30 30 30 en
dan nog eens 10
Ik heb al vaak gezegd dat ik
achterdochtig ben en niet alles geloof wat men mij wil doen geloven. Zeker niet
als er steeds boven komt drijven dat men
dat moet geloven en dat elke andere mening laakbaar of zelfs strafbaar zou zijn.
Dat voor de aanhangers van dat geloof of overtuiging de zekerheid bestaat dat hetgene
waarvan zij overtuigd zijn het enige
ware is. Dat iedereen die daar tegenin gaat schade aan de maatschappij
toebrengt en dus gestraft moet worden. Geen tolerantie maar dwang. Ik geloof
dat die neiging tot absolutisme van verschillende groeperingen in de
samenleving de laatste jaren toeneemt. Sinds de veertiger en vijftiger jaren
van wederopbouw en wederzijdse tolerantie, de "moet kunnen"
maatschappij worden wij nu de dogmatische kant uitgeduwd. De "slik
het" maatschappij. Ik heb zo mijn gedachten over de mechaniek daarvan.
Zoals ik gisteren schreef zijn er in Polen grote demonstraties geweest
tegen de nieuwe regering die een wet uitgevaardigd heeft, goedgekeurd door het
parlement, die het toetsingsrecht aan de
grondwet beperkt. Maar de nieuwe regering was met overtuigende stemmenwinst aan
de macht gekomen. Wie demonstreerden dan.
In Griekenland zijn er grote demonstraties geweest tegen de nieuwe
regering die ondanks de plannen een eind te maken aan de austerity toch de
voorwaarden van de eurozone voor een derde bailout accepteerde en daarvoor een
meerderheid in het parlement verkreeg.
Overal ter wereld zijn er protesten van groepen mensen die het ergens
niet mee eens zijn en hun ongenoegen daarover laten blijken door te gaan
protesteren. Liefst vreedzaam maar ook heel vaak met min of meer geweld. Kijk
naar de demonstraties in eigen land bij gemeentes die overwegen migranten
opvang centra te stichten.
Natuurlijk is die verdeling volkomen onprofessioneel maar voor mij
gemakkelijk. Onprofessioneel want er is natuurlijk ook een grote groep die zich
afgekeerd heeft van de politiek en van alles, die niet meer stemt en het vertrouwen verloren
heeft. Die doet niet mee.
Neem bijvoordeeld inkomen. De onderste 30% hebben armoede of zitten daar
dicht tegen aan, de bovenste 30% is welvarend en de 30% daar tussen kon
rondkomen. Denk er wel om dat welvarend en arm per land heel verschillende waarden hebben. Maar hier gaat het om de verdeling.
In Griekenland is door de grote schuldenlast een enorme armoede val
ontstaan. Door de voorwaarden voor een bailout
door de eurozone ontstond grote werkloosheid, verlaging van lonen, uitkeringen
en pensioenen. Daardoor zijn veel burgers van de middels te
30% ook in de problemen gekomen en in ieder geval sterk in koopkracht gedaald. Door
de tweede bailout is dat nog ernstiger geworden.
Bij de verkiezingen heeft dat geleid tot een omverwerping van de oude
regering met het austerity programma en het aan de macht komen van een
anti-austerity regime.
De oorzaak is voor mij duidelijk, de onderste 30% die door die austerity
nog armer was geworden stemde voor vernieuwing die voor hen gunstig zouden zijn,
de bovenste 30% die niet onder de austerity leed stemde tegen vernieuwing die
voor hen een bedreiging was en de middels te 30% die nog net kon rond komen maar door nog
verdere bezuinigingen, dus verdere verlaging van de koopkracht onder die grens
zou komen stemde nu met de onderste 30% mee en het oude regime viel.
De gedachte vas hen was dat met de eurozone voor Griekenland gunstiger
afspraken zouden kunnen worden gemaakt. Maar volgens de Grieken was er niet met
de eurozone te praten, de uitkomst lag al vast en zoals in de middeleeuwen met
een belegerde vesting moest Griekenland door
financiële uitputting opgeven en capituleren voor de eurozone. De nog grotere
bezuinigingen (euphemistisch hervormingen genoemd) gingen dus toch door.
De verrassing was dat het parlement dat dus tegen de verdere austerity
was en een flexibilisering wilde, toch steeds instemde en instemt met de
strengere voorwaarden.
De harde kern (representatief voor de onderste 30% en de kern van de
nieuwe koers van de regering) stemt tegen, de oppositie, representatief voor
de bovenste 30% stemt voor, en de
middenmoot, representatief voor de midden 30% stemt ook gedeeltelijk voor om
van twee kwaden de minste te kiezen, tussen grotere armoede of totale ontreddering
buiten de eurozone in een vijandige economische en politieke omgeving zonder
een ECB die steun zou kunnen geven.
Dit is maar een voorbeeld.
Het gaat er mij niet om wie gelijk heeft of niet, alleen maar hoe volgens mij
het mechanisme werkt.
Het is dus, en dat geldt voor
mij algemeen, dat de middels te 30%
altijd de beslissende factor zijn.
Daarbij komt de laatste groep, de 10% fundamentalisten in actie. Zij vormen
de pressiegroepen die ondanks hun geringe percentage een grote invloed willen uitoefenen
op welke activiteit dan ook. Hun enige
doel is de middels te 30% aan hun
kant te krijgen.
Het is zelfs mogelijk dat er
twee of meer pressiegroepen zijn over het zelfde onderwerp.
Bij die pressiegroepen zijn
er ook die gesteund worden door belanghebbende politieke of commerciële
groeperingen die hen steunen en zo hun eigen belangen willen promoten. Er zijn er ook die zo ver
gaan dat andere opvattingen en ideeën dan de hunne verboden zouden moeten
worden.
Een voorbeeld voor een soortgelijk gebeuren is de periode 1950 tot 1960 in
de USA toen mede als gevolg van de koude oorlog en een aantal Russische
spionnage zaken in de USA een soort heksenjacht op gewoonlijk vermeend
communistische sympatisanten plaats vond waarin de senator McCarthy de
gangmaker was . Het leidde tot een door allerlei instanties en ook de FBI
gevoerde jacht op mensen met "Un-American
Activities" die vervolgd werden en hun maatschappelijke positie verloren
op grond van in de meeste gevallen volslagen ongegronde beschuldigingen. Een soort massapsychose
waarvan later bleek dat tienduizenden op valse of imaginaire gronden
slachtoffer waren geworden. Uiteraard kwam men op een gegeven moment tot
bezinning. Maar eerherstel nadat onherstelbare schade was aangericht is een
schrale troost. McCarthyanisme is de naam die nu aan analoge ontwikkelingen
gegeven wordt.
Ook
nu bestaan er groepen die hun wil op de samenleving willen opleggen en
onwilligen willen vervolgen. Want in hun visie is tegenwerking van hun
overtuiging een criminele handeling. De mens is sinds onheugelijke tijden niet
veranderd.
Tolerantie
wordt al een begrip dat slechts naar een enkele kant nijgt.
Daar
heb ik de laatste dagen over nagedacht.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire