Wat wordt de vluchtroute
uit de
Griekse crisis?
Elke crisis in de eurozone is beëindigd
met een nieuwe stap verder weg van het verdrag van Lissabon naar de letter en
de geest en meer naar een lotsverbonden financiële integratie. Stability and
Growth Pact, European Stability Mechanism,
Banking Union, Single Supervisory Mechanism, Single Resolution Mechanism,
Single Resolution Board, Single
Resolution Fund, waarin de onafhankelijke
Europese Centrale Bank gestaag haar macht uitbreidt tot nu de status is
bereikt van een financiële organisatie die zelfs niet gekritizeerd mag worden,
laat staan gecontroleerd kan worden, door de lidstaten van de eurozone en
bestuurd wordt door vertegenwoordigers van alle lidstaten (nu zelfs in
toerbeurt) met een stemrecht onafhankelijk van de financiële inbreng en zwaarte
van de lidstaten.
De ECB heeft de mogelijkheid (of
wellicht de noodzaak) gekregen zoveel macht naar zich toe te trekken door het
falen van de Europese Commissie inhoud te geven aan een politieke integratie
die de mogelijkheden schept voor fiscale integratie.
Die fiscale integratie,
dus integratie van begroting, toekenning fondsen, gezamenlijke schulden wordt
belet omdat het verdrag van Lissabon deze taken
juist bij de individuele lidstaten neerlegt en zelfs onderlinge
fondsentoekenning verbiedt. Geldstromen tussen de lidstaten als directe hulp worden
verboden door het verdrag. Een verdragswijziging zou dus noodzakelijk zijn om
de wettelijke basis ervoor te scheppen.
Fiscale integratie houdt echter meer
in dan de drie genoemde. Een fiscale unie zonder uniforme wetgeving op
belastinggebied, sociaal recht en arbeidsrecht spoort niet. Pensioenregelingen,
ziektewetuitkeringen, ontslagrecht. Alles zou geharmoniseerd moeten worden voor
een fiscale unie een reële bestaansmogelijkheid krijgt. Wat Draghi eronder verstaat
is louter en alleen het overdragen van fondsen van sterke naar zwakke
economieën, een continue bailout zonder voorwaarden. Draghi kan de EU dus wel een
politieke unie noemen maar dan in de zin van een aantal door een gezamenlijk
verdrag verbonden onafhankelijke staten die een aantal taken gemeenschappelijk
uitvoeren.
De vraag is dan uiteraard of de
lidstaten bereid zouden zijn het verdrag van Lissabon zo te wijzigen dat de
lidstaten ook alle taken die nodig zijn voor een goed functionerende fiscale unie afstaan aan
Brussel.
Dat harmoniseren is door de
enorme verschillen tussen de lidstaten van de EU (want dan beperkt het zich
niet tot de eurozone) in minimum loon, hoogte en duur uitkeringen, gemiddeld
loon, pensioenleeftijden en organisatie, BBP en staatsschuld per persoon een
onhaalbaar proces. Het zou door het
gelijkschakelen van al deze verschillen een financiële en politieke chaos
veroorzaken
Maar stel dat het het geval zou kunnen
zijn dit alles zo te regelen dan is de
volgende vraag is of zo'n gewijzigde politieke unie een oplossing zou zijn voor
het probleem van de zo sterk van elkaar verschillende economische mogelijkheden
van de lidstaten zoals nu in de
eurozone. De eurozone die juist de aan strenge voorwaarden voor toetreding
voldoenende voorhoede is voor de
uiteindelijke complete Europese Unie met de Euro
als munt. Dat deze lidstaten in de 15 jaar eurozone zelfs niet naar elkaar toegegroeid zijn maar
juist financiëel verder uit elkaar drijven is een veeg teken voor die integratiemogelijkheden.
Heeft het dan zin door te gaan
met ontwikkelingen op een doodlopend spoor?
Het continu falen van de eurozone is voor mij het bewijs dat de
Europese Unie met de euro de grenzen van het in Europa haalbare en aanvaardbare
heeft overschreden. Een echte Europese Unie met echte eigen regering en eigen
parlement, een echte staat, is niet te verwezenlijken. Zonder dat is de
eurozone als tussenvorm onhoudbaar en nutteloos.
De Europese Unie zou moeten terugkeren
naar het beproefde recept voor voorspoed, de vrijhandelszone, de oude Europese
Economische Gemeensschap die welvaart en welzijn heeft gebracht. Als
vrijhandelsblok heeft de EEG een mondiaal zware stem. Een machtig handelsblok
dat door de veelzijdigheid van de lidstaten de concurrentie op de wereldmarkt
aan kan. Lidstaten die niet gehinderd worden door voor hen ongunstige algemene
regels maar hun eigen sterkte kunnen ontwikkelen.
Hoe de gedachtenontwikkeling bij de
bevolkingen van Europa verloopt blijkt nu duidelijk uit de in vrijwel alle landen opkomende
protest partijen tegen de gang van zaken in de eurozone. Dat die ontwikkeling
in de zuidelijke landen het sterkst is komt natuurlijk door de daar door de
eurozone veroorzaakte verpaupering van de bevolking door de pogingen staat en
banken in stand te houden door bevolking en bedrijfsleven steeds verder te
belasten.
Maar ook in het noorden neemt de
weerstand toe. Groot Brittannië wil een hervorming van de Europese Unie terug naar de vrijhandelszone.
De macht van Duitsland is
door de ECB met de Quantitative Easing definitief gebroken. Als dat goed
doordringt zal ook daar, het oude bolwerk van de Europese eenwordingsgedachte,
de weerstand toenemen want Duitsland is wel de gulle gever maar tot nu toe
onder Duitse voorwaarden. Die tijd is voorbij. Maar de traditionele politieke
partijen staan nog pal achter de euro gedachte. En het is toch nog altijd de
kiezer die die partijen in het zadel houdt. Behalve nu in Griekenland. En er
zijn meer verkiezingen in aantocht.
En Nederland?
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire