dimanche 20 décembre 2015


Annus Mirabilis.



Soms zakt de moed je in de schoenen. Van alles gebeurt er om je heen en je hebt er geen enkele grip op. De Elite (een klein zichzelf tot elite verklaard deel van de bevolking en toevalligerwijs dat deel dat over het algemeen er de minste last van ondervindt) lijkt te bepalen wat de bevolking moet accepteren.

Er lijkt door hen bepaald te worden wat vrijheid van meningsuiting is.

Tegenstand wordt door hen beschouwd als populisme, onderbuikgevoelens, fascisme en erger. De EU doet niet veel om dat gevoel weg te nemen, integendeel.

Maar de wals davert verder zonder rem.





Wat is eigenlijk de ware gedaante van de Europese Unie.

Wat is er over van de idealen achter de verdragen van Maastricht en Lissabon.

Waarom zou "ever closer union" de EU moeten doen uitlopen op een superstaat terwijl in het verdrag van Lissabon een duidelijke taakverdeling tussen  EU en lidstaten wordt overeengekomen.



Als we de gebeurtenissen van het haast afgelopen jaar in ogenschouw nemen dan moeten we constateren dat wanneer het erop aankomt die "ever closer union" verder weg lijkt dan ooit.

Er zijn dit jaar belangrijke schokken geweest.

De migranten kwestie, nog steeds ten onrechte beschouwd als vluchtelingen, die het volgens de definitie van het UNHRF niet zijn, lijkt onoplosbaar en heeft ook eigenlijk onaanvaardbare politieke gevolgen.

De kwestie zelf.

Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen de meer dan een miljoen illegale migranten die nog steeds, ondanks de komende winter, blijven binnenstromen en "resettlement" migranten.

Dat Juncker bij de EU top heeft medegedeeld dat het aantal illegale migranten drastisch was teruggelopen is volgens andere bronnen onjuist en is er geen vermindering.

Van deze enorme aantallen wil de EU top er 160.000 al eerder bestaande gevallen in Griekenland en Italië verdelen onder de lidstaten volgens bepaalde criteria.

Relocatie binnen de Europese Unie om de zuidelijke landen te ontlasten.

Dat is een besluit van de EU Raad van Ministers bij gewogen meerderheid van stemmen.

Het is ook een druppel op een gloeiende plaat. Tot nu toe zijn er een paar honderd op die manier van Zuid naar Noord gevlogen.



Maar de oostelijke lidstaten weigeren aan die verdeling mee te doen. Oostenrijk dreigt deze landen met financiële sancties. Maar of dat kan is de vraag. Het zijn illegale migranten.



Naast deze 160.000 plus  is er de gestage stroom van illegale migranten die op eigen initiatief de weg naar het noorden is opgegaan en van wie, naar ik lees, meer dan een miljoen Duitsland heeft bereikt.

Het echte aantal is onduidelijk want de registratie verloopt moeizaam zowel in de doorkruiste landen als in Duitsland.

Door de weggevallen grenzen, die in sommige Schengenlanden desondanks weer bewaakt worden om de stroom enigszins in de hand  te houden, zijn er geen officiële struikelblokken onderweg.

Duitsland is voor de meesten het gekozen gastland.

Dat is een volgend probleem voor de geplande reallocatie want de overgrote meerderheid wil allereerst Duitsland en ook Zweden (dat nu met toestemming van  de EU geen verdere migranten toelaat) en Nederland  als bestemming en komt daar ook binnen.

Hoe dan van daaruit reallocatie mogelijk is, tegen de zin van de migranten in, met de open Schengenzone grenzen,  is onduidelijk.

Duitsland wil wel geen bovengrens stellen aan het aantal door hen op te nemen migranten, maar rekent op reallocatie om de druk op Duitsland te verminderen en zet daarmee de andere lidstaten voor een voldongen feit.

Duitsland wil ook dat de migratie gestopt wordt aan de buitengrenzen. Griekenland wordt verweten dat zij niet genoeg doen, Frontex, de EU grensbewaking wil de bewaking steunen en verscherpen maar is niet bevoegd want de grensbewaking is een nationale zaak.

Bovendien is het van afstand gemakkelijk dat te eisen, het is ook  uit te voeren maar dat zou betekenen al die boten terug te sturen uit de nationale wateren en dat zou vele mensenlevens kosten voor de maatregel begrepen zou zijn en geen migrant de overtocht zou wagen.

Een andere mogelijkheid is ze te stoppen voor ze de uittocht uit Turkije ondernemen. Daar komt het politieke spel om de hoek kijken.

Visa en onderhandelingen over Turks lidmaatschap van de EU waren stopgezet door de Turkse situatie van mensenrechten en vrijheid van meningsuiting en deze onderhandelingen worden nu hervat als onderdeel van een mogelijke deal met Turkije voor het voorkomen dat migranten uit Turkije de EU verder binnenstromen, verder gekoppeld aan een opheffing van de visum plicht in 2016.

Dat terwijl zowel mensenrechten noch vrijheid van meningsuiting zeker geen vooruitgang hebben gekend maar eerder verslechtering.

Machiavelli ligt zich in zijn graf te bescheuren van de lach.



Dat is dus het hoofdstuk illegale migranten.



Naast deze illegale toevloed en de erbij geboren reallocatie bestaat er ook een andere weg voor migranten, de "resettlement".



De EU heeft een afspraak met de UNHRF om vluchtelingen die naar een veilig land zijn gevlucht in overleg met de UNHRF op individuele basis naar de EU te laten komen om daar een nieuw leven op te bouwen. Oorspronkelijk ging dat om 20.000 mensen, ik meen dat het aantal nu is verhoogd tot 40.000. EU lidstaten moesten zich op vrijwillige basis hiervoor beschikbaar stellen. Dat kunnen dus vluchtelingen zijn uit Turkije, maar ook Marokko, Tunesië of welk ander "eerst-veilige-land" dan ook. Voor de EU zijn het dus ook migranten maar in dit geval legale.



Heeft de EU dit alles gewild? Neen, uitsluitend de legale resettlement.

Voor de rest heeft de EU nooit maatregelen getroffen en eenvoudigweg niet de wilskracht opgebracht de illegale binnenstroom in te dammen en te stoppen.

Wat nu gebeurt is uitsluitend "damage control" een poging te schade te beperken en eigenlijk zelfs dat niet maar een poging de schade te verdelen over de lidstaten.



En zelfs dat  lukt niet.

Alleen de futiele hoop dat de winter de toestroom zal beperken rest nog.

En de afhankelijkheid van andere landen om de stroom aan hun buitengrenzen te stoppen. Een afschuiven van het probleem op anderen.



Daarnaast komt nog de Brexit, het gevaar dat het VK per referendum de regering noopt de EU te verlaten als er geen voor het VK essentiële wijzigingen in de uitleg van de EU verdragen komen.



En de terreur.



daarover volgende keer.










Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire