Gisteren was alle aandacht nog
op Griekenland gericht. Niemand is tevreden, hoewel Duitsland het voorstel
accepteerde was er toch veel meer tegenstand dan vroeger ondanks de nieuwe
partner de SDP die veel sterker pro EU is dan de CDU. De weerstand tegen een
eventuele derde bailout (volgens sommige berekeningen zou Griekenland nog zo'n
20 miljard euro nodig hebben) is ook sterk toegenomen.
In ons eigen land verklaarde minister Dijsselbloem dat bij de uitwerking van het voorstel de
Troika de beslissende stem had om al dan niet tot uitkering van de gelden over te gaan.
In Griekenland is het nog de vraag of het parlement
acoord zal gaan met het voorstel. Er is veel tegenstand tegen voortgaan met de
austerity maatregelen van het bailout programma. Vooral tegen het privatiseren
van havens en vliegvelden en andere publieke voorzieningen. Die leveren de
staat juist inkomsten op en zij komen bij privatisering, zo is de vrees, in de
handen van de oude elite.
Terwijl dus de Europese Commissie de eindbeslissingen moet
nemen heeft de eurogroep een finale zeggenschap over de uitbetaling. Schijven
op schijven. Griekenland zoekt uiteraard de weg om de eigen economie zoveel
mogelijk te bevorderen, de eurogroep beziet het om de financiële schade voor de
eurozone zoveel mogelijk te beperken. Die twee ingangspunten lopen behoorlijk
uit elkaar.
De kans dat de afweging van een der beide zijden de
zienswijze oplevert dat Griekenland beter op eigen benen kan staan, cq dat de
eurozone beter af is met een Grexit bestaat nog altijd en zal sterk afhankelijk
zijn van de uitwerking van het voorstel.
Maar dat dit de enige oorzaak van onrust in de eurozone
zou zijn is een fictie.
Brussel heeft het groene licht gegeven aan Frankrijk.
Natuurlijk heeft de Nederlandse regering geen enkel bezwaar tegen dit weer
opnieuw gegeven pardon. Frankrijk moet 4 miljard extra bezuinigen en meer
hervormingen doorvoeren is hun mening. Dat met dit derde pardon het Stabiliteit
en Groei Verdrag even vergeten wordt is uiteraard bijzaak. Frankrijk heeft hiermede
dus nog tot 2017 de tijd om de budget tekort grens van 3% te behalen.
Bovendien heeft Juncker allang bekend gemaakt dat er
flexibeler met het S&E verdrag moet worden omgesprongen bij landen die een
geloofwaardige hervormingskoers hebben ingeslagen. Daarbij krijgen ze een
soepeler beoordeling voor besparen als zij een hervormingsplan indienen. Zo
wordt het hervormingstempo opgevoerd zonder dat investeringen daaronder zouden
moeten lijden. Duitsland is met deze opvatting niet gelukkig. Daarmee verkleint
de greep die Duitsland heeft op de eurozone financiële politiek nog verder.
Duitsland wil strakvasthouden aan de 3%/60% grens die in feite
al volslagen illusoir is en alleen modelmatig aanwezig. De barre praktijk is te
zien in een tabel in een van mijn vorige
blogs. Meer dan 90% in plaats van 60 in de gehele eurozone.
Ook
België en Italie werden niet beboet voor hun onvoldoende prestaties. Dat
zou ook moeilijk te verkopen zijn na dit driemalige pardon voor Frankrijk dat
dit jaar een deficit van 4,1% zal hebben als de prognoses uitkomen.
Zo zien we dat na bailout, QE, de
oorspronkelijke eurozone steeds verder verwijderd raakt van de oorspronkelijke
opzet met het treurige vooruitzicht dat er geen enkele aanwijzing is dat de zone
op eigen kracht weer op het juiste spoor komt.
Hieronder enkele sleutelgegevens van Frankrijk en enkele tabellen
2,376,943,964,029 €
Interest per Year64,460,782,439€
Debt per Citizen
36,216€
Debt as % of GDP
94.04%
GDP
2,527,463,414,761€
Het jaarlijkste groeipercenage van Frankrijk van 2010 tot 2014.
Er is geen erg duidelijke lijn in, omhoog omlaag.
Het Franse begrotingstekort van 2010 tot 2014. Er zit een behoorlijke verbetering maar is toch al die jaren ver boven het percentage tekort dat de Eurozone eist.
De ontwikkeling van het BBP van Frankrijk 2006 tot 2014. Er is geen aanzienlijke stijging maar dat is vrij algemeen in de Eurozone.
Als laatste de Franse handelsbalans die sinds 2010 negatief is, dus meer import dan export. Er is echter een lijn naar verbetering.
Beoordeel zelf of het verleende uitstel op goede gronden is gebaseerd.
Bedenk daarbij dat Valls zijn hervormingen eecht door wil zetten.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire