen niet zoveel voordelen zou
hebben.
Juist de EU heeft daarin gefaald en de lidstaten moesten het zelf maar zien
op te lossen met negeren van de EU wetten. Behalve Hongarije dat daarom de
gebeten hond werd. Meer Europa had daar niets aan afgedaan.
Ondertussen wordt de bron van die toestroom voorlopig niet gedempt.
Zoals ik had voorzien is het Syrische offensief met behulp van Russische
luchtsteun en naval bombardments met missiles en Iraanse en Hezbolla grondsteun
inderdaad op militair strategisch goed gecoordineerde wijze begonnen.
Sommige berichten vermelden een snelle IS terugtocht naar Irak en spreken
over duizenden IS strijders die zich terugtrekken.
Andere bronnen vermelden dat door de USA gesteunde gematigde
rebellengroepen eveneens door Syrië met Russische steun worden aangepakt tot
grote ergernis van de USA en de EU. Het valt moeilijk na te gaan hoe die strijd
zich ontwikkelt.
Het juridische probleem bij de beoordeling
over de wettigheid van de een en van de ander is wie de wettige regering
van Syrië is.
-Assad en zijn parlement, de Syrian Arab Republic, die bij door vele waarnemers gecontroleerde
verkiezingen met een meer dan 80% meerderheid gekozen zijn bij een grote
opkomst
-of de Syrian National Council (in ballingschap) of de later gevormde
Syrian Coalition die bestaat uit een aantal rebellengroepen, die volgens de USA
de meerderheid van de bevolking vertegenwoordigen. Maar zonder verkiezingen.
Rusland erkent de Syrian Arab Republic van Assad en ziet daarom alle
rebellengroepen als onwettig.
Hij steunt Assad die hem officieel om steun heeft verzocht met luchtsteun en
logistieke steun.
De USA erkent Assad niet en maakt onderscheid tussen twee soorten rebellen groepen.
Door hen erkende en gematigd genoemde die het Assad bewind bestrijden en
door de USA logistiek gesteund worden.
De door hen niet erkende niet gematigde rebellengroepen zoals IS die door
hen en EU landen door bombardementen zonder veel succes worden bestreden.
De USA wil Assad weg hebben en vervangen door een coalitie van gematigde
rebellengroepen.
Zowel Rusland als de USA vinden hun eigen aanpak volkenrechterlijk in orde.
Een fundamentele oplossing zou zijn de opsplitsing van Syrië in twee delen.
Het huidige gebied dat Assad onder controle heeft met uitbreidingen ervan
met het verdere Aliwieten gebied.
De rest van Syrië met de rebellengroepen die een coalitie regering zouden
moeten vormen.
Het zou natuurlijk onlogisch zijn om geen vergelijkingen te maken met de
ontwikkelingen in Irak en Lybië.
Na het verdrijven van Hussein en Khadaffi geven die een idee van wat dan in
die rest van Syrië met grote waarschijnlijkheid zou gebeuren. De rebellengroepen
geven hun macht niet af noch zijn ze erg bereid die te delen. Ze houden hun
eigen bewapening en gebied.
Daarboven hangt dan nog de dreiging van de Islamitische Staat.
Hoe dan ook, de terugkeer van Syrische vluchtelingen naar hun eigen land zal nog zeer veel voeten
inde aarde hebben.
En, een Beter Functionerend Europa
is beter dan Meer Europa.
Mw Merkel wordt verweten dat zij geen maatregelen wil nemen om de vluchtelingen stroom naar Duitsland te beperken. Haar enige verweer is de eerlijke verdeling over de europese unie landen en een betere bewaking van de buitengrenzen. Zij kan niet anders. Haar fout is geweest Duitsland aantrekkelijk te maken voor de vluchtelingen en Duitsland heeft door zijn sterke economie op zich al een grote aantrekkingskracht.
Alleen door het Schengen verdrag te negeren en de vrijheid van bewegingsvrijheid zo te beperken zou de toestroom naar Duitsland ingedamd kunnen worden. Dat kan zij niet want die vrijheid is één van de steunpilaren van de EU.
Dat gelukkig andere landen die stroom door het reguleren ervan en dus de grenzen beperkt openstellen voor doortocht naar Duitsland al in betere banen leiden kan zij om dezelfde reden evenmin goedkeuren. Maar het voorkomt wel een nog grotere chaos.
Theorie en praktijk. De EU is er nooit in geslaagd de twee met elkaar in overeenstemming te brengen.
De oorzaak ervan is dat je wel ideologisch kunt denken maar dat ideologie in de werkelijke wereld niet inpasbaar is. Modellen zijn geen weergave van de werkelijkheid maar een ideologisch schijnbeeld ervan.
Mw Merkel wordt verweten dat zij geen maatregelen wil nemen om de vluchtelingen stroom naar Duitsland te beperken. Haar enige verweer is de eerlijke verdeling over de europese unie landen en een betere bewaking van de buitengrenzen. Zij kan niet anders. Haar fout is geweest Duitsland aantrekkelijk te maken voor de vluchtelingen en Duitsland heeft door zijn sterke economie op zich al een grote aantrekkingskracht.
Alleen door het Schengen verdrag te negeren en de vrijheid van bewegingsvrijheid zo te beperken zou de toestroom naar Duitsland ingedamd kunnen worden. Dat kan zij niet want die vrijheid is één van de steunpilaren van de EU.
Dat gelukkig andere landen die stroom door het reguleren ervan en dus de grenzen beperkt openstellen voor doortocht naar Duitsland al in betere banen leiden kan zij om dezelfde reden evenmin goedkeuren. Maar het voorkomt wel een nog grotere chaos.
Theorie en praktijk. De EU is er nooit in geslaagd de twee met elkaar in overeenstemming te brengen.
De oorzaak ervan is dat je wel ideologisch kunt denken maar dat ideologie in de werkelijke wereld niet inpasbaar is. Modellen zijn geen weergave van de werkelijkheid maar een ideologisch schijnbeeld ervan.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire