Kapitaal en arbeid een labiele balans
Het gewonnen
referendum. Het is een echte prestatie. Ondanks, laten we het wat euphemistisch
zeggen, de niet al te enthousiaste medewerking van de meeste gemeenten, ondanks
de vaak negatieve benadering van het referendum in de mainstream media is toch
meer dan 30% van de stemgerechtigde bevolking komen stemmen over dat EU verdrag
met de Ukraine en heeft een meerderheid van meer dan 60% tegen ratificering
door onze regering van dat verdrag gestemd. Duidelijker kan het niet. Het is
eveneens een overwinning van de internet media die tegen de onwil van de
mainstream media in voldoende voorlichting verschaften voor het slagen van het
referendum.
Natuurlijk
komen na de deceptie voor de elite, het was te verwachte al de sluipwegen. De opkomst was slechts 32%. Maar bij de
verkiezingen voor het EU parlement maar 4% hoger. Toen klaagde niemand. Of het
gewonnen referendum wat uithaalt moet nog blijken. De EU zal van alles
verzinnen om eronder uit te komen wat zij doen bij alles wat niet in de grote
verborgen strategie past. Maar ze zullen er wel rekening mee moeten houden.Zo hebben we toch wel enige invloed maar helaas geen enkele op de Europese Centrale Bank.
De onorthodoxe ingrepen van de ECB tonen alleen
maar de neveneffecten overduidelijk., spaarders in wanhoop, pensioenfondsen die
verlagingen van de pensioenen moeten gaan doorvoeren, gezwollen beurskoersen,
waardedaling van de euro, via de banken
goedkoop krediet verstrekken aan de gehele wereld.
Maar het beoogde doel, een inflatie van 2% blijft
buiten bereik.
In plaats van dit te overdenken en in plaats
van het kapitaal te spekken en een aanbod zonder corresponderende vraag te
blijven doorzetten van strategie te veranderen en een poging te doen de
koopkracht te bevorderen gaat de ECB ongestoord door op de beproefde niets
helpende weg. Ze zien zelf evenmin een oplopende inflatie tot 2% in de nabije
toekomst.
Door de stijgende aandelen koersen moeten ondernemingen
steeds meer geld vrij maken om op een redelijk divident percentage te uit te
komen. Als een aandeel 100 euro waard is is een divident van 6 euro per aandeel
een divident van 6%, redelijk dus. Is echter het divident gestegen tot 150 euro
dan is het divident van 6 euro slechts 4%.
Om 6% divident te bereiken moet per aandeel 9 euro worden uitbetaald.
Er moet dus meer geld naar het kapitaal en er
blijft dus minder over voor de lonen.
Om de koopkracht te verhogen moeten de lonen worden verhoogd. Zoals in het
VK wordt gezegd “a living wage”.
Vorige keren heb ik al gezegd dat indexering
en loonsverhogingen vaak niet de ware prijsverhogingen door inflatie
compenseren zodat een langzame verlaging van de koopkracht optreedt. Vrijwel overal is na de Lehman crisis dat verschijnsel opgetreden, versterkt door de groeiende werkloosheid. Pas als de arbeidsmarkt krap wordt, er meer aanbod van werk is dan vraag gaan de lonen echt omhoog, neemt de koopkracht dus toe. Dan neemt de vraag eveneens toe en begint de economie te groeien.
Dat die lonen inderdaad omhoog moeten hoor je in de USA alom, in het VK is het punt gekomen, zoals ik net al zei dat er een living wage op komst is, dwz dat de loonsverhogingen hoger liggen dan de inflatie en de koopkracht dus stijgt.
In feite speelt het om de verdeling opbrengst naar kapitaal en opbrengst naar arbeid. Het blijkt steeds duidelijker dat die verhouding scheef is komen te liggen in het voordeel van het kapitaal. Het is ook duidelijk dat de geldverruiming en renteverlaging van de centrale banken de balans in het voordeel van het kapitaal doen doorslaan en in feite de koopkracht doen afnemen.
Ook de fiscale politiek doet dat. Het IMF dringt steeds aan op verlaging van de productiekosten door verlaging van de loonkosten. Zie wat weer de aangeschroefde eisen voor Griekenlands derde bailout zijn. Maar het onloochenbare gevolg is dat de koopkracht daardoor daalt en de vraaggebonden deflatie toeneemt.
Helicopter geld, direct van centrale bank naar
consument zal (net als QE) een tijdelijke invloed hebben maar geen structurele.
Pas als de arbeid/kapitaal balans in een
redelijk evenwicht wordt gebracht kan de economie gaan groeien waar dan tenslotte
ook het kapitaal weer van profiteert. Want een ding is zeker: zonder kapitaal
geen arbeid, zonder arbeid geen kapitaal. De twee zijn tot elkaar veroordeeld
en een redelijke verdeling doet beide profiteren.
Op naarhethemleek.blogspot.fr een
grafische voorstelling van de arbeid/kapitaal balans
Zoals ik het zie heeft het slagen ervan door
de Nederlandse kiezer een veel diepere achtergrond dan dat verdrag.
In het verdrag staat inderdaad niet met zoveel
woorden vermeld dat het de bedoeling is de Ukraine lid te laten worden van de
EU.
Maar als je het doorleest begin je je af te
vragen wat dan wel de bedoeling ervan zou kunnen zijn. Want het is niet alleen een handelsovereenkomsten maar een
draaiboek voor het omvormen van de Ukraine tot een kloon van de EU. Wat voor
zin zou dat hebben als de Ukraine toch geen lid van de EU zou kunnen worden. Impliciet
is vaak gevaarlijker dan expliciet want tegen dat laatste kun je je verweren.
Het is het wantrouwen in de bedoelingen van de
EU die via een omweg zonder het duidelijk te benoemen een doel wil bereiken.
Het is een test of de EU zich ook aan de eigen
principes houdt. Voor een verdrag is er unanimiteit onder de leden
noodzakelijk. Zo willen de verdragen het.
Het is een test voor onze regering. Zullen zij
zich verschuilen achter het “raadgevende” van het referendum en toch de
handtekening zetten onder de nog te ondertekenen titels in het verdrag.
Het is een test voor ons parlement die zich
ware vertegenwoordigers van het volk zullen tonen of niet.
Kortom het is een test van het vertrouwen dat
wij kunnen hebben in de overheid.
Zoals dat indertijd beschaamd is toen een
referendum de EU grondwet afstemde en het toen als verdrag in werking trad.
Is het een referendum tegen de EU of tegen de
EU zoals die zich ontwikkeld heeft.
Want als ik het verdrag van Lissabon en de Functioning
of the EU lees komt toch een ander beeld tevoorschijn dan we nu zien.
Dan zie ik als principe dat de landen elkaar
niet direct financieel mogen steunen.
En dan hoor ik nu de roep om geldstromen in de
eurozone van minder zwak naar zwakker.
En dan hoor ik nu het argument dat via een
tussenpersoon een ander land steunen geen directe steun is.
En terwijl het verdrag spreekt van met elkaar
samenwerkende zelfstandige landen hoor ik nu de kreet van “ever closer union”
zonder dat men kan uitleggen wat daar precies mee wordt bedoeld.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire