Verleden, heden en toekomst
Het is nu 71 jaar geleden dat wij juichend de Lancaster bommenwerpers boven de Alexanderpolder hoorden vliegen. Het bekende geluid dat ik al jaren lang 's avonds had gehoord als ze over de polder vlogen op weg om hun bommenlast op Duitsland te laten neerdalen. En 's ochtends vroeg hoorde ik ze terugkomen, vele ervan met een ander knarsend geluid, aangeschoten door de flak en met laatste krachten proberend de Noordzee nog over te steken naar het vrije Brittannië.
Maar dit keer wierpen ze aan parachutes voedsel uit, voedsel dat eindelijk een einde maakte aan de hongerwinter in west Nederland. En hiermee en met het Zweedse brood kwam er een einde aan de uithongering en aan de vijf jaren van onderdrukking en executies van weerloze burgers als represailles voor het verzet en begon de wederopbouw van ons land. Binnen enkele jaren zal er vrijwel niemand meer zijn die dat geluid nog echt in het geheugen heeft gegrift en zal het alleen nog maar een episode in de geschiedenis van ons land zijn. Een episode die door de nieuwe generaties ook niet begrepen kan worden. Maar voor mij is het morgen een droeve dag niet bij het zien van de bijeenkomst op de Dam maar bij het horen en zien luiden van de grote klok bij de Waalsdorper vlakte bij de Scheveningse gevangenis waar zoveel vrijheidsstrijders hun laatste dagen doorbrachten voor ze op die vlakte gefusilleerd werden en is 5 mei de dag dat voor ons de onderdrukking voorbij was en de vrijheid begon. Voor mij nog ervaring voor anderen geschiedenis.
Maar sindsdien is er veel water onder de Maasbruggen doorgespoeld en zijn wij van klein zelfstandig land meegevoerd in de schaalvergroting van de Europese Kolen en Staal Gemeenschap, de Europese Economische Gemeenschap en nu de Europese Unie en de Eurozone. Dat is nu onze ervaring. Een nieuwe werkelijkheid.
Vorige week las ik al
dat de Commissie de visumplicht voor de Ukraine, Georgie, Kosovo, Turkije wilde
laten vervallen. Vanochtend hoorde ik het op het tv nieuws, althans voor
Turkije. Ze voldoen wel niet aan de voorwaarden ervoor maar een druiloor die
daar over kniest. Er werd overigens keurig gezegd dat het een onderdeel was van de
deal over de inruil van illegale migranten voor legale vluchtelingen met
Turkije. Enige tijd geleden werd dat nog ontkend. Maar nu blijkt het toch zo te
zijn. Vandaar ook dat biometrisch paspoort dat ze niet kunnen maken. Maakt niet uit.
De EU dendert door
ondanks of dank zij alle crises. Want zou Turkije vrijstelling van de
visumplicht hebben gekregen als er geen illegale migranten crisis was.
Het toont ook hoe
snel de EU haar principes kan laten varen. Rechtlijnig kan men het niet noemen.
Het doet me ook
denken aan de gedenkwaardige woorden van Cameron nadat hij enkele niets
betekenende concessies had losgepeuterd en hij trots sprak over Groot
Brittannië in een hervormde Europese Unie. Gelukkig niet net nadat hij net uit het
vliegtuig was gestapt. En kijk even wat voor hervormingen er sedertdien alweer geweest
zijn. Geen hervormingen waar het VK blij mee kan zijn.
Ook in Duitsland is
er een omslag gekomen in de uitbundige verwelkoming van illegale migranten en
de overtuiging dat er geen bovengrens aan de instroom mocht gesteld worden
omdat het een morele plicht was, noch dat er getornd mocht worden aan de
Schengen regels van vrije doortocht.
Nu vindt Duitsland
dat Oostenrijk de Brennerpas moet afsluiten als Italië niet alle vluchtelingen
opvangt, asiel laat aanvragen en in Italië houdt tot de aanvrage is afgehandeld
en de niet in aanmerking komende terugstuurt naar het land van oorsprong. Een merkwaardige volte face. Maar ja.
Hoe Italië dat overigens moet
klaarspelen is het probleem van Italië zelf. Daar heeft de EU geen boodschap aan.
Nergens in de
Europese Unie lukt dat terugsturen van wat wij “uitgeprocedeerden” noemen. En
opsluiten mag niet, terecht. We hebben daar een typisch EU oplossing voor: we
doen net of ze er niet zijn. Zo doen we dat ook met de overeenkomst met
Turkije: elke maand gaan er 6000 illegale migranten terug vanuit Griekenland naar
Turkije. 72000 per jaar. Dat staat zo opgetekend en dus is het ook zo. Te
beginnen vanaf 20 maart. Dus nu zijn er al op papier al meer dan 10.000
teruggestuurd. Het loopt als een trein. Op papier dan.
Ook de grenzen van de
Balkanroute naar Duitsland blijven voorlopig afgesloten. Voorlopig maar er is
geen oplossing omdat de EU gespleten is over de opvang van de migranten.
De Oostelijke
lidstaten verzetten zich tegen een door de Commissie opgelegde verdeling.
Maar ik lees dat de
Commissie daar snel een eind aan wil maken.
Per niet
geaccepteerde migrant zal er een boete worden opgelegd van € 250.000 onder de
herziene EU asielwetgeving die morgen ingaat. Dat geldt dus voor het eerste EU
land waar ze binnen komen.
Italië verzet zich
tegen een eventuele afsluiting van de Brennerpas omdat dat Italië als lidstaat
van de EU zal isoleren. Dat dat ook met
Griekenlands noord grenzen het geval is doet er niet zo ter zake want dat land is
aangewezen op de derde bailout en heeft dus niet veel in te brengen tegen de
afsluiting van de grenzen naar het noorden.
Beggars cannot be choosers.
Economisch gaat het
iets beter met de eurozone. De groei is iets toegenomen. Dat was ook te
verwachten. De lage olieprijs, de lage grondstoffenprijzen en de lage inflatie en
dus lagere prijzen hebben de consumenten kennelijk tot kopen aangezet en er
wordt meer door de consumenten uitgegeven. Geheel tegen de theorie in dat ze
dan juist kopen zouden uitstellen. Ook
de toestroom van migranten levert groei op. Daar tegenover staat echter dat ook
de schuld toeneemt. Daarover heb ik twee interessante stukken gelezen.
De Australische
minister van financiën Morrison verklaart dat je het tekort terug moet dringen
als je de schuld wilt verminderen. Als je het tekort wilt terug dringen moet je
de uitgaven beperken. Je krijgt geen houdbaar pad terug naar een gebalanceerd
budget door de belasting te verhogen. Dat vertraagt de groei op de lange
termijn en straft de economie later af. Wijze woorden die we in de eurozone helaas
vanaf 2000 niet gehoord hebben. Maar de staatschuld van Australië is dan ook
maar 21% en die van de eurozone 96% (world debt clock).
In de Figaro staat
een analyse van Jean-Michel Quatrepoint en Joseph Leddet. Zij keren zich tegen de negative rente en geldschepping van
de ECB.
Te geringe groei,
stijgende publieke en privé schulden, te geringe investeringen, een
hypertrophie (overspanning) van de geldmarkten gevoed door de geldschepping door
de centrale banken. Daardoor worden luchtballonnen, blazen gevormd die kunnen
ploffen. We hebben dat al met het onroerend goed gezien in Spanje en met de
Lehmanbank crash.
De geldmarkten
chanteren de centrale banken. Als de rente stijgt en de CBs zouden ophouden met
gratis geld verschaffen zal er een
mondiale geldmarkt crash komen op de obligatie en aandelen markten groter dan
bij de Lehman brothers.
Zo leven Japan en de
eurozone voortaan onder een regime van negatieve rente afgedwongen door de
geldmarkt.
Met als gevolg de
wens van de ECB tot elke prijs de bankensector te dwingen wel geld aan de
economie te lenen en tezelfdertijd drastische regels te scheppen. Zo komen er
obligatieleningen met geld toe, negatieve rente.
Maar deze
Quantitative Easing werkt niet volgens de schrijvers.
Banken investeren alleen
in grote ondernemingen of kopen obligaties op (of, wil ik toevoegen, beleggen
tegen groter risico maar ook hoger rendement buiten de eurozone).
Slechts een zeer gering
deel komt terecht in de echte economie, de kleine bedrijven en huishoudens.
Bovendien leidt de
negatieve rente tot het verdwijnen van de spaarders. Het verzwakt de
pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen en ondermijnt het vertrouwen van
de spaarders. Geld dat geen geld opbrengt is een abominatie. Rationeel niet te vatten.
Dan is er de doctrine
van de austerity die op zou kunnen gaan in periodes van groei en inflatie maar
zeker past niet in de huidige periode van stagnatie en deflatie. Kijk er naar
hoe het Griekenland vergaat waar deze theorie met geweld wordt doorgedrukt.
De oplossing van hen beiden is het
helicoptergeld, geld injecties direct in de kleine ondernemingen en de
particulieren.
Bijvoorbeeld het
omzetten van staats obligatieleningen in obligaties met een eeuwige duur dwz zonder verplichte
aflossingsperiode maar tegen een redelijke rente.
Of een gift direct
aan de consumenten en kleine ondernemingen.
Maar daar moet dan wel
een gebalanceerd budget (= 0, geen tekort, geen overschot) tegenover staan gefinancierd
door de groei winst door dat helicopter geld zodat de schuld op een vast
plafond komt en niet verder toeneemt.
Het klinkt, zo denk
ik, fraai maar er zijn minimaal twee
grote bezwaren.
Allereerst is de
eurozone van het begin af aan gebaseerd geweest op welvaart verkregen door
constante schuldvergroting. De beruchte 3%. Daardoor heeft hij nu een schuld
die op Japan en de USA na de grootste van de gevestigde economieën is, 96%.
Deze schuld tegen een
redelijke rente om te zetten in een onaflosbare lening is voor de meeste
eurozone landen ondoenlijk en zou hun begroting
doen exploderen. Juist alleen de lage ECB rente maakt die schuld nu
houdbaar. Puur kunstmatig maar de enige weg om niet te imploderen.
Als tweede is, net
als bij de QE, de verleiding groot om als het niet helpt het nog eens en nog
eens te doen en in grotere mate. Want net als met de QE slaat men een pad in
dat tot resultaat moet leiden en dat men moet blijven volgen. Zo niet dan is de
reputatie naar de maan.
Want helicopter geld
is echt de truc of last resort.
Wat overigens de huidige
vorm van QE ook in feite is. Want de deze lijkt er volgens sommige eeconomen verdacht
veel op. Het enige echte verschil is dat QE de banken als tussen persoon heeft.
Maar geld scheppen is het even goed. En hoe sterker het uitgebreid wordt hoe
minder betrouwbaar als dekking de assets.
Dan kan er zo leert de geschiedenis met dat
helicopter geld, plotseling een onstuitbare inflatie veroorzaakt worden. Want
terwijl QE geld, theoretisch althans, nog wordt gedekt en beperkt door ASBs,
dus door bezittingen of betrouwbare vorderingen, komt helicoptergeld inderdaad
als manna uit de hemel vallen, volstrekt ongedekt.
En omdat het niet de
staatsschuld vergroot is het voor de staten dubbel aantrekkelijk maar ook
dubbel gevaarlijk.
Duitsland zal het met
de Weimar Republiek in het achterhoofd nooit willen en kunnen toestaan.
Bovendien, en dat is
het gevolg van de fundamentele stichtingsfout van de eurozone, is het voor Duitsland
en andere noordelijke landen beslist niet nodig, integendeel alleen maar
schadelijk en gevaarlijk.
Maar diegenen die de
eurozone zo hebben vorm gegeven dat de schuld logisch gezien wel onhoudbaar moest
worden is hebben een zware schuld op zich geladen.
Wij hebben niemand
gehad zoals de Australische Morrison die al bij 21% schuld aangeeft dat men
niet kan doorgaan met schuld op schuld te scheppen.
Jammer genoeg.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire