Nostalgie of Gezond Verstand
Even een losse gedachte. De
politiek heeft een kort geheugen en dat is maar goed ook. Kijk eens naar de zorg. Vroeger hadden we het ziekenfonds en de
vrijwillege ziektekostenverzekering boven een bepaald salaris. De premie daarvoor droeg ook wat bij aan de kosten van
die verplichte verzekering. En je kon je bijverzekeren.
Dat moest toen zo nodig geprivatiseerd worden.
Ik hoor het nog. Concurrentie zou het goedkoper maken
en beter. Geen bureaucratie. Nou, we zien hoe het nu is. Concurrentie van
niets, bureaucratie vele malen erger en topsalarissen hoger en voor veel meer
Managers en zo en je moet de kleine lettertjes lezen om te weten wat verzekerd
is en waar. Verkeerde arts of ziekenhuis. Haha, zelf betalen want niet in het pakket.
Wat hebben we het beter gemaakt.
En dat is alleen nog maar in ons eigen knusse landje. Kun je nagaan hoe het in heel Europa gaat.
Er wordt vrij algemeen in
politiek Frankrijk aangenomen dat de grote winst van het Front National in
Frankrijk te danken is aan de terreur aanslagen in Parijs. Het is natuurlijk
aanlokkelijk dat te willen denken. Het wentelt het probleem af van de bestaande
partijen naar een buiten hen om gaande oorzaak.
Goed, misschien zijn er enkele andersdenkenden erdoor aangemoedigd de
stap te wagen en FN te stemmen. Maar eerdere verkiezingsuitslagen wezen al op
een sterke groei van het Nationalistische, Anti EU en Protectionistische Front National.
De PS en Hollande hebben hun, naar nu blijkt uit de lucht gegrepen,
politiek niet waar gemaakt.
Accoord, het gaat economisch iets beter in Frankrijk, misschien is het
beter te zeggen iets minder slecht.
Maar de devaluering van de euro
met zo'n 15% door het geld bijdrukken door de ECB en de uiterst lage rentestand
door de ECB veroorzaakt zijn door Frankrijk toch veel te weinig uitgebuit.
Daar komt nog bij dat als men in plaats van de euro de dollar waarde
neemt de waarde van de gehele eurozone met die 15% is gedaald en dus de
internationale handel van de eurozone met meer dan 15% had moeten stijgen om in
dollars uitgedrukt een verbetering te tonen.
Neemt men dan ook nog in aanmerking dat de inflatie tegen de verwachting
van de ECB niet is gestegen en dus het prijspeil niet is gestegen en koopkracht niet is
gedaald dan heeft dat ook een onverwachte steun gegeven.
Maar dat is het niet alleen.
De onvrede met de Europese Unie en de eurozone heeft een verschuiving binnen Frankrijk en de gehele
Europese Unie veroorzaakt, weg van het warrige EU beleid, terug naar meer
nationaal gericht beleid.
De Europese Unie is door de verdragen, als laatste het verdrag van
Lissabon, blijven steken in een voorbije periode, een wereld die sinds het begin van de 21ste eeuw aan
enorme veranderingen onderhevig is.
Door het opkomen van de Emerging Markets is het aandeel van de Europese
Unie in de wereldeconomie gedaald en daardoor het internationale prestige
teruggelopen. Nu is zelfs de Chinese Yen toegevoegd aan de wereldreserve munten
waardoor de status van de euro nog verder terugloopt.
Er is door de derivaten crisis en huizenbubbel in 2008 een bankencrisis
ontstaan die in de EU niet uniform kon worden aangepakt.
Enerzijds door de niet-euro landen zelfstandig, anderzijds door de eurozone
landen centraal. Veroorzaakt door de invoering van de euro voordat de gehele
Europese Unie daarvoor rijp was en, wat erger is, waarvoor ook de deelnemende
landen niet rijp waren. Daarbij nog voorbijgaand aan het feit dat naar alle
waarschijnlijkheid een aantal EU landen dat stadium nooit zal bereiken. Mede
omdat de expansie politiek van de EU niet economisch maar politiek gestuurd is
en nieuwe (kandidaat)leden vrijwel alle financiële steun van de EU nodig
hebben. Onbegrijpelijk maar Brussel davert door.
Door dat wijd uiteenlopen van de capaciteiten van de lidstaten om aan die
crisis het hoofd te bieden was en is een eenvormige aanpak uitgesloten. De niet
eurozone staten konden elk de voor hen beste strategie bepalen door monetaire
politiek en fiscale politiek op elkaar af te stemmen en zo beter uitgerust te
werk te gaan.
De eurozone landen daarentegen bevonden zich in een tweeslachtige positie.
De monetaire politiek van de eurolanden was in het verdrag van Lissabon in
handen van de Europese Centrale Bank gelegd maar de fiscale politiek
daarentegen bij de lidstaten behouden.
Bovendien bepaalde het verdrag van Lissabon dat lidstaten elkaar onderling
niet direct mochten steunen en de ECB mocht ook geen directe steun verlenen.
Duitsland had dat geeist
juist om te voorkomen wat nu gebeurt, zwakke lidstaten die door de andere
gesteund moeten worden om een staatsbankroet te ontlopen.
Een economisch onmogelijk
spagaat.
De ECB komt eronder uit door
zijn mandaat, tot ergernis en tegenstand van de Duitse Centrale Bank, steeds
verder uit te breiden met hulp van het Europees Hof.
Maar dat verandert niets aan
de structurele situatie en de ECB en de Commissie en het op afstand meedenkende
IMF beseffen dat alleen structureel vastgelegde permanente geldstromen van
sterke naar zwakke lidstaten een blijvend lidmaatschap van zwakke lidstaten kan garanderen.
Maar dat is en blijft
verboden door het verdrag van Lissabon en stuit ook op sterke weerstand van de
potentiële donorlanden.
Zuinigheid en hervormingen
moeten zwakke landen op het rechte spoor krijgen met de hulp van het ESM, Europese Stabilisatie Mechanisme, dat daartoe
leningen verstrekt aan in liquiditeit nood verkerende lidstaten, maar daardoor
tevens de staatsschulden van die landen met dat geleende bedrag vergroot.
Die zwakke landen hebben
natuurlijk al veel te hoge schulden, anders zaten ze niet in de problemen, en
krijgen nu nog grotere schuld. Alleen als ze structureel gezond zouden zijn, en
op een enkele uitzondering na zijn ze dat niet, komen ze er bovenop. Maar omdat
de bijkomende voorwaarden voor die leningen, te weten bezuinigen en hervormen
neerkomen op belastingverhogingen en loonsverlagingen stort de koopkracht van
de bevolking in waardoor de binnenlandse bestedingen inzakken hetgeen
gecompenseerd zou moeten worden door grotere uitvoer. Het geheel getooid met de fraaie
naam interne devaluatie. Deflatie is het
gevolg. Dat beseft de ECB (en het IMF) natuurlijk donders goed, vandaar hun oproep
tot meer integratie, lees permanente financiële bijstand. Anders loopt het
fout.
Natuurlijk veroorzaakt dit
continue getouwtrek tot onrust bij de bevolkingen. Bij de gebailoute door de armoede.
Griekenland, Portugal. Bij de sterkere
landen omdat die die permanente, door hen niet te controleren, geldstortingen van hen niet zien zitten. Zij
hard werken en die andere achteroverleunen en incasseren. Of dat nu terecht is
of niet, het leeft.
Natuurlijk krijgen de eurozone en de EU de schuld. Terecht want die hebben
het in de verdragen en het latere verdraaien van die verdragen veroorzaakt.
Maar dat is niet het enige.
Het verdrag van Lissabon is uiterst optimistisch geweest over migratie en
immigratie. Het idee van iedereen is
gelijk, mag overal heen en valt dan onder de sociale wetgeving van waar hij of
zij zich bevindt. Dat is vastgelegd in de verdragen.
Dat geldt zelfs niet alleen voor EU leden maar ook voor binnenkomers
van buiten. Als die tenminste legaal binnenkomen. Niet alleen mogen ze zich dus
waar dan ook heen begeven en zich vestigen binnen die EU maar bovendien kunnen
ze ongecontroleerd reizen en doen binnen de Schengenzone waar de grenzen niet
meer bewaakt mogen worden.
Dat gaf al problemen omdat
niet iedereen in de EU echt gelijk is want lonen, uitkeringen, rechtspositie zijn
niet overal in de EU gelijk en er werd dus gemopperd over uitkeringstoerisme.
Maar goed, dat was overkomelijk.
Morgen het tweede deel
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire