Het droeve verhaal
van de QE en
Negatieve Rente in Japan
En hoe zal het in de
eurozone aflopen?
Japan is het lichtend
voorbeeld om aan te tonen waar gedurende jaren ongebreideld geld printen om staatsobligaties
op te kopen (78 miljard dollar per
maand) en het negatief maken van de rente (-0,1%) toe kan leiden. Ook wel monetair stimuleren
genoemd.
Het heeft in ieder
geval niet geleid tot het opschroeven van de inflatie tot 2%, heeft evenmin de
economie gestimuleerd maar heeft wel geleid tot een staatsschuld van naar
verwacht 250% van het GDP dit jaar.De negatieve rente van 0,1% in januari dit jaar heeft niet geleid tot een lagere yen maar juist het omgekeerde bereikt. M Kurodo, de Draghi van Japan, is sindsdien al 32 keer ter verantwoording naar het parlement geroepen.
De yen werd duurder en de inflatie daalde. Juist het tegenovergestelde van wat deze negatieve rente had moeten veroorzaken.
Algemeen verwachtte men nog meer geldverruiming en hogere negatieve rente.
Maar in plaats van
nog meer “loosening” deed de BOJ (Bank of Japan niets.
Gevolg, de
effectenbeurs daalde en de yen steeg en de inflatie daalde nog verder. Maar er is niet veel keus dan nog verder door te gaan op deze tot nu tot heilloze weg, denkt men.
Maar bedrijven potten geld eerder op dan te investeren. In feite wordt steeds minder geïnvesteerd. Loonsverhogingen, theoretisch nodig om de koopkracht te verhogen, blijven uit, in tegendeel er is een verlagende trend. Zo krijgt het bedrijfsleven de schuld. Maar, zoals ik al vaak gesteld heb, bedrijven investeren alleen als daar een potentiele vraag tegenover staat.
Mr Abe, de instigator van de QE, zal nu waarschijnlijk de fiscale politiek aangrijpen om toch een groei te verkrijgen. Dus zal de BTW verhoging (al eens uitgesteld) van 8 naar 10% wel niet doorgaan. Maar andere fiscale maatregelen stuiten op de al torenhoge Japanse schuld, nu al 240%.
Het is een vicieuze
cirkel. Door de fiscale maatregelen en het gebrek aan groei is de staatsschuld onhoudbaar geworden en
verdere stimulering duwt hem nog verder omhoog.
Dus doemt het
levensgevaarlijke concept van “helicoptergeld” weer op, het ongedekt bijprinten
van geld en distribueren direct naar de consument. In feite is de dekking van
de QE door opkopen van de staatschuld in zo grote mate al te vergelijken met
helicopter geld wat dekking betreft. Het
wordt ontkend door Mr Kuroda maar ontkenningen hebben niet veel waarde in die
kringen.
De USA zien de
gebeurtenissen in Japan en ook in de Eurozone met ongerustheid aan.
Terwijl de FED
geldbeperkende maatregelen moet treffen en de rente moet verhogen om bubbels te
voorkomen kan dat niet of wordt niet gedaan om de globale economie niet te
ontwrichten. Want daar is enorm geïnvesteeerd
met geleende dollars. Dus zou een
renteverhoging van de dollar globaal ontwrichtend werken, waarvoor het IMF ook
waarschuwt. Maar Japan en de Eurozone voeren een tegenovergestelde politiek uit.
Negatieve rente en geld bijdrukken zonder grens. De USA vreest een “beggar thy
neighbour” effect waar landen hun schuld afschuiven op andere door maatregelen
die de wisselkoersen kunstmatig beïnvloeden.
Er zijn grote
overeenkomsten tussen wat er in Japan gebeurt en wat er in de eurozone plaats
vindt. In de eurozone nog lang niet zo langdurig als in Japan. Maar in de
eurozone is de negatieve rente veel sneller ingevoerd omdat het geld bijdrukken
niet de gewenste uitwerking heeft.
Japan heeft
vergeleken met de eurozone echter een groot voordeel: de BOJ werkt voor één
staat, Japan met één fiscale politiek, terwijl de ECB werkt voor 19
verschillende staten die wijd uiteenlopende fiscale politiek bedrijven en wijd
uiteen lopende monetaire politiek nodig hebben. Dat maakt de QE en rentepolitiek van de ECB per definitie ondoelmatiger omdat het altijd de één bevoordeelt en de ander remt of zelfs benadeelt.
Zie het Duitse verzet tegen voornamelijk de negatieve rente. Ook daar wordt nu Draghi door het parlement uitgenodigd uitleg te verschaffen en ik lees dat ook het Nederlandse parlement dat overweegt.
We zien ook in de eurozone dat de schulden onhoudbaar dreigen te worden, dat de QE niet de beoogde uitwerking heeft op inflatie of extra stimulans voor de economie (vergeleken met andere niet eurolanden in de EU) en sterk op de zwakke landen is gericht en dat de neveneffecten door een tunnelvisie genegeerd worden of als onbelangrijk worden afgedaan.
Dat is bij de negatieve rente duidelijk voor die landen met spaarzin en spaarhypotheekfondsen.
De verklaring dat de rente zo laag is door economische oorzaken wordt gelogenstraft als men de rente ziet voor niet door de ECB opgekochte obligaties, zoals in Griekenland en die van wel gesteunde landen zoals Portugal. Dat verschil is puur kunstmatig door de steun van de ECB.
Bovendien verdwijnt veel van het bijgedrukte euro geld naar leningen door het buitenland in euros juist vanwege die door de ECB opgelegde lage rente.
Het ergste is de
trend die we in Japan zien en die ook door Draghi wordt gehanteerd. Als de
huidige omvang van de steun niet helpt
dan moeten gewoon de opkoopbedragen verhoogd en de rente nog sterker negatief
gemaakt worden want dan helpt het wel. Het resultaat is in Japan te zien. Een
niet rationele opvatting.
Het argument dat het
anders “nog erger” zou zijn geweest is volstrekt invalide als men, nogmaals, de
resultaten vergelijkt met niet euro landen.
En zolang wordt gesuggereerd dat het gaat om zekerheden,
dat de ingrepen gegarandeerd het beoogde resultaat zullen hebben en dat als dat
niet het geval is daar andere oorzaken voor zijn gaat men naar mijn mening
onwetenschappelijk te werk.
Japan is een
voorbeeld dat niet bepaald tot navolging lokt.Voor het eerst lees ik dat er over de pogingen van de centrale banken na de Lehman crisis om de financiën en de economie weer op gang te krijgen gesproken wordt als over “experiment”.
Want het is de gangbare mode om erover te spreken alsof met mathematische zekerheid gaat gebeuren wat de centrale banken ons voorhouden. Vermindering van de werkloosheid, inflatie omstreeks de 2%, een herstel van de economie tot het peil voor de Lehman crisis en verdere groei.
In de Verenigde Staten is economisch herstel gelukt maar in hoeverre dat een natuurlijk herstelproces was en in hoeverre echt veroorzaakt door de QE blijft onzeker.
En de inflatie blijft nog altijd beneden de gewenste 2%. En de loonstijgingen die hiervoor een stimulans zouden zijn blijven ondanks de gedaalde werkloosheid beneden de verwachtingen. Het herstel is dus nog steeds precair.
Het
mandaat van de ECB is de prijstabiliteit. Maar stabiel heeft naar mijn mening
een andere betekenis dan elk jaar 2% verhoging van die prijzen. En ook de
waarde van spaargeld elk jaar zo te verminderen en dat nog een graadje erger te
maken door een negatieve rente erop mogelijk te maken kan men ook moeilijk
stabiliteit noemen. Onafhankelijk betekent bovendien niet “zonder
verantwoording af te behoeven leggen”.
Men
kan zich ook afvragen of het de taak is van de ECB om die landen die niet in
staat zijn of zich niet willen houden aan de eisen gesteld in de verdragen en
het aangescherpte S&G Pact extra steun te verlenen. Dat is toch de
verantwoordelijkheid van die landen zelf
en daarvoor hebben zij hun eigen fiscale politiek. Door die extra steun te
verlenen wordt de noodzaak om die fiscale politiek zo te wijzigen dat er binnen
de grenzen van het S&G Pact gebleven wordt vermeden. En binnen de eurozone bestaat al de mogelijkheid landen die in liquiditeitsproblemen zijn via een extra lening door het ESM tijdelijk extra bijstand te verlenen. Niet landen die in feite insolvent zijn door de voor dat land te dure euro. Dat is volgens mij het probleem in de eurozone. Zie de tabellen die ik in een vorig blog heb getoond.
Ik
kan me goed indenken dat er in Duitsland ongerustheid is ontstaan door de ECB
politiek, ook omdat het een open end politiek is, pas als de inflatie nabij de
2% is zal gestopt worden. De andere gevolgen van de gevolgde politiek worden
dus niet bij de beoordeling betrokken. Volgens de ECB zelf gaat het immers
uitsluitend om die nabij 2% inflatie. Die moet kennelijk coute que coute
bereikt worden.
In
het Nederlands hebben we daar een goede uitdrukking voor: het kind met het
badwater weggooien.
Die
ongerustheid wordt mede gevoed door het feit dat de onafhankelijkheid van de
ECB inhoudt dat de ECB niet politiek gecontroleerd kan worden en dat in het
verleden door de Commissie zelfs kritiek op de ECB ongepast werd geacht, een
gedachte die later door het Europees Hof min of meer werd bevestigd.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire