Annus Mirabilis drie
Vrienden vragen me, waarom doe je dat allemaal. Ga genieten van je pensioen. Maar
ik ben er door gegrepen, voor mij is het geworden voor mijzelf een soort deel
geschiedenis te schrijven van dit grote experiment zonder echt partij te moeten
kiezen. Want dat moeten politici en
media.
Het Europese politieke
landschap heeft zich sinds het jaar 2000 behoorlijk gewijzigd. Het kenmerk is de
verwijdering tussen politieke elite en de man in the street, die eens in de
zoveel jaren zijn stem mag uitbrengen en daarna moet afwachten wat er uit komt maar nu zijn ontevredenheid daarover
steeds duidelijker in zijn stemgedrag laat blijken. Wegkijken kan niet meer. De
druk op de ketel wordt verkiezing na verkiezing opgevoerd. In de kiem smoren geeft respijt maar geen oplossing. Waardoor
is die ontevredenheid ontstaan.
Verder van waar we gebleven
waren.
Griekenland was dus door het
jarenlange creatieve boekhouden het snels t
onder water gegaan bij de Lehman crisis en is sindsdien niet meer boven gekomen, ook niet na een
tweede bailout met nog stengere voorwaarden en een haircut van de schulden en
is nu in de derde fase met een derde bailout met opnieuw strengere voorwaarden
na een mislukte ontsnappingspoging.
In alle eurolanden waren de staatsschulden inmiddels
na 2008 uit de pan gerezen om de schade door het uiterst infectueuse Lehman schandaal te boven te komen door meer
en meer te lenen tegen lage rente.
Bij de bailout staten kwamen de
geleende bailout gelden nog eens bovenop die al veel te hoge schulden.
In de gehele eurozone is de staatsschuld boven de 95% gestegen, ondanks een
boekhoudkundige wijziging in de berekening van het Bruto Binnenlands Product
waardoor het enkele procenten daalde.
Maar in euros uitgedrukt stijgt de staatsschuld steeds hoger.
De staatsschuld in de eurozone behoort tot de globale top. Niet iets om
blij mee te zijn.
Door de ingrepen van de Europese Centrale Bank met zijn Quantitative Easing
en zeer lage en zelfs voor de bankrate negatieve rentetarieven bleven die
schulden toch betaalbaar en kon zelfs uiterst goedkoop bijgeleend worden. Niet alleen door de eurozone staten maar door iedereen.
Bovendien daalde de koers van de euro van een top van 1.39 dollar naar 1,09
dollar waardoor de export positie van de eurolanden in theorie zeer gunstig werd.
Een ook positief verschijnsel daarbij was de instorting van de olie en
grondstoffenprijzen.
Daardoor werd de door de lage eurokoers duurdere import toch niet duurder
in euros uitgedrukt en dus bleef de
binnenlandse koopkracht op peil en de inflatie laag.
Voor de consument een voordeel maar voor de schatkist een groot nadeel want
hoe hoger de inflatie hoe lager de intrinsieke waarde van de staatsschuld die
immers jaarlijks afneemt met het inflatie percentage.
Ik persoonlijk ben van mening
dat dat de enige ware reden is waarom de centrale banken, tot nu toe
tevergeefs, achter die zo gewenste 2% inflatie aan jagen. De intrinsieke waarde
van de staatsschuld te verlagen.
Deze ingrepen zouden hebben moeten leiden tot een grote toename van de
export voor de zwakkere eurolanden voor wie de euro eerst te duur was maar nu
redelijk.
Het zijn echter de sterke
landen, Duitsland en Nederland die daar het meest van profiteren en de toename
van het eurozone GDP (BBP) is te gering zeker als in dollars in plaats van in
euros wordt gerekend.
De eurozone is ook
afhankelijk voor zijn groei van de buitenwereld en daar dalen de prognoses
gestaag.
Zeker nu de FED de bankrente
iets verhoogd heeft en de rente op dollarleningen dus stijgt heeft dat op de
toch al kwakkelende Emerging Markets een ongunstige uitwerking.
Gezien de hoge staatsschulden
en de te geringe groei ondanks de devaluatie (waardevermindering) van de euro
is de economische toestand van de eurozone dus niet positief. Veel meer schuld kan niet gemaakt worden
en om die te hoge schuld betaalbaar te houden moet de ECB de rente laag blijven
houden en moet staatsobligaties op blijven kopen en dus steeds geld bij blijven
drukken.
Er gaan nu geruchten en die worden steeds sterker dat sommige
eurolanden zelf geld zijn gaan bijdrukken. Vooral in Duitsland wekt dat veel
argwaan. In dat geval zou de ECB dat moeten weten en ingrijpen want alleen de
ECB heeft de monetaire politiek, dus ook het scheppen van nieuw geld in handen.
De reacties van Draghi zijn erg ontwijkend. Duitsland kennende zal dat land het
naadje van de kous willen weten. Want dat geld, als het waar zou zijn, kan in alle landen
worden uitgegeven. Het zou dus zelf financiering zijn ten koste van de andere landen.
Duitsland heeft al die jaren
gestreefd naar een Europese Unie op Duits model. Dat geldt ook voor de
eurozone.
Het land krijgt daarmee veel
kritiek te verduren maar in de migranten crisis lijkt het er inderdaad verdacht
veel op dat Mw Merkel de lakens uitdeelt en de andere lidstaten zich daar aan moeten
passen.
Maar Duitsland heeft ook veel
moeten incasseren want als mijn bronnen juist zijn was het Duitsland dat die
no-bail-out clausule in het verdrag van Lissabon wilde en de directe hulp aan
Griekenland en dus het overrulen van het verdrag moest slikken.
Het was ook Duitsland dat het
ESM, het European Stability Mechanism, dat beter het anti-failliet-fonds had
kunnen heten moest slikken zij het dat zij er toch een veto vinger in de pap
konden eisen.
Duitsland is mordicus tegen
de Qantitative Easing die zij bovendien als verkapte staatsteun zien en tegen
de lage rente politiek van de ECB maar moet het handenwringend toestaan.
Duitsland verzet zich tegen
het voornemen de bankgaranties eurozone breed te maken zodat Duitse
belastingbetalers garant zouden moeten staan voor Italiaanse spaarders, terwijl
Duitsland en in feite ook Italië geen enkel inzicht hebben hoe de Italiaanse
banken investeren. Ook niet veel vertrouwen blijkbaar in het toezicht dat de
ECB daarop moet houden.
Duitsland is ook fel tegen de
Franse (en het zuidelijk blok) plannen voor een financieel eurozone parlement
en financieel minister en begroting en later eurozone belastinginning met als
gevolg reguliere geldstromen van sterk naar zwak, lees noord naar zuid.
Duitsland is ook het land dat
het meest moet bijdragen aan de ondersteuning van de rest van de eurozone. Het
is de economische motor van de eurozone.
Maar ondank is 's werelds
loon. Want Duitsland krijgt ook het verwijt dat zijn voorspoed ten koste van de
andere landen gaat
Maar ondanks al die voor
Duitsland negatieve effecten is de Duitse wens naar het bij elkaar houden van
eurozone en Europese Unie zo enorm groot dat ze het allemaal slikken al is het
allang geen Europa meer volgens Duits model.
Duitsland leeft nog steeds
met de angst dat bij een uiteenvallen
van de EU en eurozone de oude Europese rivaliteit weer de kop zou opsteken en
zelfs tot een oorlog zou kunnen leiden.
Maar die rivaliteit zien we
juist door de EU nu weer opkomen.
En het laatste Duitse
bolwerk, de zuinigheid en vlijt, de austerity door de eurozone omhels t in de verdragen en in het Stability and Growth
Pact met latere xpacks is nooit een succes geweest. Want als de eurozone
vandaag zou worden ingesteld met dezelfde toelatingseisen van 3%
begrotingstekort en 60% staatsschuld dan zou vrijwel geen enkele huidige
lidstaat aan die voorwaarden voldoen en toegelaten worden. Geen lidstaat heeft
zich ondanks steeds nieuwe afspraken er aan gehouden.
Nu staat zelfs dat
theoretische bolwerk, de essentie van het bestaansrecht van de eurozone op
scherp. De
werkelijkheid en het veranderde politieke landschap in de EU en eurozone hebben
het concept achterhaald.
Het probleem is dat er geen
alternatief is want de schulden zijn te hoog om een nieuw begin mogelijk te
maken. Schulden die zo hoog zijn gestegen omdat de landen zich niet aan de regels hielden of konden houden.
Austerity tegenover
flexibiliteit beperkt door de schuldenlast die nu alleen kunstmatig in toom
gehouden wordt door een ECB die geld schept en de rente laag houdt en de euro
laat devalueren.
Het geheel is een artificiële
constructie geworden die alleen met kunst en vliegwerk overeind wordt gehouden.
Maar geldverruiming en renteverlagingen tot in het negatieve kan niet ongestraft en onbeperkt doorgaan.
volgende keer het nieuwe
politieke toneel.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire