Tolerantie, Magie en het Exacte Leven
Dit keer iets geheel anders. Al
een paar jaren verdiep ik me in de gebeurtenissen in en om de Europese Unie.
Natuurlijk ben je aangewezen op bronnen, berichten, want je kunt niet overal
bij zijn en, al zou je dat wel kunnen, overal kennis van nemen en narekenen.
Dus probeer je door verschillende bronnen te raadplegen een soort filter in te
bouwen. Al gauw kom je dan tot de ontdekking dat vaak wat als vaststaand wordt
gepresenteerd slechts één benadering is en beslist niet de enige echte waarheid
of exact wetenschappelijk gecalculeerd. Een bepaalde visie erop. Want berekenen
heeft geen zin als je niet weet of alle invloeden bij die berekeningen
betrokken zijn geworden, maar geeft wel
een uitkomst. Met andere woorden als je niet weet of 2 werkelijk 2 is blijft
die 2+2=4 maar weet je nog steeds niet wat die 4 voorstelt. Vandaar de
onderstaande bespiegelingen. Langdradig en niet wetenschappelijk verantwoord
maar wel voor mij belangrijk.
Het idee dat journalisten van dag en weekbladen, radio en tv en internet onafhankelijke dienaren van de
nieuwsgaring zouden zijn, zoals zijzelf zo graag doen voorkomen is natuurlijk
lariekoek.
Wiens brood men eet wiens woord men spreekt en adverteerders brengen
brood op de plank en zonder adverteerders is de koek snel op.
Laat staan wanneer die instellingen in handen zijn van multimilliardairs
die hun visie op de wereld willen promoten.
Dat de wetenschap onafhankelijk zou zijn is om dezelfde reden lariekoek.
De geldstromen bepalen wat moet en mogen beslist niet door afwijkend
gedrag opdrogen.
Geen hoogleraar wil iemand in zijn specialiteit hebben die een andere
richting op wil gaan.
Waarschijnlijk ook niet een van dezelfde richting maar potentiëel
gevaarlijk.
Dat de politiek meer naar binnen is gericht naar het partijbelang dan
naar het landsbelang en bij coalitie vorming de partijprogramma's gretig opgeeft
voor de regeringsmacht valt evenmin te loochenen.
De cynische waarheid dat bij volgende verkiezingen de kiezer toch steeds
weer de oude vertrouwde partijen trouw blijft is tot nu toe ook steeds
betrouwbaar gebleken.
Dat wil zeggen dat de drie peilers waar de de burger die, omdat zijn tijd besteed wordt aan het in
zijn levensonderhoud voorzien en de overheid aan het geld te helpen om hem in
theorie te dienen, en dus geen tijd heeft zich zelf op de hoogte te houden,
objectiviteit en eerlijkheid missen.
Aan de goden overgeleverd dus en aan het mystieke geloof door de media
gepredikt.
Het is in het verleden nooit
moeilijk gebleken geloof wijd en zijd te verspreiden want de mens is daar
gevoelig voor. De boodschap dat door dat geloof alles beter zou worden. Zo niet
hier dan wel in het hiernamaals.
In de oud germaanse tijd het
Walhalla, where de geest van de in de strijd gesneuvelden in de Hall of the
Slain werden opgewacht door de god Odin.
In de Griekse mythology de door
Cerberus bewaakte onderwereld waar Hades waakte over de gestorvenen.
In de Christelijke godsdienst
de hemel en de hel waar een eeuwige schifting tussen goed en kwaad werd gemaakt
na het tranendal, zoals het aards bestaan werd genoemd.
We beroemen ons erop dat na
de Middeleeuwen,
de tijd van het absolute geloof in het woord in de Renaissance de mens de
wetenschap weer opvatte, dat wil zeggen het vergaren van kennis.
Wetenschap wordt gekenmerkt door twijfel. Niet het aannemen maar het
onderzoeken. Feiten vergaren en daaruit gevolgtrekkingen maken. Berekenen.
Een geloof kan
geen tegenspraak dulden. Een geloof is absoluut. Alles wat niet met het geloof
overeenkomt bestaat niet. Een geloof heeft daarom de plicht afwijkingen van dat geloof te verbieden.
Desnoods met geweld en de kracht van de wet. Pas als de ongelovigen zo sterk in
aantal en macht zijn geworden dat zij het geloof omver zouden kunnen werpen
komt daar verandering in.
Common Sense noodzaakt dan tot Tolerantie, het aanvaarden van het
onvermijdelijke, de Ketterij.
Maar altijd zal dan het geloof, zij het in kleinere kring blijven bestaan en ook de kans op alleenheerschappij ervan. Geloof
blijft ook niet beperkt tot een
godsdienst. Geloof kan
alle gebieden bestrijken.
Alle geloven hebben één kenmerk
gemeen. Zij sluiten al het andere uit. Zij berusten niet op louter aantoonbare
feiten maar op het aannemen zonder sluitend bewijs. Geloof met sluitend bewijs
zou wetenschap zijn en daardoor geen geloof meer.
Wetenschap berust niet op
meerderheid van stemmen maar op objectief feitenonderzoek. Feitenonderzoek dat
herhaald wordt en op falsificatie wordt beproefd.
Geen waarschijnlijkheid maar
feitelijkheid.
Geloof wordt echter vaak aangeboden
onder de naam wetenschap die geen echte wetenschap is. Veel wat nu zo wetenschap
wordt genoemd is filosofie met een exact randje.
Geloof gaat gepaard met
voorspellingen, niet met 2+2=4. Die voorspellingen betreffen vrijwel altijd
rampzalige gebeurtenissen die plaats
zullen vinden bij afwijken van het geloof. Als deze niet uitkomen worden daar redenen voor bedacht die
dat verklaren zonder het geloof aan te tasten.
Geloof kan alleen bestaan door de beinvloedbaarheid
(gullability) van de mens. Men behoeft geen behaviorist te zijn om dat in te
zien.
Experimenten hebben
aangetoond dat volkomen normale mensen bereid waren studenten tot dodelijke
electrische schokken toe te dienen omdat hun was verzekerd dat dat de
leerprocessen zou bevorderen. Zij geloofden dat en dienden de schokken toe.
Gelukkig was het nep en kronkelden de tevoren ingelichte studenten er op los
onder de gefingeerde pijnstoten hetgeen de docenten konden waarnemen maar
desondanks door hun geloof in de didactische uitwerking ervan tot de zwaarst
mogelijke schokken doorgingen.
Geloof is ook het wapen van de demagogen die de massa
kunnen opzwepen en achter zich krijgen en zo zelfs wereldoorlogen ontketenen,
het maakte in de middel eeuwen kruistochten mogelijk (al zat daar
waarschijnlijk ook een escapist adventurous element bij). Geloof kan derhalve
ook catastrophale gevolgen krijgen.
Is het echt zo, dat de
renaissance geloof heeft doen vervangen door de wetenschap of is het zo dat
pseudo wetenschap of filosofie als wetenschap wordt aangeboden.
Is er geen verschil meer in zekerheid
tussen exacte wetenschappen en sociale wetenschappen. Of is het nog steeds zo
dat de sociale wetenschappen geen zekerheid maar een waarschijnlijkheid
presenteren en dat er bij verschillende stromingen erin ook verschillende
waarschijnlijkheden voorkomen.
Zodat wij in plaats van een
zekerheid een waarschijnlijkheid als vaststaand feit opgediend krijgen. Dus
toch een geloof. Vandaar misschien de verkettering van andersdenkenden
over de klimaat veranderingen. Het door
de centrale banken uitvoeren van geldverruimings technieken als de enige manier
om de inflatie van 2% te produceren. Twee geloven in één klap. Het 2% geloof en
het geldscheppen geloof.
Zoals de euro wordt
voorgesteld als onvermijdelijk en onomkeeerbaar. Zoals de opname van migrantenstroom
door de EU wordt voorgesteld als een vanzelfsprekendheid.
Sinds de middeleeuwen is er
niet veel essentiëels veranderd in de mens. Secten telen weelderig, het einde
der tijden wordt regelmatig aangekondigd, net als het zoet na het zuur en de
blijvende groei van de eurozone economie. Profeten worden vervangen door
bankiers, politici en sociale
wetenschappers die hun doemsoordelen in mystieke termen over ons uitstrooien.
Nog steeds hel en verdoemenis
als men niet luistert naar hun woorden.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire