lundi 25 avril 2016




Griekenland in Tabellen, Statistieken en Prognoses

Als je naar de verklaringen kijkt die in Groot Brittannië en Europa en zelfs in de USA worden rondgeslingerd over de voordelen en nadelen oftewel de rampen en  zegeningen die over de EU en GB zullen neerdalen als gevolg van  een Brexit of een Brexblijf  moet toch wel tot de conclusie komen dat politici en economen of enorme leugenaars zijn of echt denken dat ze in de toekomst kunnen blikken. Het tweede lijkt me nog erger dan het eerste. Voor mij staat één ding vast. Als alle EU lidstaten  inderdaad, zoals de heer Juncker onlangs nog heeft gesteld, de euro invoeren en GB daar in zijn eentje een beetje bijbengelt met het pond en dan het idee zou  hebben dat zij niets zouden ondervinden van de besluiten die 17 eurolanden dan over euro financiële en economische zaken nemen  en dat zij in hun eentje een eigen pond koers zouden kunnen varen die daar niets mee te maken heeft dan krabbel ik me toch een beetje achter de oren. Maar of het een of het andere nu beter zou zijn voor de EU of voor GB of beiden ligt grotendeels aan de wijze waarop dit alles gaat verlopen, als vijandige overname of economisch zo voordelig voor beiden.
En, ik zou het het beter vinden als de EU zich met GB zich terug ontwikkelt naar een economische gemeenschap met  vrij verkeer en vrije handel maar elke lidstaat zijn eigen politiek. En niet als wereldverbeteraar die als puntje bij paaltje komt snel overstag gaat.
Want de economische samenwerking heeft bewezen goed te werken en dat kun je niet zeggen van de EU die zich van crisis naar crisis voortsleept met het gevolg dat elke crisis uitmondt in meer integratie maar zonder eenwording.


Gisteren had ik het over de besprekingen tussen de drie (eigenlijk vier want het ESM is er ook bij betrokken) partijen over het derde Griekse bailout project.
De Grieken hebben in het weekend verder overleg gepleegd en donderdag a.s. komen de partijen weer samen om de laatste hordes te nemen, de nog betwistte bezuinigingen en de buffer bezuinigingen bij het niet bereiken van de 3,5% primair surplus in 2018.
Er is al bekend gemaakt dat Griekenland in 2015  een primary surplus had van 0,7%.
Ik denk een dat dat 3,5% primaire surplus een recept voor problemen zal zijn. Maar op papier zal het wel kloppend worden gemaakt. Ik ga dus na wat er daar over te vinden is en denk er over na. Overigens geloof ik niet dat er te optimistisch  gedacht moet worden over een compromis. De 3,5% primary surplus door de EU geëist ziet het IMF niet zitten. 1,5% achten ze al te hoog. En denk erom dat die 3,5% jaar na jaar na jaar tot het bittere einde moet worden volgehouden. I denk niet dat er veel economen zijn die dat haalbaar achten. En dan nog de nog in te vullen rest van de 3%  bezuinigingen en de “buffer” van 2% extra bezuinigingen bij niet behalen van die 3,5%. En Duitsland dat niet zonder IMF wil meedoen. Maar de nood is hoog en dus de nou ja, laten we het redding noemen, nabij.

Eurostat is enkele dagen geleden met een verslag gekomen over de prestaties van de eurolanden in de jaren 2012, 2013, 2014 en 2015.

Hieronder het deel over Griekenland.






Toegegeven natuurlijk dat na de verkiezingen in september 2015 er een roerige situatie ontstond die geen positieve uitwerking op de economie heeft gehad. Maar ook de jaren ervoor was er een verdere daling van het GDP, en toename van de overheidsuitgaven met uitzondering van 2014. De daling van de schuld in 2015 terwijl het GDP lager was, het begrotingstekort verdubbeld en de overheidsuitgaven gestegen lijkt vreemd.

Volgens het Word Debt Clock programma is het actuele Griekse GDP 167.571 miljoen euro en de schuld 351.343 miljoen euro hetgeen een percentage van 209% oplevert. Maar hun berekeningswijze is een andere.

======================================================================

Ik zoek een aantal grafieken die de trend in Griekenland aangeven.

De groei/krimp van het BBP bijvoorbeeld


Sinds april 2014 een jojo beweging. Dat er een scherpe dip kwam in het najaar van 2015 is te wijten aan de maatregelen om Griekenland weer in het gareel te krijgen. Maar een 0,1 groei in januari 2016 is vergeleken bij de rest van de eurozone erg mager.

===================================================================



De handelsbalans toont een diep negatief. Weinig export en ondanks de ingestorte koopkracht meer import dan export. In de gehele eurozone is de handelsbalans positief.

========================================================================

De groei van de nationale schuld sinds 2012 is enorm. De verschillende bronnen geven bovendien soms flinke van elkaar afwijkende bedragen aan. Maar dit zijn de officiële van Eurostat. Die zullen juist moeten zijn.


=========================================================================




De daling in nieuwe opdrachten is weliswaar gematigder dan in 2015 maar een stijging is nog lang niet in zicht.

======================================================================

De kapitaal stromen naar  en uit Griekenland vertonen nog grote schommelingen. Geen positief beeld.


======================================================================


Als alles goedgaat is Griekenland tot 2055 bezig met het terugbetalen van de schulden (nog afgezien van de 86 miljard euro voor de derde bailout). Vooral die van het EFSF (nu ESM) lopen super lang door. Na een nieuwe overeenkomst zal dit plaatje er waarschijnlijk heel anders uitzien.


========================================================================


 Missschien komt deze grafiek als een verrassing maar hij toont hoe de zwakke eurolanden door de ECB bond aankopen gesteund worden. Daardoor is de rente voor Portugese obligaties, en het gaat heel slecht in Portugal, heel redelijk. Griekenland kan dus niet op de kapitaalmark lenen en 7% wordt als rente op dit vlak als tipping point beschouwd.

Griekenland komt door de junk status niet in aanmerking voor het QE programma van de ECB en de rente op Griekse obligaties in daardoor veel hoger en onhoudbaar.

========================================================================




Dat de gewone werker er niet best aan toe is met een werkloosheid percentage van 24% en een jeugdwerkeloosheid van boven de 50% met daarbij een flinke verlaging van het minimum loon zal wel duidelijk zijn. Daar komen nu dus nog verdere lastenverhoging bij en pensioenverlagingen als extra voorwaarden bij de 86 miljard bailout. Dat zal weer een klap voor de toch al afgezakte koopkracht zijn.   In januari is de werkloosheid weer wat gestegen. The “inwork poverty” in Griekenland is op een na de hoogste in de EU




=========================================================================


en als slot een optimistische prognose die wellicht enige overeenkomst heeft met wat besloten wordt



Dit is een rekenmodelletje dat laat zien (althans dat is de bedoeling) hoe het Griekenland tot 2025 financieel zou vergaan bij de ingevulde parameters, een groei van 3%, een primair surplus dat keurig oploopt naar die 3,5%, de inflatie die langzaam oploopt van 0% naar 2% in de loop der jaren en een rente op de leningen  van 3%, zoals Portugalk krijgt onder dekking van de ECB.
Een siuatie waarbij elk euroland de lippen zou aflikken.
Nominale en echte BBP, zelfde met de staatschuld en de ontwikkeing van het percentage staatsschuld worden zo betekend.
Natuurlijk zijn de parameters ook zo te kiezen (misschien een beetje realistischer) dat het bergafwaarts gaat in plaats van vooruit. Dat een volgende keer.

Maar dat zal in de loop van de jaren wel blijken.

========================================================================

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire