Annus Mirabilis slot
Vandaag de politieke
ontwikkelingen en hoe die in de praktijk door de EU genegeerd worden en bij mij
zo nu en dan de indruk maken dat Brussel de integratie en centralisatie en
superbeleid en beheer des te sneller doorzet om zo tenslotte de bevolkingen
voor een voldongen feit te kunnen zetten.
Zou dat een beter Europa zijn
dan bij de Eurposese Economische Gemeenschap, de vrijhandelszone
van zelfstandige zelf verantwoordelijke staten.
Als ik de politieke
ontwikkeling vooral in de eurolanden bekijk waar anti EU of anti euro of EU skeptische
partijen snel in aantal en aanhang opkomen dan kan het niet anders of er zijn kenmerken van
die EU en euro die die partijen in de kaart spelen.
Dat dat zo is blijkt uit het
verweer van de elite een woord dat ik graag gebruik in plaats van de
establishment.
De reden daarvoor is dat in
vrijwel alle landen de kritiek op die nieuwe partijen gekenmerkt wordt door het
gebruik van termen zoals populistisch in de duidelijk pejoratieve betekenis van
die term, onderbuik van de samenleving, onopgeleiden of als het gevaar groter
wordt geacht tokkies, fascisten, extreem
rechts, extremisten, racisten, neo-nazis zonder kennelijk de ware betekenis van
die termen te kennen. Maar een ontzenuwen van de oorzaken van het ontstaan van die politieke
stromingen blijft uit.
Het gevoel lijkt te zijn dat zolang de elite de meerderheid van de kiezers
achter zich kan houden er geen gevaar dreigt en dit meerderheidsbeleid kan
worden voortgezet zonder zich te storen aan die minderheid. Pure dictatuur van
de meerderheid.
Het gevolg is een snelle groei van de partijen die een andere koers voorstaan.
In het Europees Parlement nemen de eurosceptici nu 25% van de zetels is, een landslide verschil met de vorige
parlementen.
Griekenland, Portugal, Polen hebben de pro EU regeringen verworpen. In
Griekenland heeft dat geleid tot een soort van eurozone staatsgreep die via
financiële verwurging (zoals de Grieken het zelf zien) omgezet is in een
aanvaarding van een derde bailout. In Portugal is
geprobeerd ondanks de winst van de oppositie een minderheidskabinet te formeren
dat onmiddellijk werd weggestemd. Nu is links aan zet.
Polen heeft een zeer
nationalistische regering gekregen die kennelijk kritisch staat tegenover de
EU.
In Spanje kunnen de pro EU
partijen geen regering samen vormen door onderlinge tegenstellingen. Er zal dus
een coalitie moeten worden gezocht met euro kritische partijen.
In Denemarken zijn de opt
outs voor euro, justice, police,
citizenship, defence e.d. definitief gemaakt.
In Groot Brittannië woedt een
felle strijd tussen pro en anti EU zoals ik in deel een van dit blog vermeld
heb.
De Oost Europese EU lidstaten
keren zich sterk tegen de migranten politiek van de EU (d.w.z. hoe de EU de
overrompeling door illegale migranten verwerkt) en weigert mee te werken met
een verdeling van de 160.000, eerder 120.000 migranten uit Griekenland en
Italië.
Oostenrijk dreigt daarop met
sancties.
Zweden is bezweken onder de massa's immigranten en sluit te grenzen. Ook
daar vertonen de anti EU partijen een groei.
In Italië de five star movement van Beppe Grillo trekt bijna evenveel
stemmen als de regerende partij.
In Nederland is de PVV, een anti EU partij, in
de peilingen de grootste.
Het Front National in
Frankrijk heeft bij de verkiezingen voor de nieuw gevormde regio's de meeste
stemmen verworven maar moest het in de tweede ronde afleggen tegen de combinatie Valls en Sarkozy.
Zelfs in Duitsland heeft de
Adf, anti EU partij, een groeiende aanhang.
Het is evident dat als de EU
doorgaat met het negeren van die EU skeptische partijen en doorgaat op de
huidige weg deze partijen nog verder in macht zullen toenemen.
Er zijn belangrijke punten.
De eerste is in de eurozone
de strijd tussen austerity en flexibility die in ernst snel toeneemt.
Dat de austerity niet werkt
is duidelijk, de financiële positie van de eurozone gaat niet vooruit maar wat belangrijker
is dat austerity is uitgelegd als begrotingsbeheersing, de 3%.
Om die te bereiken werden
belastingen verhoogd, salarissen, lonen en uitkeringen verlaagd, de zgn interne
devaluatie terwijl een verbeterd uitgavenpatroon van de overheid niet tot stand
kwam noch de nodige hervormingen van de bureaucratie en arbeidswetgeving om het
bedrijfsleven lucht te geven.
Doordat de verlagingen van
lonen en pensioenen slechts een deel van de bevolking troffen werd er een
ongelijkheid in inkomen geschapen tussen de verschillende groepen. Een van de
grieven bijvoorbeeld in Spanje waarbij de verschillen tussen
overheidssfunctionarissen en gewone werknemers een rol speelden.
Een tweede is de betutteling
en de steeds grotere controle van Brussel over het normale leven in de EU en de
dwangmatige neiging van Brussel om elk probleem te lijf te gaan met meer
centrale regelgeving die de autonomie van de lidstaten verder beperkte zonder
tot een oplossing te komen.
Een derde is het gevolg van
de geldverruimings en rente politiek van de ECB die onder het mom van
beteugelen van de inflatie de waarde van de euro heeft doen dalen, de
effectenbeurzen heeft opgedreven en de spaarders heeft verarmd en in feite sparen
zo nutteloos heeft gemaakt dat alleen beleggen rendement oplevert en zo
gevaarlijke bubbels kan veroorzaken
door overdadig lenen van zowel overheden als bedrijven en particulieren.
Een vierde de discrepantie tussen groei van het BBP en bevolkingswelvaart.
Doordat het BBP gestimuleerd wordt door lage lonen en dus betere concurrentiepositie
veroorzaakt dat de illusie dat het goed gaat met de economie. Dat geldt vooral
in de euro lidstaten waar bij een groei ook een grote armoede bij een deel van
de bevolking ontstaat door de loonsverlagingen en de werkloosheid hoog blijft.
Werkloosheid geeft de welvaart van de bevolking aan, het BBP en
begrotingstekort de welvaart van de staat. Vaste banen moeten steeds verder
plaats maken voor flexibele en kortlopende contracten. De werkloosheid in de EU
blijft desondanks te hoog.
Ook daar is dan de enige futiele remedie van de eurozone verdere
integratie.
Het geloof in de EU, dat wil zeggen dat de politieke meerwaarde boven die
van de beproefde economische uitstijgt is rap aan het verdwijnen.
De huidige werkwijze kan natuurlijk doorgezet
worden zolang er een meerderheid voor is maar die kalft steeds verder af.
Wat Groot Brittannië
voorstaat, grotere autonomie voor de lidstaten, een andere aanpak van migratie,
in feite zover terug naar de vrijhandels zone
van de EEG als mogelijk is en elk land de eigen verantwoordelijkheid voor zijn
monetaire en fiscale politiek teruggeven is zinvol.
Zinvoller dan blijven denken
dat alle landen hetzelfde zijn en dat een centraal beleid en centraal beheer ze
ook hetzelfde kan
maken met wat subsidie her en der.
Dat is hoe ik er over denk.
Maar bureaucratie is gemakkelijker te scheppen dan te beperken. Want macht al
is het over land in de avondschemering
blijft macht.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire